همایش دانش موضوعی تربیتی آموزش قرآن برگزار می‌شود
کد خبر: 3706102
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
5 اردیبهشت از سوی دانشگاه فرهنگیان؛

همایش دانش موضوعی تربیتی آموزش قرآن برگزار می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ همایش ملی «دانش موضوعی- تربیتی: آموزش دینی و قرآن ابتدایی» 5 اردیبهشت از سوی دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد.

همایش دانش موضوعی تربیتی آموزش قرآن برگزار می‌شود

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین زارعی رضایی، رئیس همایش ملی «دانش موضوعی- تربیتی: آموزش دینی و قرآن ابتدایی» امروز ۲۷ فروردین در نشست خبری این همایش گفت: این همایش از حیث اینکه بیشتر بر روی مسئله آموزش و روش آن به جای محتوا متمرکز است، شاید کم‌نظیر و بی‌نظیر باشد.

وی با بیان اینکه این همایش میان‌رشته‌ای و از یک‌سو مرتبط با روش آموزش و از طرفی به علوم دینی و قرآن کریم مرتبط است و دارای اهمیت مضاعف است، تصریح کرد: متأسفانه در طول سالیان زیادی که دروس دینی و قرآن در مدارس به بچه‌ها آموزش داده می‌شود، نتایج مطلوب را ندارد؛ بنابراین باید تحولاتی در روش و نحوه آموزش بر اساس نیاز مخاطب ارائه شود تا این مباحث در جان و دل مخاطب بنشیند.

زارعی رضایی بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان محملی برای تربیت معلمان توانمند است بنابراین تنها مرجع تربیت معلم در این زمینه نیز محسوب می‌شود و رسالت آن اقتضاء می‌کند تا بر روی روش‌های جذاب و جدید آموزشی فعالیت کند.

وی از دریافت ۸۰ مقاله از ابتدای فراخوان این همایش در سال قبل خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد نزدیک به ۱۵ مقاله در روز همایش که پنجم اردیبهشت ماه سال جاری خواهد بود ارائه می‌شود.

رئیس این همایش عنوان کرد: نهاد‌هایی مانند جامعة الزهراء، دانشگاه قم، حوزه علمیه، مدیریت حوزه خواهران، پردیس فارابی و ... در برپایی این همایش همکاری داشته‌اند و به خصوص نشست‌های علمی برای نخبگان سطح سه و چهار حوزه با همکاری نهاد‌های حوزوی برگزار شد که در مجموع بیش از ۲۰ نشست در سال ۹۶ برای این همایش برگزار شده است.

وی از سخنرانی دکتر خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان و رضا ساکی، معاون پژوهشی و فناوری این دانشگاه به عنوان سخنرانان همایش خبر داد و افزود: ایجاد فرصت برای نظرورزی میان صاحبنظران در مورد روش‌های آموزش دینی و قرآن، تولید دانش آموزش محتوا در آموزش دینی و قرآن ابتدایی همچنین زمینه‌سازی برای جلب توجه جامعه علمی به ضرورت تولید دانش آموزش محتوا در آموزش دینی و قرآنی از جمله اهداف این همایش است.

محورهای همایش

همچنین معصومه شریفی، دبیر علمی این همایش در سخنانی به محور‌های این همایش پرداخت و اظهار کرد: تاریخ، فلسفه و ماهیت علم در آموزش دینی و قرآن ابتدایی، راهبرد‌های موثر تدریس در آموزش دینی و قرآن ابتدایی، طراحی آموزشی در آموزش، ارزشیابی در آموزش، طراحی واحد یادگیری در آموزش از جمله محور‌های این همایش است.

وی افزود: کج‌فهمی‌های رایج در آموزش دینی و قرآن ابتدایی، نقش پژوهش‌های معلم‌محور در آموزش دینی و قرآن ابتدایی، الگو‌های جهانی برای آموزش محتوا در آموزش دینی و قرآن ابتدایی، الگو‌های تدریس برای آموزش محتوا در آموزش دینی و قرآن ابتدایی، الگو‌های تدوین برنامه‌های درسی مرتبط با آموزش دینی و قرآن ابتدایی و ... دیگر محور‌های این همایش را تشکیل می‌دهند.

وی تاکید بر مباحث نظری در آموزش دینی و قرآن را از جمله مهمترین عوامل عدم موفقیت نظام آموزشی کشور در تدریس این دروس برشمرد و گفت: باید روش‌های جدید مانند استفاده از قصه و فیلم و اجرای عملیاتی مفاهیم در دستور کار آموزشی قرار گیرد.

انتهای پیام

 

captcha