برگزاری نخستین کارگاه بین‌المللی امنیت فضای مجازی در ایران/ انتقال تجربه در لبه تکنولوژی
کد خبر: 3712679
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸
یزدانیان بیان کرد:

برگزاری نخستین کارگاه بین‌المللی امنیت فضای مجازی در ایران/ انتقال تجربه در لبه تکنولوژی

گروه فناوری اطلاعات ــ رئیس دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات، از برگزاری کارگاه بین‌المللی امنیت فضای مجازی از ۲۲ تا ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری در تهران خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این دوره‌ها انتقال تجربه در لبه تکنولوژی است که در قالب برگزاری این دوره تبادل اطلاعات برای کشور بسیار ارزشمند است.

Image result for ‫وحید یزدانیان‬‎
 
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری نخستین کارگاه آموزشی امنیت فضای مجازی در ایران، با حضور وحید یزدانیان، رئیس دانشکده پست و مخابرات، عصر امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه در محل این دانشگاه برگزار شد.

یزدانیان در ابتدای این نشست با اشاره به جزئیات این کارگاه؛ گفت: این کارگاه از ۲۲ تا ۲۶ اردیبهشت ماه با همکاری ITU و مرکز آموزش پیشرفته مخابراتی هند (ALTTC) در هتل فردوسی تهران برگزار می‌شود. این کارگاه بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده بین وزیر ارتباطات ایران و هند و در چهارچوب همکاری‌های ایران و هند در این حوزه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: دانشکده مخابرات در حوزه اینترنت اشیاء دوره‌هایی را با همکاری ITU برگزار کرده و طی این دوره‌ها میزبان شرکت‌هایی از مناطق آسیا و اقیانوسیه بوده‎ام. فراخوان برگزاری این دوره‎ها از سوی اتحادیه جهانی مخابرات ارسال شده و علاقه‎مندان به حضور در این دوره‌ها ثبت نام کرده و وارد دوره می‌شوند. پس از اتمام دوره ارزیابی صورت می‌‎گیرد و مدرک مورد تایید ITU به شرکت کنندگان اعطاء می‎شود.

یزدانیان در ادامه گفت: یکی از محور‌های اصلی ایران با اتحادیه جهانی مخابرات همکاری‎های آموزشی است. این دوره‎های آموزشی از طرف اتحادیه جهانی مخابرات ارزیابی شده و موفق هم بوده است.

رئیس دانشکده پست و مخابرات تصریح کرد: دومین دوره برای اولین بار با حمایت دو کشور صاحب نام آفریقای جنوبی و استرالیا برگزار شد که این دو کشور به شرکت‎کنندگان بورسیه داده و هزینه‎های شرکت‌کنندگان را تقبل می‎کنند.

وی با اشاره به فرایند ثبت‌نام در این کارگاه آموزشی، اظهار کرد: ثبت نام دوره‌ها از طریق ITU انجام شده و آخرین آمار از ثبت نام کنندگان تعداد ۶۵ نفر است که سقف استاندارد اتحادیه جهانی مخابرات نیز همین مقدار است.

رئیس دانشکده پست و مخابرات ادامه داد: موضوعات نوآوری و ابعاد امنیتی ICT، امنیت سایبری، حفاظت از زیرساخت‌های اطلاعاتی، مراقبت از کودکان در فضای سایبری و دیگر موضوعات مرتبط در این دوره تدریس می‌شود.

یزدانیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اهداف این دوره افزود: هدف از برگزاری این دوره‌ها انتقال تجربه در لبه تکنولوژی است. در قالب برگزاری این دوره تعدادی از مدیران ارشد حوزه از سایر کشور‌ها به ایران آمده و در نشست‎هایی که برگزار می‎شود، تبادل اطلاعات می‎کنند که این تبادل اطلاعات برای کشور بسیار ارزشمند است.

وی ادامه داد: برای تبدیل شدن کشور به برند آموزشی منطقه باید دوره‎هایی را برگزار کنیم و انتخاباتی صورت گیرد تا دانشکده به عنوان محور اصلی برگزاری این دوره‎ها در منطقه انتخاب شود.

رییس دانشکده پست و مخابرات، تبادل تجربیات مربوط به اقدامات موفق در خصوص توسعه و تقویت چهارچوب‌های امنیت سایبری ملی و ارتقای قابلیت‌های بکارگیری اثربخش CIRT در کشور‌ها و ظرفیت سازی انسانی و صنعتی جهت استفاده کارآمد و اثربخش قابلیت‌ها و امکانات CIRT را از دیگر اهداف برگزاری کارگاه امنیت فضای مجازی بیان کرد.

وی مهم‌ترین محور‌های این کارگاه را، جهت گیری ICT و نیاز به استفاده امن و مطمئن از آن، رایانش ابری، اینترنت اشیا، بلاکچین، استاندارد‌های امنیت اطلاعات، CIP، اندازه گیری تاثیر زیرساخت اطلاعاتی بحرانی وچشم انداز تهدید‌های جاری اعلام کرد.

رئیس دانشکده پست و مخابرات در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر برنامه‎های این کارگاه در جهت صیانت و حفظ کودکان در برابر تهدید‌ها و آسیب‎های فضای سایبری، گفت: پیشنهاد ITU در زمینه تدوین برنامه ملی برای صیانت از کودکان در فضای سایبری یک برنامه ملی است و در کارگاه آموزشی عرضه خواهد شد که اطلاعات این کارگاه به اشتراک محقیقین کشور نیز گذاشته می‎شود.

وی در رابطه با گسترش تعاملات بین‌المللی دانشکده نیز گفت: بحث همکاری با گروه‌های مطالعاتی ITUD ۲۰ اتحادیه جهانی مخابرات پیرامون اینترنت اشیاء را داریم و توصیه‌هایی از طرف ITU برای ما ارسال شده است و تعاملات دو جانبه‌ای با ITU برقرار کرده‎ایم.

یزدانیان ادامه داد: شرکت پست با UPU در حال مذاکره است و دانشکده پست و مخابرات برای برگزاری دوره‎های پستی در منطقه غرب آسیا به عنوان مرکز آموزش‎های پستی انتخاب شده است.

رئیس دانشکده پست و مخابرات بابیان اینکه اگر دانشکده به عنوان NOD منطقه انتخاب شود می‎تواند به کشور‌های دیگر نیز پیشنهاد دهیم تا با ما دوره‎هایی را برگزار کنند افزود: در این رابطه پیگیر مباحث پژوهشی هستیم و در زمینه اینترنت اشیاء در دانشکده آزمایشگاه‌‎های خوبی راه‎اندازی کرده‌ایم.

وی بیان کرد: تجهیزات سنسوری را ساخته‎ایم و با بخش خصوصی همکاری می‎کنیم، در همین حال با اپراتور‌ها پروژه‎های مشترکی انجام می‎دهیم. البته در رویداد‌های بین‌المللی که مکررا در منطقه انجام می‎شود حضور فعال داریم.

به گزارش ایکنا، یزدانیان با اشاره به اینکه در حال حاضر موضوع همکاری‎های ما با اتحادیه جهانی مخابرات است، گفت: اگر به پختگی بیشتری دست پیدا کنیم امکان همکاری مشترک با دانشگاه‎ها و مراکز آموزشی مستقل در سطح جهان هم فراهم خواهد شد.

رئیس دانشکده پست و مخابرات در خصوص اقدامات دانشکده در مهارت‌آموزی حوزه ICT نیز گفت: دانشکده سال‌ها موضوع تربیت نیروی انسانی ماهر را در دوره‎های بلند مدت پیگیری کرده است. در حال حاضر تمرکز بر روی دوره‎های کوتاه مدت آموزشی است.

وی ادامه داد: با سندیکا‌های فعال خصوصی همچون نظام صنفی رایانه‎ای، سندیکای افتا و سندیکای صنعت مخابرات در حال همکاری هستیم؛ به طور کلی برنامه ما اجرای دوره‎های کوتاه مدت است تا بلند مدت.

یزدانیان، مدرسین این کارگاه را از کشور‌های هند، مالزی و ایران عنوان کرد و افزود: اتحادیه جهانی مخابرات ۷ نفر از اساتید ایرانی در این حوزه را تایید کرده اند و این اساتید به عنوان مدرسین رسمی این اتحادیه در کارگاه‌های بین المللی حضور دارند که ۴ نفر از این اساتید در کارگاه امنیت فضای مجازی در ایران حضور دارند.

وی درباره تاثیر برگزاری این کارگاه در حوزه امنیت فضای مجازی در ایران نیز، گفت: به دلیل اتفاقاتی که در این حوزه در کشور‌های توسعه یافته افتاده و تجربیاتی در این کشور‌ها به دست آمده است، این تجربیات می‎تواند در این کارگاه‌ها به اشتراک گذاشته شود و حتی اگر به راه حلی نیز نرسیده باشند، در حد طرح موضوع می‎تواند برای دیگر کشور‌ها مفید باشد.

رییس دانشکده پست و مخابرات، در پایان تصریح کرد: ما در حال پیگیری برگزاری مستقل این دوره‌ها در ایران بعد از بررسی کیفیت برگزاری کارگاه‌های مشترک هستیم و امیدواریم که تا ۲ تا ۳ سال آینده بتوانیم به صورت مستقل این کارگاه‌ها را در ایران برگزار کنیم و به عنوان مرجع آموزشی در این حوزه، کشور‌های دیگر موظف به برگزاری کارگاه مشترک با ما خواهند شد.

انتهای پیام
captcha