آداب ورود به مسجدالحرام چیست
کد خبر: 3733433
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷

آداب ورود به مسجدالحرام چیست

گروه جامعه ــ نشانه‌های الهى در مسجدالحرام به وفور يافت می‌شود، بايد آیات را شناخت و نسبت به آنها حالت‏ خشوع و خضوع داشت.

5شنبه//گذری بر آداب ورود به مسجدالحرامبه گزارش ایکنا؛ وارد شدن به محدوده امن الهى، محل نزول ملائكه و قطعه‌اى از بهشت، طبعاً آداب و شرايط خاص و ويژه ‌اى دارد. در اين مكان، نشانه‏‌هاى خدا وجود دارد، آيات الهى در مسجدالحرام به وفور يافت می‌شود، لذا بايد آنها را شناخت و نسبت به آنها حالت‏ خشوع و خضوع داشت.

يكى از آداب ورود به مسجد اين است كه انسان با طهارت و غسل، گام بر سنگ‏‌فرش‏‌هاى نورانى مسجدالحرام گذارد. ادب ديگر اين‏كه از باب بنی‌شيبه به مسجد وارد شود. علت اين است كه «مأزمين» نام محلى ميان عرفات و مشعر است كه به‏ صورت دره‏اى ميان دو كوه است.

از ديگر آداب حضور در مسجدالحرام اين است كه انسان، پابرهنه باشد، با حالت سكينه، وقار، خضوع و خشوع و بى‌هيچ تكبر و نخوتى گام در اين مسجد الهى گذارد تا اين‏كه خداوند گناهان او را عفو كند و او را بيامرزد. آن‏گاه كه به در مسجدالحرام رسيد بايستد و اين دعا را بخواند: «السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ، بِسْمِ‏اللَّهِ وَبِاللَّهِ وَمِنَ اللَّهِ وَمَا شَاءَ اللَّهُ و ...».

ديگر اين‏كه اگر كسى خواست نزد بيت‏ الله الحرام برود، آن‏‌گاه كه به در مسجدالحرام رسيد، ادب اقتضا مى‏‌کند كه بايستد، دست‏‌هاى خود را بر ديوار گذارد، صورت به در مسجدالحرام بچسباند و با حالت خضوع و خشوع خداوند عظيم را بخواند و اين‏گونه بگويد: «يا سابق الفوت، يا سابق الصوت، يا كاسى العظام لحماً بعد الموت».

ادب ورود به مسجدالحرام طهارت ظاهرى و باطنى است. حضور قلب، خضوع و توجه به وحدانيت خدا و گام نهادن بر بت‏‌ها شرط ورود به اين مسجد مقدس است.

راز و نياز با خدا، اشك و آه به درگاه او و درخواست رحمت از مقام قدسى پروردگار، ادب ورود به مسجد است. شهادت به وحدانيت و كبريايى خداوند، سلام و صلوات بر رسول خدا(ص) و ابراهيم(ع) تائب شدن، درخواست آمرزش گناهان و اطاعت از خدا از جمله احترام نسبت به مسجد نور است.

در يك جمله توحيدى شدن و موحد زيستن ادب حضور و ورود به مسجدالحرام است. به هنگام ورود به مسجدالحرام دعاهاى متعددى وارد شده است كه بايد به كتب آداب و ادعيه مراجعه كرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha