ارز دولتی حق مُسَلَم حجاج است/ دولت باید امتیاز بدهد
کد خبر: 3728443
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

ارز دولتی حق مُسَلَم حجاج است/ دولت باید امتیاز بدهد

گروه اقتصاد ــ یوسفیان‌ملا اظهار کرد: سفر حج باید مورد حمایت دولت باشد، چراکه سفر واجب است؛ حج برای کسی که استطاعت مالی داشته باشد همانند نماز واجب است، بنابراین دولت باید برای ادای واجبات مردم مسلمان، کمک و مساعدت لازم را داشته باشد و ارز به نرخ دولتی برای این افراد را تأمین کند.

ارز دولتی حق مُسَلَم حجاج است/ دولت باید امتیاز بدهد

به گزارش ایکنا، پس از بحران‎های پدید آمده در بازار ارز و تک‎نرخی شدن آن، ارز مسافرتی به صورت دولتی و با نرخ ۴۲۰۰ تومان ارائه می‎شود اما برخی از کارشناسان اقتصادی و همچنین مسئولان دولتی معتقدند با توجه به استطاعت حجاج و زوار، آنان باید ارز مورد نیاز خود را به صورت آزاد و با قیمت حدود ۸ هزار تومانی تأمین کنند. در روزهای اخیر نیز با شکل‌گیری بازار ثانویه ارز توسط بانک مرکزی، شرایط برای تأمین نیاز زوار و حجاج از این بازار فراهم شده است اما در همین روزها، این گمانه‎زنی پدید آمده است که حجاج ارز دولتی و بعضا ممکن است دلار به نرخ 3800 تومان دریافت کنند؛ موضوعی که دارای موافقان و مخالفانی است.
دولت باید ارز حجاج را تأمین کند
عزت‎الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره تهیه ارز مورد نیاز حجاج و زوار عتبات پرداخت و اظهار کرد: حج از سفرهای واجب برای مسلمان و جزء آن دسته از سفرهایی است که تفریحی و تنوعی نیست؛ لذا دولت باید باید در این زمینه امتیاز بدهد و همانگونه که برای برخی دیگر، ارز دولتی تأمین می‌کند، برای حجاج هم ارز لازم را تأمین کند.
وی ادامه داد: قطعا و یقینا سفر حج باید مورد حمایت دولت باشد چراکه سفر واجب است. حج برای کسی که استطاعت مالی داشته باشد همانند نماز واجب است بنابراین دولت باید برای ادای واجبات مردم مسلمان، کمک و مساعدت لازم را داشته باشد و ارز به نرخ دولتی برای این افراد را تأمین کند.
تاکنون مراعات حال حجاج و زوار عتبات را کرده‎اند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: اگر دولت در این موارد مساعدت لازم را نداشته باشد، پس کجا قرار است کمک کند؛ بنابراین بنده معتقدم باید ارز این سفر به صورت دولتی تأمین شود. البته باید توجه داشت که تهیه ارز سفر حج باید در حد نیاز باشد تا سوبسید به آن تعلق گیرد و اگر بیش از نیاز و برای خرید باشد منطقی نیست بلکه حمایت دولت باید صرفا در حدی باشد که این سفر به راحتی انجام شود.
نماینده آمل در خانه ملت درباره امکان یا عدم امکان این اقدام اظهار کرد: ظاهرا قرار است ارز مورد نیاز حجاج و زوار عتبات به صورت دولتی تأمین شود؛ چراکه همواره همین‌گونه بوده است و هیچ وقت ارز سفر زیارتی را به نرخ آزاد حساب نکرده‌اند و چون این سفر از واجبات است تاکنون در مورد آن مراعات لازم را داشته‌اند.
گران کردن ارز حجاج کار درستی نیست
وی درباره ارز مورد نیاز حجاجی که استطاعت مالی دارند، عنوان کرد: اساسا این سفر، سفر استطاعت مالی است و کسانی‌که استطاعت نداشته باشند که نمی‎توانند به حج بروند اما همانگونه که عرض کردم، تأمین ارز این افراد باید در حد نیاز و ضرورت باشد، نه اینکه ارزی به آن تعلق بگیرد که برای خرید و تنوع باشد؛ چراکه در این صورت، این سفر از شکل و شمایل سفر زیارتی خارج خواهد شد.
یوسفیان‎ملا گفت: از سوی دیگر اگر بخواهند ارز حجاج را به نرخ آزاد حساب کنند، ممکن است آن شخص از استطاعت بیفتد. اگر کسی مستطیع است و باید به سفر برود، ممکن است ارز مورد نیاز وی را آنقدر گران کنند که امکان مالی سفر به حج را نداشته باشد و این هم کار درستی نیست.
برای اظهارنظر درباره بازار ثانویه ارز زود است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تهیه ارز مورد نیاز زوار عتبات نیز اظهار کرد: ارز زوار هم باید در حد نیاز تأمین شود، نه اینکه چنان مبلغی در اختیار آنان قرار گیرد که صرف خرید و تنوعات شود. البته حد نیاز هم عدد بالایی نیست؛ چراکه اصل پرداخت حجاج و زوار با ریال تأمین می‎شود بلکه این ارز برای خریدهای جزئی همانند خرید آب آشامیدنی، کرایه مقصد و مسائلی از این قبیل است و عدد بالایی همانند هزاران دلار نیست بلکه صرفا در حد تأمین نیاز سفر است و دولت در این مورد نباید سخت‌گیری کند بلکه باید ارز مورد نیاز آنان فراهم شود.
یوسفیان‎ملا در پایان درباره شکل‌گیری بازار ثانویه ارز در روزهای اخیر و آثار آن گفت: هنوز هیچ چیز مشخص نیست و باید مقداری زمان بگذرد تا بتوان در این زمینه اظهار نظر کرد؛ چراکه این موارد هنوز تجربه نشده است و چون تجربه‎ای در این زمینه نداریم بنابراین همه کسانی‌که در این مورد سخنی می‎گویند، اظهار نظر آنها از روی حدس و گمان است؛ بنابراین باید مدت کوتاهی بگذرد و سپس در مورد بازار ثانویه ارز به اظهارنظر بپردازیم.
انتهای پیام

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امید ازاد
|
Germany
|
۱۳۹۷/۰۴/۳۰ - ۲۲:۰۲
0
0
علاوه بر حذف ارز باید عوارض خروجی و ورودی مثل بقیه کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور بپردازند.
captcha