ضرورت ارتقای آگاهی‌های سیاسی حجاج همانند آموزش مناسک و مسائل بهداشتی
کد خبر: 3734739
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
آیت‌الله کعبی تأکید کرد:

ضرورت ارتقای آگاهی‌های سیاسی حجاج همانند آموزش مناسک و مسائل بهداشتی

گروه سیاسی ــ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه میدان عظیم حج فرصت مناسبی برای مقابله با ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی است، گفت: در این راستا لازم است همانطور که برای حجاج مناسک حج و مسائل بهداشتی بیان می‌شود، شیوه ارتباط، دعوت، تبلیغ و مسائل سیاسی کلان هم آموزش داده شده تا با افزایش آگاهی‌های سیاسی آن‌ها، زمینه‌سازی مناسبی برای بصیرت‌بخشی و انتقال پیام انقلاب اسلامی به حجاج سایر کشورهای اسلامی انجام گیرد.

به گزارش ایکنا حج در نگاه قرآنی تنها به بعد عبادی محدود نمی‌شود و یک فریضه دینی جامع محسوب شده که ابعاد سیاسی و اجتماعی دارد و مسلمانان از سراسر دنیا با حضور در این گردهم‌آیی عظیم می‌توانند به یکدیگر نزدیک شده و وحدت و همدلی امت اسلامی از این مسیر تقویت شود؛ اتفاقی که دقیقا نقطه مقابل برنامه‌ها و طرح‌های دشمنان در ایجاد شکاف و تفرقه در جهان اسلام است و لذا از این منظر یکی از ابعاد مهم حج ابراهیمی، بعد سیاسی آن است.

اما مسئله مهم آن است که تا چه اندازه از این ظرفیت‌های بزرگ سیاسی حج بهره‌برداری شده و مسئولان مربوطه توانسته‌اند آن را عملیاتی کنند تا جهان اسلام از آثار و برکات این گردهم‌آیی به نحو مطلوبی بهره‌مند شود.

استفاده از فرصت عظیم حج برای مقابله با ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی/ شناخت فلسفه حج؛ پیش‌نیاز حج ابراهیمی

آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت توجه به ابعاد سیاسی حج و محدود نکردن این فریضه به یک مراسم عبادی گفت: حج یک کنگره عظیم الهی و تجمع مقدس امت اسلامی برای قیام لله است و این قیام هم بعد عبادی دارد و هم بعد سیاسی و اجتماعی، که می‌تواند با افزایش بصیرت امت اسلامی زمینه‌ساز مبارزه با طواغیت شود؛ به عبارتی یکی از ظرفیت‌های سیاسی عظیم حج تحکیم اخوت و برادری و بازسازی امت اسلامی و مقابله با دشمنان اسلام از طریق برائت و بیزاری از آنان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: طبیعی است که شناخت ابعاد مختلف حج با آگاهی‌بخشی ممکن خواهد شد و در واقع شناخت فلسفه حج، پیش‌نیاز برگزاری حج ابراهیمی است. در این شرایط و با وجود محدودیت‌ها و موانع، نفس حضور حجاج ایرانی در این شرایط در میان صفوف عظیم امت اسلامی الهام‌بخش وحدت اسلامی و روشنگر خواهد بود.

وی تأکید کرد: لذا باید از این میدان عظیم معنوی و الهی و فرصت‌‌ساز، در جهت مقابله با ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی استفاده کرد و خطر جریان‌های تکفیری و داعشی و کینه‌توزی علیه امت اسلامی را در سرزمین وحی یاداور شد و ابعاد عظیم انقلاب اسلامی را به اطلاع حجاج رساند.

ضرورت آموزش شیوه ارتباط و تبلیغ و افزایش آگاهی‌های سیاسی حجاج از سوی مسئولان

آیت‌الله کعبی درباره لزوم حساسیت بیشتر مسئولان به دادن آموزش‌های سیاسی به حجاج برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های سیاسی حج با وجود محدودیت‌های اعمال شده در حج از سوی عربستان سعودی گفت: با توجه به اینکه سیاست عربستان و جمهوری اسلامی ایران در مسئله حج تفکیک بین اختلافات در روابط سیاسی از فریضه حج است اما این بدان معنا نیست که حج از سیاست قابل تفکیک باشد و لذا بصیرت‌افزایی حجاج بیت‌الله الحرام و آماده ساختن آنها برای استفاده از ظرفیت عظیم ارتباط با حجاج کشورهای اسلامی ضرورت دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان یادآور شد: همانطور که به حجاج مناسک حج و مسائل بهداشتی بیان می‌شود لازم است که شیوه ارتباط، دعوت، تبلیغ و مسائل سیاسی کلان هم به حجاج اموزش داده شده تا با افزایش آگاهی‌های سیاسی حجاج، زمینه‌سازی مناسبی برای بصیرت‌بخشی و انتقال پیام انقلاب اسلامی به حجاج سایر کشورهای اسلامی و رفع شبهات و سوء تفاهمات از یک‌سو و آشنایی با واقعیات ایران اسلامی و مکتب تشیع انجام گیرد.

انتهای پیام 

captcha