کد خبر: 3644159
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
حجت‌الاسلام مبلغی عنوان کرد:

تحول‌ناگرایی در حوزه باختن مکرر قافیه‌های خدمت به دین است

گروه حوزه‌های علمیه: عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر ضرورت مقرون شدن آغاز سال تحصیلی با تحول، گفت: همان گونه که آغاز بهار همراه با طراوت و تحول و انعکاس‌ها و بازتاب های آن بر روح، روان و زندگی و اجتماع انسانی است، شروع سال تحصیلی نیز باید خاستگاه توجه هر بیشتر حوزویان به تحولات پرطراوت ِ دانشی و آموزشی باشد وگرنه قافیه خدمت به دین از بین خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)  به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، حجت‌الاسلام احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری در یادداشتی به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه آورده است: حوزه باید در حرکت تحول‌خواهانه، میان خود و نظام مقدس برخاسته  از انقلاب، پل پر رفت و آمد برقرار کند. تزریق تحول به سال تحصیلی، به این معنی است که از همان آغاز، گام های آموزشی و دانشی را به صورتی برداریم و بنهیم که بر دوش خود، بار تحول - یا دست کم رویکرد به تحول-  را به جلو بکشند.

حجت‌الاسلام مبلغی در بخش دیگری از این یادداشت با بیان اینکه نمی‌توان تحول را بدون توجه به ساحت های آن پی گرفت، تصریح کرد: حوزه باید در سال جدید سه ساحت نظام آموزشی، مدیریت علم و گشایش دانش های دینی بینارشته‌ای را در معرض تجربه تحول گرایانه قرار دهد. در مقوله تحول در متون باید بر هدف از این تحول و ساحت های آن و لوازم آن تمرکز کنیم زیرا هدف از افکندن تحول در متون و محتواهای آموزشی تولید معرفت دینی است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در این یادداشت آورده است: این حوزه‌ها هستند که توش و توان علمی اصیل و مطمئن را جهت تولید معرفت دینی بر عهده دارند؛ حوزه‌ها باید نقطه هدف را در تحول، تولید معرفت دینی قرار دهند؛ آن هم معرفتی گسترده و ناظر به نیازهای معاصر؛ در غیر این صورت قافیه خدمت به دین را باخته‌ایم. حوزه نباید در محتوا گزینی آموزشی نسبت به سه مجموعه نیازها شامل نیازهای اسلام جهت حضور در جهان معاصر، نیازهای نظام جهت حل مسائل معاصر و نیازهای انسان جهت بودن و بالیدن در زندگی معاصر، بی تفاوت باشد.حوزه مجدانه و بی هر تعارف، مواد درسی را که برمی گزیند، مسائلی را که موضوع درس های خارج قرار می دهد، تحقیق‌هایی را برای  کلاس‌ها تعیین می نماید، و حتی  مثال‌هایی را که برای درس‌ها انتخاب و اختیار می کند،  همه و همه را باید به سمت تولید و ارائه معرفت دینی ناظر به زمان تنظیم نماید. در غیر این صورت باید به صراحت گفت:  بهره گیری از فرصت های طلایی به نفع دین به هدر داده شده است.

استاد برجسته حوزه های علمیه تاکید کرد: اگر محتوای آموزشی تحول یابد، ولی شیوه های آموزشی سنگین پا، بریده از پژوهش، بیگانه با تتبع و ناتوان از بهره گیری از علوم و فنون زمان باقی بماند، حوزه راه به جایی نخواهد برد.

وی با اشاره به این که در تعریف موضوعات پیچیده نباید در چاله اگر و شاید بیفتیم و نباید به کلی گویی ها وکلی بافی ها سرگرم شویم، تصریح کرد: اگر شناخت موضوعات را به جای  نگاه های عینی و دانشی بر بستری از نگاه های فرضی و توهمی قرار دهیم، به جایی نخواهیم رسید. با توجه به این که انسان چند لایه به معارف چند لایه دین نیاز دارد، نباید حوزه بر فقه تنها، یا در فقه، بر بخشی از آن اکتفا کنند و برای جلوگیری از این اکتفا که به یک پدیده ریشه دار تبدیل شده باید مدیریت علم به میدان بیاید لذا رها کردن دانش های دیگر که گاهی پشتیبانی کننده فقه، فضا دهنده و مجال دهنده به فقه هستند و ایمان به فقه را تقویت و انسان را از مرحله فقدان هویت دینی  به هویت دینی انتقال می دهند، درست نیست.

وی تاکید کرد: اگر در حوزه همزمان با تحول درسی و شروع سال تحصیلی، مدیریت دانش انجام نگیرد و همه به سراغ فقه روند و یا همه در فقه بر بخشی از مسائل تکیه می کنند و مسائل اساسی تری که امروزه انسان‌ها را ممکن است به گرداب خود فرو ببرد، وانهند، حوزه نتوانسته است نقش خود را ادا کند. اگر در علوم به صورت عام، مطالعات بینا رشته ای لازم است در مطالعات دینی که از اجزاء آن در یک پیوستگی منظومه ای گسترده قرار دارند، مطالعات بینارشته‌ای از ضرورت بیشتری برخوردارند، پیشنهاد می شود در این سال تحصیلی، کمیته ای به این امر اختصاص یابد.

captcha