شعاع بیکران منفعت حج
کد خبر: 3735194
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
با حجاج از فرش تا عرش/

شعاع بیکران منفعت حج

گروه جامعه ــ آثار و منافع فراوان مادى و معنوى فراوانی بر حج مترتب است که شعاع آن بیکران بوده و دامنه وسیعی از توفیق را شامل حال حجاج می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ با انجام مناسک حج علاوه بر اين كه واجبى تحقق مى‏‌يابد، تكليف بزرگى ادا مى‏‌شود، بار سنگين مسئوليتى به منزل مى‏‌رسد و تقرب به خداوند حاصل مى‏‌‌شود. در پرتو اين عبادت بزرگ، آثار و منافع فراوان مادى و معنوى مترتب است كه به عمده‏‌ترين، درخشان‏‌ترين و با ارزش‏‌ترين آن‏ها، طبق احاديث، اشاره می‌کنیم.

آمرزش و گناه‌‏سوزى‏

عظمت و شرافت مكان، معنويت و قداست زمان، حالات معنوى و عرفانى زائران، كه در پرتو اخلاص و انقلاب روحى به آنان دست مى‏‌دهد، چنان امواج رحمت و عنايت خداوندى را به جوش مى‏‌آورد، كه آفريدگار جهان هستى، بندگان دلداده خود را مشمول لطف و عنايت قرار مى‏‌دهد و گناهان آنان را مى‏‌بخشد.

امام صادق(ع) در این زمینه می‌فرمایند: پدرم امام باقر(ع) بارها مى‏‌فرمود: هركس اين خانه را به عنوان حج يا عمره زيارت كند، در حالى كه از كبر و خودپسندى پيراسته باشد، از گناهان پاک مى‏‌شود، مثل روزى كه از مادر متولد شده است. سپس آيه «هركس تعجيل كند و ذكر خدا را دو روز (11 و 12 ذى‏‌حجه) انجام دهد، گناهی بر او كه تقوا پيشه است و تأخير انداخته نيست» را تلاوت کردند. سؤال كردم: منظور از «كبر» چيست؟ فرمودند: رسول خدا(ص) فرمود: بزرگ‏ترين كبر و خودپسندى اين است، كه كسى مردم را خفيف و سبك شمارد و چيز باارزشى به حساب نياورد و نسبت به حق جاهل و ناآگاه باشد و نيز همراهان و اعضاى خانواده خود را سرزنش كند، هركس گرفتار چنين كبر و نخوتى باشد، خداوند لباس كرامت و ارزش را از تن او مى‏‌كند.

سلامتى و طول عمر

علاوه بر اين كه نفس مسافرت با تنوع، تحول و تفرج همراه است و اين جهت در به وجود آوردن صحت و سلامتى نقش مستقيم دارد، سفر حج چون با معنويت و عبادات مختلف و متنوع همراه است، اين جهات را افزون مى‏‌کند، روى سلامت جسم و جان و در نتيجه طول عمر تأثير به سزايى دارد و اين مطالب در احاديث مختلفى آمده است.

رسول خدا(ص) فرمودند: «مسافرت كنيد تا صحت و سلامتى يابيد و جهاد كنيد تا غنيمت به دست آوريد، و حج به جا آوريد، تا غنى و بى‏‌نياز شوید» همچنين آن حضرت فرمودند: «كسى كه حج و عمره پيوسته به جا آورد، به فقر و تهى‏‌دستى گرفتار و به تب (كه عنوان كلى امراض است) گرفتار نمی‌شود».

مصونيت مال و بستگان‏

وابستگى به خدا و رهاكردن اموال و زندگى به خاطر عشق به حق، كه مالك و حافظ همه چيز است، طبق روايات، براى زائر اين نتيجه و پيامد را نيز دارد كه در عين حالى كه او از خانواده و فرزندان و محيط زندگى و اموال دور است و به حسب ظاهر، آنان مراقب و نگهبانى ندارند، خداوند حافظ آنها خواهد بود.

امام صادق(ع) فرمودند: «مسلمان وقتى از خانه خويش به طرف حج بيرون مى‏‌رود، خداوند جان و مال او را محافظت مى‏‌كند»

افزايش مال و ثروت‏

همانطور كه به تجربه نيز ثابت شده، زيارت خانه خدا و تصميم به صرف مال و دارايى حلال در اين راه، موجب افزايش مال و ثروت مى‏‌گردد. شايد يك جهت آن، غير از جنبه معنوى و توجه الهى، اين جهت باشد، كه زائر خانه خدا قبل از سفر، با پاك و طاهر کردن نيت و دارايى خويش، زمينه را براى سلامت و قبولى حج خويش فراهم مى‏‌آورد.

اسحاق بن عمار که از ياران امام صادق(ع) است، به آن حضرت عرض مى‏‌كند: من تصميم دارم، هر ساله به حج مشرف شوم يا اين كه مخارج يكى از اعضاى خانواده‏‌ام را براى حج تأمين كنم، امام صادق(ع) پس از آن كه سؤال كرد: آيا راستى چنين نيتى دارى؟ اسحاق بن عمار جواب داد: آرى، فرمود: اگر چنين نيتى داشته باشى و چنين عملى را انجام دهى، مژده مى‏‌دهم كه داراى مال و ثروت فراوانى می‌شوی.

اصلاح ايمان‏

مسلمانى كه سال‏‌ها از عمر خويش را گذرانده، نماز و روزه انجام داده، خمس و زكات پرداخت کرده، اكنون كه قدم به سوى خانه خدا مى‏‌گذارد تا حج انجام دهد، به فرموده رسول خدا(ص) به درجه و مرحله بالاترى از ايمان صعود مى‏‌كند.

امام صادق(ع) فرمودند: پدرم امام باقر(ع)  بارها مى‏‌فرمود: حج، از نماز و روزه برتر است، زيرا نمازگزار در وقت كمى از زندگى خويش و متعلقات آن جدا و مشغول است، و روزه‏‌دار از سپيده صبح تا غروب آفتاب اشتغال دارد، اما زائر خانه خدا، بدن خود را به رنج مى‏‌اندازد، روح خود را مشغول مى‏‌كند، مال خويش را خرج مى‏‌نمايد و در فاصله طولانى از زن و فرزندان و زندگى جدا مى‏‌شود و توقع و انتظار تجارت و به دست آوردن مال و ثروتى هم ندارد.

انتهای ‌پیام

captcha