«رحماء بینهم» و «اشداء علی الکفار» در حج عینیت یابد/ حج؛ بهترین فرصت برای حمایت از کالای ایرانی
کد خبر: 3735239
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
حجت‌الاسلام گلزاده:

«رحماء بینهم» و «اشداء علی الکفار» در حج عینیت یابد/ حج؛ بهترین فرصت برای حمایت از کالای ایرانی

گروه سیاسی ــ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تلاش جمهوری اسلامی ایران برای تحقق حج ایراهیمی و محمدی گفت: معنای حج محمدی در آیه شریفه «محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» است. همانطور که «رحماء بینهم» باید در حج مشاهده شود، از طرفی متحد و منسجم بودن در مقابل دشمن نیز باید در موسم حج جریان داشته باشد و پیوند و ارتباط صمیمی حجاج و آزادی این ارتباط باید یک رویه و منش در حج باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین صادق گلزاده، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ابعاد و ظرفیت‌های سیاسی حج و لزوم تلاش در جهت بهره‌برداری حداکثری از این ظرفیت‌ها با وجود محدودیت‌ها و موانع گفت: عبودیت و بندگی، وحدت امت اسلامی و متمرکز شدن مسلمین در برابر دشمنان از اهداف بلند حج ابراهیمی است و بسیاری اهداف عبادی و سیاسی و اجتماعی دیگر نیز در حج مستتر و نهفته است که فلسفه وجوب حج را تبیین می‌کند.

حج ابراهیمی؛ حج دشمن‌ستیز و وحدت‌آفرین

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز در همین راستا از ابتدای انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف حج ابراهیمی تلاش کرده است. حج ابراهیمی، حج دشمن‌ستیز، بت‌شکن، مقاومت، وحدت، انسجام، تعامل، همکاری، پیوند امت اسلامی و ... است. معنای حج محمدی در آیه شریفه «محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» است. همانطور که «رحماء بینهم» باید در حج مشاهده شود، از طرفی متحد و منسجم بودن در مقابل دشمن نیز باید در موسم حج جریان داشته باشد و پیوند و ارتباط صمیمی حجاج و آزادی این ارتباط باید یک رویه و منش در حج باشد.

گلزاده اظهار کرد: براین اساس جمهوری اسلامی ایران همواره این حقایق و اهداف را پیگیری کرده و براین اساس امام خمینی(ره) مراسم برائت از مشرکین را به عنوان جلوه دشمن‌ستیزی حج پایه‌گذاری کردند. دعای کمیل جلوه‌ای از عبودیت و پیوند معنوی امت اسلامی در حج است و همچنین ظرفیت‌های بسیاری در تعامل و ارتباط حجاج کشورهای اسلامی و بعثه‌های کشورهای اسلامی برای همسویی و مشارکت امت اسلامی وجود دارد.

آل‌سعود فضای امنیتی را به جای فضای آرام بر حج حاکم کرده است/ تلاش عربستان برای تبدیل حج به مراسمی تک‌بعدی و مناسکی

این محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی عنوان کرد: اما متأسفانه در حجی که باید شرایط برای تحقق همه این ظرفیت‌ها فراهم باشد کشور میزبان با هدایت امریکا و اسرائیل فضای امنیتی را به جای فضای آرامش بر حج حاکم کرده و به جای زمینه‌سازی، مانع ارتباط وثیق مسلمانان با یکدیگر می‌شود و تلاش دارد حج را به صورت تک‌بعدی و مناسکی برگزار کند و اجازه و امکان فعال شدن بخش‌ها و ظرفیت‌های مختلف حج را نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: لذا ارزیابی فعالیت‌های مسئولان حج باید با توجه به این محدودیت‌ها باشد. زمانی ارزیابی عملکردها براساس مقدورات است که در این باره جمهوری اسلامی توفیقات بسیاری داشته و زمانی هم ظرفیت‌سازی برگزارکنندگان حج و کشور میزبان سنجیده می‌شود که در این زمینه بیشترین موانع را در مسیر حج ابراهیمی ایجاد کرده‌اند.

نخریدن سوغات در مراسم حج، تکلیف دینی و ملی در راستای حمایت از کالای ایرانی

حجت‌الاسلام گلزاده درباره وظیفه حجاج در تقویت حمایت از کالای ایرانی با نخریدن سوغات در سفر حج گفت: این مسئله در واقع یک تکلیف دینی، ملی، سیاسی و فرهنگی است. وقتی دشمنان هزاران محدودیت را برای مردم و کشور ایجاد می‌کنند عقل، عرف و عرق ملی و ایرانی اقتضا می‌کند به یاری وطن بشتابیم. به عبارتی وقتی در حج صحبت از وحدت امت اسلامی و کمک به مسلمین می‌شود انسجام و وحدت ملی و کمک به تولیدکنندگان مسلمان داخلی جزئی از این وحدت کلان است.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: زمانی که در کشور افراد بیکار زیادی وجود دارند و چرخه تولید در گرو حمایت از کالا، کارگر و تولیدکننده ایرانی است و فقرزدایی از این مسیر محقق می‌شود، حال در چنین شرایطی یک زائر با بصیرت قطعا نمی‌تواند بازارگرد مکه و مدینه باشد بلکه باید به حداقل سوغات که خرما و اب زمزم است، اکتفا کند و اگر قصد این را دارد که برای اقوام و دوستان سوغاتی تهیه کند حتما باید از کالای ایرانی و در داخل کشور این مهم را انجام دهد.

وی تأکید کرد: از طرفی وقتی مشاهده می‌شود عملا پولی که در جیب آل سعود ریخته می‌شود در کشتار مردم یمن، فاجعه‌آفرینی در کشورهای مسلمان و ظرفیت‌سازی برای اقدامات خصمانه آمریکا هزینه می‌شود تکلیف دینی و ملی حجاج اقتضا می‌کند با تمام قوت و قدرت حتی از کمترین میزان خرید کالای غیر ایرانی پرهیز کرده و این سرمایه عظیم را برای یاری هموطنان به بازار داخلی هدایت کنند.

گلزاده اظهار کرد: البته مسئولان امر وظیفه دارند هم در جهت تسهیل خرید کالای ایرانی و هم کمک به زائران بیت‌الله الحرام برای خرید کالای ایرانی به قیمت مناسب، تدبیر و ظرفیت‌سازی کنند. به عبارتی دولت، بعثه مقام معظم رهبری و مسئولان حج به کمک هم امکان تهیه کالای ایرانی را برای حجاج فراهم و آنان را در جهت اجرای این اقدام کریمانه نسبت به هموطنان تولیدکننده خود یاری کنند.

وی ابراز کرد: مدیران و روحانیان کاروان‌ها نیز باید در این جهت فرهنگ‌سازی کنند تا این مسئله را به یک دغدغه و خواست مشترک میان همه حجاج  تبدیل کرده تا حمایت از کالای ایرانی در موسم حج امسال شکل عملیاتی و عینی به خود بگیرد.

انتهای پیام

captcha