کد خبر: 3660235
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
آیت‌الله العظمی جوادی آملی تشریح کرد:

«غفلت» زمینه‌ساز طواف شیطان بر کعبه دل است

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر تسنیم ضمن تبیین مفهوم علم ذاتی و علم فعلی خداوند گفت: غفلت عاملی است که زمینه را برای طواف شیطان بر کعبه دل انسان فراهم می‌کند و در نهایت نیز دست و پا و گوش و چشم تبدیل به ابزاری در راستای اهداف شیطان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی، صاحب تفسیر تسنیم 4 آبان در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: در سوره فاطر برای ذکر مثل کافر و مومن، آن دو را به دو رود و نهری تشبیه می‌کند که یکی آبش شور است و دیگری آب شیرین دارد.

آیت‌الله جوادی تصریح کرد: مواد اولیه عالم و بشر هوش انسان را خدا آفرید و انسان مصرف‌کننده است و اگر خداوند یک لحظه برخی از این قدرت‌ها را بگیرد انسان از پا درخواهد آمد.

این مفسر قرآن با تاکید بر جهاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی بیان کرد: انسان باید شاکر باشد که به دست او کارهای خیر صورت می‌گیرد و اگر انسان مسیر انحراف را برود با تلاش او، کارهای بد صورت خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: شیطان اگر به درون کسی راه یابد دور کعبه دل انسان طواف می‌کند و منتشر است که دل چه زمانی باز شود که او بتواند طواف کند، لذا کسانی که غافل هستند دلشان در تسخیر شیطان است و وقتی شیطان وارد شد و تخم‌گذاری کرد جوجه متولد می‌کند و دائما به جنبش در می‌آید به همین دلیل در نماز، هم فرد آرامش ندارد.

صاحب تفسیر تسنیم عنوان کرد: حرف‌هایی که به هیچ چیزی نمی‌ارزد تنها صحنه دل را پر می‌کند و وقتی دل، تسخیر شد اعضاء و جوارح نیز تابع دل است و زبان و گوش نیز تابع آن خواهد بود.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: خداوند هم دریا را رام کرده که کشتی روی دریا برود و هم کشتی را توان داده که دریا را بشکافد و به نسان عقل داد تا راهبری کشتی را بر عهده بگیرد.

وی با اشاره به«كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ»(رحمان/26) تصریح کرد: فرمود هر کسی روی زمین است فانی است؛ من تعبیر کرده زیرا ما موجود غیرعاقل در روی زمین نداریم؛ یعنی همه ذاتا فانی هستند و به برکت قدرت خدا، زنده هستند.

این مفسر قرآن با اشاره به علم ذاتی و علم فعلی خدا بیان کرد: فرمود ما بشر را امتحان می کنیم تا بدانیم که چه کسی بهتر کار می‌کند که این علم فعلی، خارج از ذات و حادث و متغیر است.

این مفسر قرآن تاکید کرد: صفات الهی نیز بعضی، ذاتی و بعضی فعلی هستند مثلا صفت ذو الجلال؛ هم ذاتی و هم صفت فعل نظیر علم است که در آیات جهاد و ابتلاء آمده است و از این رو ائمه را نیز فرموده‌اند که انسان کامل وجه الله هستند. 

captcha