دولت در دوران پساتحریم هم توجه جدی به اقتصاد مقاومتی دارد
کد خبر: 3722005
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
معاون اول رئیس‌جمهور:

دولت در دوران پساتحریم هم توجه جدی به اقتصاد مقاومتی دارد

گروه اقتصاد ــ جهانگیری با بیان اینكه هدف اصلی اقتصاد مقاومتی، مقاوم‌سازی اقتصاد كشور در برابر تكانه‌های خارجی است، اظهار كرد: از ابتدا همواره بر این موضوع تأكید شده است كه اقتصاد مقاومتی مختص دوران تحریم‌ها نیست و در دوران پس از لغو تحریم‌ها نیز دولت تمركزی جدی بر اقتصاد مقاومتی خواهد داشت.

دولت در دوران پساتحریم هم توجه جدی به اقتصاد مقاومتی دارد

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ظهر امروز دوشنبه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه با بیان اینكه كشور در شرایط جدیدی قرار گرفته و بروز مسائلی قابل پیش‌بینی است،‌ گفت: كشور با فشارها و تحریم‌های جدیدی مواجه خواهد شد و موانعی نیز پیش‌روی صادرات و واردات كشور بروز می‌كند.
معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: به رغم همه محدودیت‌های قابل پیش‌بینی اما كشور دارای ظرفیت‌های فراوانی است كه با تنظیم ساز و كارهای لازم می‌توانیم با تحریم‌ها مقابله كنیم و با تدابیر و اتخاذ تصمیمات ویژه و مناسب در جهت كاهش آثار تحریم ها بركشور حركت كنیم.
وی با اشاره به اینكه بودجه دولت با محدودیت هایی برای اداره كشور مواجه خواهد بود، بر ضرورت اولویت‌بندی برای هزینه كرد منابع مالی تاكید كرد و گفت: در شرایط جدید، برای اجرای طرح ها باید اولویت گذاری شود و در روند اجرای برخی طرح ها نیز تسریع گردد.
جهانگیری ادامه داد: برای مدیریت شرایط جدید كشور لازم است اقتصاد مقاومتی مبنای عمل و كار همه دستگاه‌ها باشد و به عبارتی دیگر اكنون كه قرار است تحریم ها بر كشور فشار وارد كند، باید با استفاده از ظرفیت اقتصاد مقاومتی به دنبال راهكارهایی برای اداره مطلوب كشور در شرایط جدید باشیم تا آسیب‌های قابل پیش‌‎بینی بر اقتصاد كشور به كمترین میزان ممكن كاهش پیدا كند.
معاون اول رییس جمهور از دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خواست دستور كار جلسات آتی ستاد را با این رویكرد تدوین كنند كه برای شرایط جدید پیش روی كشور چه تصمیماتی باید اتخاذ شود و چه اقداماتی صورت گیرد تا توان كشور برای مقابله با تحریم‌ها بالا رود و جریان اشتغال،‌ تولید و اجرای طرح های اصلی و اولویت دار كشور به شكل مناسب ادامه پیدا كند.
وی با یادآوری اینكه پس از دوره‌ای طولانی سرمایه‌گذاری در كشور روندی مثبت را تجربه می‌كند،‌ تصریح كرد: نباید اجازه دهیم كه این روند مثبت با مشكل مواجه شود و باید راهكارهایی برای این كه جریان سرمایه‌گذاری در كشور مثبت باشد بیندیشیم و در این مسیر از توانمندی نهادهای عمومی غیر دولتی استفاده بیشتری داشته باشیم و در انتخاب طرح‌ها نیز طرح‌هایی را در اولویت قرار دهیم كه بیشتر به منابع ریالی وابستگی دارند.
جهانگیری با بیان اینكه هدف اصلی اقتصاد مقاومتی، مقاوم‌سازی اقتصاد كشور در برابر تكانه‌‎های خارجی است، خاطر نشان كرد: از ابتدا همواره بر این موضوع تاكید شده است كه اقتصاد مقاومتی مختص دوران تحریم ها نیست و در دوران پس از لغو تحریم ها نیز دولت تمركزی جدی بر اقتصاد مقاومتی داشت.
معاون اول رییس جمهور اضافه كرد: البته تا كنون سیاست‌ها و برنامه هایی كه در چارچوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تدوین شده، سیاست هایی بوده است كه مربوط به دوران پس از تحریم ها بود اما امروز كه آمریكا و رژیم صهیونیستی به دنبال اعمال تحریم ها و فشارهای جدید بر كشورمان هستند، باید با استفاده از تمام ظرفیت های كشور از جمله نهادهای عمومی غیردولتی، سیاست ها و برنامه هایی برای عبور از چالش های فعلی تدوین كنیم.
وی همچنین با اشاره به برخی گزارش ها در خصوص وضعیت نامناسب آب شرب شهرهای آبادان، خرمشهر و اصفهان بر ضرورت تمركز برای حل مشكل آب شرب این شهرها تاكید كرد و ضمن اطمینان به مردم آبادان برای حل مشكل آب شرب در كوتاه ترین زمان ممكن، از وزیر نیرو، رییس سازمان برنامه و بودجه كشور و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء خواست تمركزی ویژه بر این موضوع داشته باشند و حل مشكل آب شرب آبادان و خرمشهر را بعنوان یك اولویت ویژه در دستور كار خود قرار دهند و با سرعت آب شرب با كیفیت مناسب به مردم این مناطق برسانند.
رییس سازمان برنامه و بودجه كشور هم در این جلسه از بررسی و مطالعه شرایط جدید كشور توسط كارشناسان این سازمان خبر داد و گفت: منابع مالی كشور برای بدبینانه ترین شرایط موجود مورد مطالعه قرار گرفته است و برنامه ریزی های دقیقی برای اولویت بندی منابع مالی انجام شده تا آسیب ها و اثرگذاری تحریم ها بر كشور به حداقل ممكن كاهش یابد.
در این جلسه كه نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی، وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، كشور، نفت، صنعت، معدن و تجارت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، تعاون، كار و رفاه اجتماعی، نیرو، راه و شهرسازی، رییس سازمان امور اداری و استخدامی كشور، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و رییس اتاق بازرگانی ایران نیز حضور داشتند راهكارهای كاهش اثرگذاری تحریم ها بر اقتصاد كشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد دبیرخانه ستاد این موضوع را به طور ویژه در دستور كار جلسات آتی قرار دهد.
در ادامه این جلسه گزارشی از وضعیت منابع آبی كشور در سال آبی ۹۶ ـ ۹۷ ارائه شد و نماینده سازمان برنامه و بودجه به تشریح اقدامات صورت گرفته و در حال انجام در سال ۹۷ برای گذر از بحران منابع آبی كشور پرداخت و سپس سیاست‌های بلند مدت پیشنهادی برای گذر از وضعیت نامساعد منابع آب كشور را توضیح داد.
در این جلسه همچنین پس از بحث و بررسی وضعیت آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر و پس از تاكید معاون اول رییس جمهور بر سرعت بخشیدن به روند حل این چالش قرار شد جلسه‌ای با حضور وزیر نیرو، رئیس سازمان برنامه و بودجه و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در این خصوص برگزار شود و برنامه‌ریزی‌های لازم برای حل مشكل آب شرب آبادان و خرمشهر انجام و تدابیری اتخاذ شود تا مشكل مردم این مناطق به سرعت حل و فصل گردد.

انتهای پیام

captcha