بررسی پیوستگی متنی سوره‌های قرآن کریم
کد خبر: 3728318
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
در مقاله‌ای انجام شد؛

بررسی پیوستگی متنی سوره‌های قرآن کریم

گروه معارف - عضو هیئت‌علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان در مقاله‌ای به بررسی پیوستگی متنی سوره‌های قرآن کریم پرداخته است.

بررسی پیوستگی متنی سوره‌های قرآن کریم

به گزارش ایکنا از اصفهان، مهدی لطفی، عضو هیئت‌علمی گروه قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان در چکیده این مقاله نوشته‌ است: سوره‌های قرآن از مجموعه آیات به هم پیوسته تشکیل شده است که بین آن‌ها انواع ارتباط‌های لغوی، دستوری و منطقی برقرار است. هر چند که در سوره‌های قرآن موضوعات مختلفی مطرح شده است، اما همه این مباحث از طریق عناصر پیوستگی با یکدیگر مرتبط هستند. پیوستگی متنی که یکی از شاخه‌های تحلیل متن و گفتار است، با بررسی عناصر پیوستگی متنی، نحوه پیوستگی درون متنی یک متن را نشان می‌دهد.
با توجه به اینکه تلاش علمای علوم قرآن و مفسران در زمینه پیوستگی، محدود به بررسی ارتباطات موردی بین آیات بوده است؛ تاکنون به بحث پیوستگی متنی سوره‌های قرآن بطور جدّی پرداخته نشده است. در این مقاله با استفاده از روش پیوستگی متنی، پیوستگی آیات در درون سوره‌ها مورد بررسی قرار گرفته که در نهایت پس از مطالعه موردی دو سوره طور و قارعه و ارائه جدول پیوستگی آیات این دو سوره، پیوستگی متنی خطی آیات در درون سوره‌ها اثبات شده است.

علاقمندان برای دریافت این مقاله که در فصلنامه مطالعات قرآن و حدیث منتشر شده است، می‌توانند اینجا کلیک کنند.

انتهای پیام

captcha