كمبود فضاهای فرهنگی در كشور/ ما نشاط را از نوع حلال می‌خواهیم
کد خبر: 3716079
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
حسینی مطرح كرد:

كمبود فضاهای فرهنگی در كشور/ ما نشاط را از نوع حلال می‌خواهیم

گروه فرهنگی ـ معاون حقوقی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه متأسفانه به لحاظ فضاهای فرهنگی در كشور دچار فقر هستیم، از مدیران خواست تا دغدغه فرهنگ داشته باشند.

به گزارش ایكنا از فارس، سیدهادی حسینی، معاون حقوقی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته، 29 اردیبهشت‌ماه در مراسم تودیع و معارفه مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و ادبی شیراز گفت: انتظاری كه از شیراز داریم این است كه مددكار فرداهای كشور به لحاظ فرهنگی باشد.

تمام مدیران،‌ دغدغه فرهنگی داشته باشند
وی با بیان اینكه یكی از آرزوهای ما این است كه تمام مدیران ما دغدغه فرهنگی داشته باشند، افزود: ما می‌خواهیم اگر قرار است برنامه فرهنگی در شیراز برگزار شود، مدیر ما چراغ آن برنامه باشد.
حسینی با یادآوری اینكه شیراز شهر بزرگی است كه از همه جای آن فرهنگ و هنر می‌بارد، لذا كسی كه مدیریت ارشاد فارس را به عهده می‌گیرد باید مدیر قوی باشد، از هنرمندان فارس خواست تا در كنار مدیر ارشاد قرار گرفته و او را یاری دهند تا جایگاه خود را داشته باشد.

از همه تفكرها استفاده كنیم
معاون حقوقی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از هم‌اكنون به مدیركل ارشاد فارس دستور می‌دهد كه باید نهایت تلاش خود را به كار گیرد و از همه تفكرها استفاده كرده و گروه‌های مختلفی تشكیل دهد چرا كه یك چشم ما در وزارت ارشاد برای آینده فرهنگ و هنر كشورمان به شیراز است.
وی، هنرمندان را سرمایه كشور توصیف كرد كه باید از ظرفیت آن‌ها به نحو مطلوب استفاده شود، گفت: هنرمندان مدیر ارشاد ما را یاری دهند تا شادابی و سرزندگی و برازندگی برای كشورمان در شیراز باقی بماند.

به لحاظ فضاهای فرهنگی در كشور دچار فقر هستیم
حسینی با بیان اینكه در دیداری كه با استاندار فارس داشتم ایشان هم قول دادند كه به خانواده فرهنگ و ادب شیراز كمك كنند، گفت: در شیراز و استان فارس فضاهایی ساخته شده است اما متأسفانه به لحاظ فضاهای فرهنگی در كشور دچار فقر هستیم و در شیراز هم همین‌طور اما نمی‌توان شیراز را با جمعیت شیراز یا ایران دید بلكه باید شیراز را با علاقه‌مندان فرهنگی نگاه كرد كه از سراسر دنیا به اینجا می‌آیند و ما باید در این شهر مكان‌هایی داشته باشیم تا از سراسر دنیا اینجا بیایند و از برنامه‌های بین‌المللی استفاده كنند.

شیراز می‌تواند پایتخت عرصه ادب جهانی و بین‌المللی باشد
معاون حقوقی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأكید بر اینكه شیراز می‌تواند پایتخت عرصه ادب جهانی و بین‌المللی باشد، گفت: كسانی را نگاه كنید كه نگاهشان به فرهنگ درست باشد و این اتفاق در شیراز افتاده است ولی این كافی نیست.
وی همچنین از شهرداری و شورای شهر شیراز نیز درخواست كرد تا نگاه فرهنگی خود را متوقف نكرده و به حوزه فرهنگ و هنر كمك كنند.

جامعه هم به گریه هم به خنده نیاز دارد
حسینی در ادامه به بیان نكاتی درباره نشاط اجتماعی پرداخت و گفت: نمی‌توانیم همیشه تعزیه برگزار كنیم چرا كه همه 12 ماه سال محرم و صفر و عزاداری نیست؛ چنانچه ائمه اطهار نیز گفته‌اند كه شیعیان ما در شادی ما شاد و در حزن ما عزادارند؛ جامعه نیاز به نشاط دارد، همان‌طور كه نیاز به گریه دارد به خنده هم نیاز دارد چرا كه انسان چند وجهی است.

ما نشاط را از نوع حلال می‌خواهیم
معاون حقوقی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال بر این نكته تأكید كرد كه البته ما نشاط را از نوع حلال می‌خواهیم آن هم از جنس مسلمان شیعه و سنی.
وی مردم را سرمایه‌های عظیم كشور توصیف كرد و گفت: مردم ایران در برهه‌های مختلف اعم از 22 بهمن، روز قدس، 13 آبان و غیره حضور می‌یابند و از نظام خود حمایت می‌كنند لذا باید به همه سلیقه‌ها احترام بگذاریم.

تبیین مشكلات حوزه فرهنگ
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه حوزه فرهنگ دارای سه مشكل اساسی است، گفت: نخستین مشكل آن ساختاری است و ساختار نهادها و تشكل‌های ما درست نیست و باید درست شود؛ در كشور ما یك مجوز در استانی برای اجرای موسیقی صادر می‌شود ضمن اینكه متن موسیقی و خواننده را هم تأیید می‌كنیم اما رئیس اداره ارشاد شهرستان به زندان می‌رود در صورتی كه هر كسی باید مطابق با جرمش مجازات شود.

اصلاح ساختار فرهنگی موجب اشاعه فرهنگ ایرانی ـ اسلامی می‌شود
وی از بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی خواست تا وارد عرصه فرهنگ شده و راه خود را باز كنند و ادامه داد: اگر ساختار را درست كنیم راه برای اشاعه فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی گسترش می‌یابد.
معاون حقوقی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشكل دیگر را كمبود منابع فرهنگی برشمرد و گفت: تنها یك سیزدهم بودجه‌های فرهنگی در اختیار ماست اما به لحاظ پاسخگوی ما باید همیشه پاسخگو باشیم به عنوان مثال اگر كسی در خیابان كاری انجام دهد، مسئولیتش به عهده ماست اما منابعی به ما داده نمی‌شود.

زمانی كه می‌خواهیم به فرهنگ رسیدگی كنیم می‌گویند پولی نداریم
وی گفت: انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود چرا كه گمان می‌كردیم فرهنگ ما غنی است و نیاز به سرمایه‌های صنعتی، كشاورزی و غیره داریم و به سراغ این موارد رفتیم اما در آنجا به هیچ‌جا نرسیدیم اكنون فهمیدیم اگر بخواهیم در سایر عرصه‌ها رشد كنیم حتماً باید فرهنگ خوبی داشته باشیم اما زمانی كه می‌خواهیم به فرهنگ رسیدگی كنیم می‌گویند پولی نداریم.
حسینی در ادامه باز هم ظرفیت‌های شیراز را یادآور شد و گفت: شیراز به خاطر تنوع قومیتی و جمعیتی كه دارد می‌تواند به حوزه اقوام و آئین‌های سنتی به ما كمك كند لذا هر روز به مناسبت‌های مختلف این آئین‌های سنتی اجرا شوند.
انتهای پیام

captcha