لزوم تجلیل از نوحه‌خوانان در کنار پیرغلامان
کد خبر: 3648258
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
عباسیان تاکید کرد:

لزوم تجلیل از نوحه‌خوانان در کنار پیرغلامان

گروه فرهنگی: رئیس انجمن موسیقی لرستان گفت: سنت نوحه‌خوانی و سینه‌زنی لرستان در ایام محرم منحصر به فرد است و خاص فرهنگ لرستان بوده و در هیچ جای دیگری این سبک وجود ندارد چون ریتم خاص خودش را دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، امین عباسیان، رئیس انجمن موسیقی لرستان، یک‌شنبه، نهم مهرماه در جمع خبرنگاران با بیان این‌که عزاداری عاشورایی لرستان یک‌ عزاداری منحصر به فرد است، گفت: در هیچ کجای ایران و حتی دنیا شما نمونه آن ‌را نمی‌بینید زیرا سنت عاشورایی در فرهنگ لرستان مثل سینه‌زنی، گِل مالی و همچنین نوحه‌خوانی حال و هوای خاص خودش را دارد.
وی افزود: موسیقی که الان در مراسم  زنجیززنی انجام می‌گیرد یک نوع سبک و ارادتی همراه  با سازهای وارداتی است اما سنت نوحه‌خوانی که در عزاداری لرستان اجرا می‌شود خاص فرهنگ موسیقیایی لرستان بوده و خاص فرهنگ مردم این منطقه است و م‌ شود گفت وارداتی نیست.
عباسیان در خصوص آیین‌های سوگواری در لرستان مانند چمری و شیونی و نقش آن در مراسم عاشورا و ایام محرم  نیز، تصریح کرد: این موضوع ‌یک‌ بحث تخصصی است، اما در واقع این‌ مقام‌ها همیشه و از قبل هم وجود داشته که بعد از واقعه عاشورا با سنت عزاداری منطبق شده است.
رئیس انجمن موسیقی لرستان اضافه کرد: در لرستان از تولد تا مرگ موسیقی وجود داشته است و در مرگ نیز موسیقی‌های مختلف در سوگ بزرگان و جوانان نواخته می‌شده است مانند چمری، شیونی که یک شاخه به نام چمری می‌آید در خدمت واقعه عاشورا قرار می‌گیرد و هنوز هم نوازندگان محلی در ‌جلوی دسته‌ها  این مقام را اجرا می‌کنند
رئیس انجمن موسیقی لرستان در پاسخ به این سؤال که آیا در میان فرهنگ عزاداری ایران زمین می‌توانیم قائل به مداحی و نوحه‌خوانی لری باشیم، اضافه کرد: یکی‌از اساتید عرصه موسیقی ایران به نام  آقای کیانی که درخصوص «نقش غم بر موسیقی» تحقیق کرده و موسیقی نواحی ایران را با ردیف‌های موسیقی ایرانی منطبق کرده بود در خصوص جایگاه نوحه‌خوانی لری براین باور بود که یکی‌از توانمندترین و غنی‌ترین نوحه‌های ایران متعلق به لرستان است، ولی متاسفانه  خیلی کم  مورد بررسی قرار گرفته  است .
عباسیان با تاکید بر این‌که سنت نوحه‌خوانی در لرستان در حال تحریف شدن است، اظهار کرد: شما هرجای دنیا که موسیقی لری را بشنوید می‌دانید که این موسیقی لری است چون مشخصه دارد و این شاخص بودن در مورد نوحه لری نیز صدق می‌کند ولی امروز سنت نوحه‌خوانی ما دارد تحریف می‌شود.
وی ادامه داد: شما اگر به کسانی‌که در گذشته براساس فرهنگ کهن عزاداری خاص مردم لرستان نوحه می‌خواندند توجه کنید می‌بینید کلام یا شعر نوحه فارسی است ولی وقتی نوحه‌خوان آن‌را اجرا می‌کند می‌فهمید که لری است که این نشان‌دهنده تاثیر لحن برکلام است یعنی این‌که لحن نوحه آن‌قدر قوی است که کلام فارسی به گوش شنونده لری می‌آید.
عباسیان با اشاره به لزوم بررسی  جایگاه سنت نوحه‌خوانی در میان نواحی مختلف ایران ازجمله لرستان و ضرورت تجلیل از میراث‌داران این سنت در این نواحی مختلف نیز یادآور شد: پیرغلامان صددرصد شایسته تجلیل و تقدیر هستند ولی تجلیل خالی از پیرغلامان در مراسم تجلیل از آنها که هر ساله برگزار شده و قرار است سال آینده نیز در لرستان برگزار شود فقط شخصیت‌پردازی است.
captcha