تکیه بر ساحل آرامش با «عفت»
کد خبر: 3698446
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱

تکیه بر ساحل آرامش با «عفت»

گروه اجتماعی- فرشته روح افزا، عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده گفت: زن اگر هویت خود را از دست بدهد، چکش محکمی بر سرش می‌خورد، اما وقتی یک خانم حریم خود را حفظ کند، باعث می‌شود رابطه عاطفی‌اش، با کسی که عاشق واقعی او است، شکل بگیرد. اگر زنان عفیف شوند، جامعه آرام می‌گیرد.

فرشته روح‌افزا، عضو شورای فرهنگی - اجتماعی زنان و خانواده  درگفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، درخصوص هویت زن در جامعه، با اشاره به جلوه‌گری‌های برخی خانم‌ها در جامعه، ابراز کرد: مگر ما همه داشته‌هایمان را به حراج می‌گذاریم که یک زن، بهترین سرمایه‌ای که به او داده شده است و آن لطافت و زیبایی‌اش را به نمایش بگذارد؟
وی ادامه داد: خانم‌هایی که خیلی جذاب‌اند، اگر قرار باشد با آشکار کردن زیبایی‌هایشان در جامعه حضور پیداکنند، یک رابطه عاطفی برقرار می‌شود و درچنین شرایطی محال است این رابطه شکل نگیرد و آسیب این رابطه در واقع برای خانم است؛ دغدغه آن بانو تغییر ظاهر و انجام عمل‌های زیبایی می‌شود و اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد؛ اما چرا یک خانم باید خودش را بازیچه بگیرد؟ اگر ملاک فقط زیبایی دختر باشد، آیا وقتی که او زیبایی‌اش را از دست بدهد، مرد می‌تواند پایدار و عاشقانه او را دوست بدارد؟
تکیه بر ساحل آرامش با «عفت»
روح‌افزا اظهار کرد: زن اگر هویت خود را از دست بدهد، چکش محکمی بر سرش می‌خورد، اما وقتی یک خانم حریم خود را حفظ کند، باعث می‌شود رابطه عاطفی‌اش، با کسی که عاشق واقعی او است، شکل بگیرد. اگر زنان عفیف شوند، جامعه آرام می‌گیرد و مرد می‌داند که باید از یک جا سیراب شود؛ نه اینکه فرد برای سیراب‌کردن میل درونی خود، به هر آبشخور قدم زند و در نهایت به همه بی‌اعتماد شود.
عضو شورای فرهنگی - اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: من طی تحقیقاتی که داشتم به این نتیجه رسیدم که زنان باید طوری زندگی کنند که زیبایی‌های فکر، اندیشه‌ و هنرشان را به نمایش بگذارند نه جسمشان را و بانوان به‌خاطر این همه پتانسیل حیف است که سرکوچه‌ها و آبشخورها به حراج گذاشته شوند.
خودتان را از عاشق‌شدن محروم نکنید
این کارشناس مسائل زنان با بیان اینکه وجود رابطه‌های مختلف باعث می‌شود که انسان تنوع‌طلب شود و در ذهن او مقایسه صورت بگیرد، مطرح کرد: وقتی فرد صد نفر را رد کند، عادت می‌کند و نمی‌تواند عاشق شود؛ پس چرا باید خود را از داشتن عشق واقعی محروم کنیم؟ وجود رابطه‌های مختلف باعث می‌شود که انسان تنوع‌طلب شود و در ذهن او مقایسه صورت بگیرد.
وی با اشاره به کتاب‌هایی که به زبان اصلی در این خصوص نوشته شده است، ابراز کرد: در این کتاب‌ها بیان شده است که عشق هرگز از خاطر کسی پاک نمی‌شود، حتی در دوران آلزایمر و امکان ندارد آن رابطه عاطفی پایدار ایجاد شود و فرد بتواند فراموش کند.
روح‌افزا بیان کرد: طی فراز و نشیب‌های زندگی، تشویشی به زن دست می‌دهد و اگر مردی مثل کوه کنار انسان نباشد، امکان ندارد پیشرفت شکل بگیرد و اگر زنی مثل کوه عاطفه و محبت و عشق کنار مردی نباشد، او هم نمی‌تواند رشد کند؛ بنابراین آیا دختر جامعه ما حق ندارد یک پناهگاه عاطفی محکم و مطمئن داشته باشد، جایی که بتواند رشد کند؟
فردی را انتخاب کنید که همسفر تا بهشت باشد
روح‌افزا با اشاره به فرمایش خداوند در قرآن کریم که بر نیاز به زوج در انسان تا بهشت اشاره می‌کند، عنوان کرد: گدایی محبت و نگاه در شأن یک بانو که در آینده می‌خواهد مادر بشود نیست؛ فردی را انتخاب کنید که تا بهشت همسفرتان باشد.
مدیر رصد و آمار شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: شکل‌گیری برخی روابط غلط و رعایت نکردن برخی مسائل مانند صمیمیت بین یک خانم و آقا، باعث نزدیکی می‌شود و این امر منجر می‌شود به حالتی که فرد نمی‌تواند در یک فضای پاک و مطمئن، یک نفر را دوست داشته باشد، چون در ذهن خود سابقه‌‌های مختلفی را که دارد مرور و مقایسه می‌کند.
در خارج از کشور همواره حجاب کاملم را حفظ کردم/ رقابت در اندیشه نه ظاهر
وی که دارای مدرک دكتري الكترونيك از دانشگاه منجستر انگلستان است، با بیان اینکه من حجاب کاملم را در خارج از کشور حفط کردم و حتی یک لحظه هم برنداشتم، ابراز می‌کند: گرایش درسی من، قدرت بود و رشته دشواری محسوب شده و کمتر خانمی در این رشته تحصیل می‌کرد و من همواره با این سوال روبرو بودم که تو چرا رشته روز را می‌خوانی ولی به یک مدل قدیمی زندگی میکنی؟
وی ادامه داد: اولین بار که پذیرش گرفتم، استادی به من گفت شما با این ظاهر برای تحصیل به این رشته و این کشور آماده‌ای؟! ومن به ایشان جواب دادم چرا توقع دارید هرجا که زنان حضور پیدا می‌‎کنند؛ بعد جنسیتی و ظاهری‌شان مطرح شود؟ من می‌خواهم در اندیشه و استعدادم با شما مچ بیندازم! و ایشان از جایش برخاست و گفت من به احترام این اندیشه بلند می‌شوم و و متعجب بود که این سخن من برگرفته از کجاست؟
روح‌افزا ادامه داد: من گفتم که این مسئله هویت من و برگرفته از دینم است؛ من دوست دارم در چنین محیط های علمی حاضر شوم اما جنیستم مطرح نباشد و به همین جهت، همه آن جاذبه‌های ظاهری‌ام را می‌پوشانم و در اندیشه با شما رقابت می‌کنم و ایشان حتی بعد از فارغ التحصیلی‌ام مرا به همکاری دعوت کرد و واقعا حجاب برایم محدودیتی نداشت.
در قوانین غربی، زن آن چیزی که باید نیست
وی درخصوص حقوق زن در غرب، ابراز کرد: در غرب، حقوق زنان به خوبی نوشته شده و در واقع رعایت هم می‌شود اما در این قوانین، حقیقت زن آن چیزی که باید باشد نیست و زن جایگاه واقعی خود را ندارد.
این عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان بیان کرد: طبق آمار سازمان ملل 70 درصد زندگی‌های غربی ثبات ندارد و مثلا خانم و آقایی که با هم 15 سال زندگی کردند، با وجود 3 فرزند، به تازگی تصمیم به ازدواج گرفته‌اند و این مسئله را خود من که حدود 18 سال به خاطر تحصیل ساکن انگلیس بودم، مشاهده کردم؛ این خانم می‌گفت به خاطر اینکه براساس قانون، پس از طلاق نیمی از اموال مرد به همسرش می‌رسد؛ آن مرد بعد از 15 سال توانسته است به خانمی که با او زندگی می‌کرد، اعتماد کند.
وی با بیان اینکه براساس اعلام سازمان ملل، میزان کتک خوردن زنان در آمریکا بالاترین آمار را دارد، بیان کرد: زن در غرب امنیت ندارند؛ مثلا در اکتبر که ساعت 17 هوا تاریک می‌شود، به طور مثال اگر در کتابخانه یا دانشگاه باشی و بخواهی به خانه برگردی، باید با نیروی حراست بروی و اصلاً در امنیت نیستی.
چرا زن بمیرد تا مرد ببیند؟
روح‌افزا در ادامه با بیان اینکه دخترانی که مدل هستند، در سن 30-40 سالگی احتمال مرگ‌شان بالاست، مطرح کرد: مثلا خانمی با قد 170 و وزن 45 کیلو گرم، باید روزی یک شکلات کوچک بخورد؛ این یعنی زن باید بمیرد تا مرد ببیند و همه تبلیغات به واسطه زن و مسائل مشابه که به بحث جنسی اشاره دارد، نشان از بی‌هویتی زن است.
این کارشناس مسائل زنان با عنوان این مطلب که در غرب زنان متفکر از این وضعیت رنج می‌برند، ادامه داد: در انگلیس، یکی از اساتید نانو تکنولوژی می‌گفت به هرحال زن‌ها نیاز به زوج دارند ولی با وجود تنوع و تعددطلبی، من از این فضا گله‌مندم که زنان باید خودشان را به مردان اثبات و عرضه کنند تا مورد پذیرش واقع شود.
عده‌ای از حقایق عالم محروم و بی‌اطلاع هستند
وی اظهار کرد: من در دروان تحصیل و سکونتم در انگلیس، تحقیقاتی انجام دادم که طی آن، مطالبی از رساله حقوق امام سجاد(ع) در حوزه خانواده که زن‌سالاری، مردسالاری و فرزندسالاری محور نیست بلکه همه نسبت به هم حقوقی دارند، اظهار کرد: از دانشگاه‌های معتبر آنجا با من تماس گرفتند و شماره تلفن و ایمیل امام سجاد(ع) را می‌خواستند و می‌گفتند ایشان چه کسی است که چنین طرح خوبی داده است.
روح‌افزا در پایان افزود: طی این ماجرا، پروفسوری از دانشگاه کمبریج گفت ما واقعا از حقایق عالم محروم هستیم و مقصر شمایید که به ما نگفته‌اید.

انتهای پیام

captcha