اجرای عدالت اجتماعی در پرتوی حکومت اسلامی/ هدف اصلی تشکیل حکومت از منظر امام(ره) اجرای قانون است
کد خبر: 3724130
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
موسوی بجنوردی تشریح کرد:

اجرای عدالت اجتماعی در پرتوی حکومت اسلامی/ هدف اصلی تشکیل حکومت از منظر امام(ره) اجرای قانون است

گروه دانشگاه ــ آیت‌الله موسوی بجنوردی در همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) با بیان اینکه حکومت اسلامی بر پایه اجرای عدالت اجتماعی در جامعه است، گفت: باید اندیشه‌های حضرت امام(ره) در حوزه عدالت اجتماعی را در عمل زنده کنیم، چرا که اندیشه امام، اندیشه رسول‌الله (ص) و اندیشه اسلام است.

اجرای عدالت اجتماعی در پرتوی حکومت اسلامی/ اندیشه امام، اندیشه رسول‌الله(ص) است
 
به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله سیدمحمد موسوی بجنوردی، استاد دانشگاه و چهره ماندگار علم حقوق، در همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) از نظریه تا عمل که در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی در حال برگزاری است، اظهار کرد: حضرت امام درباره مسئله حکومت اسلامی که اساس آن بر عدالت اجتماعی، آزادی و مردم سالاری بود، در نجف اشرف تدریس کردند و از روزی که در شروع شد، بنده شاگرد ایشان بودم.
وی ادامه داد: ایشان در کلاس‌های خود، نقش عدالت اجتماعی، نقش آزادی و استقلال، نقش جامعه زن و مرد در نظام حکومت اسلامی را به نحو مدلل و مبرهن بیان می‌کردند و بر خلاف اکثر فقها قائل به این مسئله بودند که در نظام اسلامی حکومت داریم و اساس نظام جامعه بر تشکیل حکومت است، اگر نه با شعار جامعه اصلاح نمی‌شود و در مسیر صحیح قرار نمی‌گیرد.

موسوی بجنوردی با بیان اینکه در اندیشه امام (ره)، نظام، حکومت قانون بر مردم است، گفت: قانون الله است، شخص اول عالم امکان حضرت رسول (ص) نیز مجری قانون الهی بوده و قانون‌گذار اصلی همان حضرت باری‌تعالی است.

وی ادامه داد: درس حضرت امام درباره حکومت اسلامی در نجف اشرف، رسید به مبحث ولایت فقیه، در میان فقهای شیعه این نخستین بار بود که یک فقیهی سیستم حکومتی در اسلام را مطرح می‌کند و آن را حکومت قانون بر مردم می‌داند و هدف اصلی از تشکیل حکومت را اجرای قانون می‌داند. ولایت فقیه مسئله‌ای است که از ابتدا بر روی آن اختلاف بود، بعضی می‌گفتند این مسئله در امور نوعیه است، اما امام (ره) «ولایت مطلقه فقیه» را مطرح کردند که فقیهی جامع‌الشرایط است و در راس امور قرار می‌گیرد. تمام مباحث ایشان در قالب کتابی با همین عنوان چاپ شده است.

چهره ماندگار علم حقوق با اشاره به اندیشه امام در باب عفو گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام دستور عفو عمومی صادر می‌کنند و بغیر از آن‌ها که قتلی مرتکب شده بودند و ولی دم باید گذشت می‌کرد، زندان‌ها خالی شدند. بنده در طی ۱۲ سال که در شورای عالی قضایی بودم می‌دیدم که امام (ره) همواره بر عفو تاکید داشتند و بر همین اساس آن زمان هیئت عفو نیز تاسیس شد.

وی در پایان افزود: اگر بخواهیم اندیشه امام در حوزه عدالت را در کشور نهادینه کنیم، باید این اندیشه‌ها را در عمل زنده کنیم، چرا که اندیشه امام، اندیشه رسول‌الله (ص) و اندیشه اسلام است، سیستم و پایه حکومت اسلامی بر پایه اجرای عدالت اجتماعی در جامعه است.

انتهای پیام

 
captcha