تشرف سالانه ۱۶ میلیون زائر به حرم شاهچراغ(ع)
کد خبر: 3739599
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶

تشرف سالانه ۱۶ میلیون زائر به حرم شاهچراغ(ع)

گروه فرهنگی ـ نماینده، ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه در حال حاضر سالانه ۱۶ میلیون زائر به حرم حضرت احمدبن موسی(ع) می‌آید، افزود: مسلماً ما ارزش‌هایی از نظر تاریخی و فرهنگی در این شهر داریم که می‌خواهیم آن‌ها را حفظ کنیم و اینجا باید هنر معماری و طراحی و دیزاین برای شهر و امثال این‌ها به کمک آید تا ما بتوانیم هم ارزش‌های فرهنگی خود را در اطراف حرم نگه داریم و هم امکان دسترسی را به خوبی فراهم کنیم.

حرم سوم، مهم‌ترین موضوع فرهنگی شیراز است/ تشرف سالانه 16 میلیون زائر به حرم شاهچراغ(ع)

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز شب گذشته، 27 مردادماه در یكصد و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی این استان با تأكید بر اینكه موضوع حرم سوم مهم‌ترین موضوع فرهنگی شیراز است، گفت: هیچكس منكر این جهت نیست كه حرم مقدس حضرت احمدبن موسی(ع) كانون مذهبی و فرهنگی شهر شیراز است و رهبر معظم انقلاب هم این مطلب را تأكید و تصریح كردند و فرمودند اینجا حرم سوم اهل بیت(ع) است.

اقتضائات حرم سوم باید محقق شود
وی افزود: قاعدتاً حرم سوم اهل بیت(ع) اقتضائات و لوازمی دارد كه ما كه ساكن این شهر هستیم باید این‌ها را محقق كنیم و از ابعاد مختلف به این مسئله بپردازیم.
آیت‌الله دژكام اظهار كرد: من برای اینكه صرفاً طرح مسئله كرده باشم و در صدد هیچگونه پاسخگویی این سئوال نیستم، مطلبی را بیان می‌كنم چون این نشست، جلسه‌ای است كه باید با همفكری و هماهنگی به پاسخ سئوال برسند اما سئوالی كه باید برای همه ما به‌صورت جدی مطرح شود و این است كه مدیران شیراز باید به این تصمیم برسند كه در رابطه با حرم سوم و حرم حضرت احمدبن موسی(ع) چگونه باید عمل كنند.

تشرف سالانه 16 میلیون زائر به حرم شاهچراغ(ع)
امام جمعه شیراز گفت: واقعیت این است كه طبق آماری كه آستان مقدس شاهچراغ(ع) ارائه كرده است در حال حاضر با همین وضعیتی كه ما در شیراز مواجه هستیم سالانه 16 میلیون زائر به حرم حضرت احمدبن موسی(ع) می‌آید یعنی تقریباً به صورت متوسط روزی 40 هزار نفر زائر به اینجا می‌آید كه البته در برخی از ایام سال این تعداد ممكن است ده‌ها برابر شود.
وی ادامه داد: ما می‌دانیم كه این آمار مرتب در حال افزایش خواهد بود و مثلاً باید روی چیزی حدود 30 میلیون نفر زائر كه می‌خواهند به حرم و عرض ادب كنند و برگردند حساب كنیم اما نكته اینجاست كه باید امكان دسترسی این 30 میلیون زائر به حرم مطهر فراهم شود و این مسئله قاعدتاً یكسری الزامات و اقتضائاتی دارد.

حرم شاهچراغ(ع) دقیقاً در وسط شهر تاریخی شیراز قرار دارد
آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه نگاهی كه ما باید به مجموعه حرم حضرت احمدبن موسی(ع) داشته باشیم با یك پیش زمینه صرفاً از نظر زوار باید شكل بگیرد، گفت: نكته دومی كه برای این سئوال مطرح می‌شود این است كه میان شیراز و قم تفاوت است؛ حرم امام رضا(ع) خیلی تغییرات داشته است، اما توسعه قم بعد از انقلاب اسلامی بود و قبل از آن حرم مطهر حضرت معصومه(س) در وسط شهر قرار نگرفته بود بلكه در حاشیه شهر بود لذا در آنجا طراحی و توسعه دادن شهر آسان‌تر بود اما حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در شیراز دقیقاً در وسط شهر تاریخی قرار دارد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس اضافه كرد: مسلماً ما ارزش‌هایی از نظر تاریخی و فرهنگی در این شهر داریم كه می‌خواهیم آن‌ها را حفظ كنیم و اینجا باید هنر معماری و طراحی و دیزاین برای شهر و امثال این‌ها به كمك آید تا ما بتوانیم هم ارزش‌های فرهنگی خود را در اطراف حرم نگه داریم و هم امكان دسترسی را به خوبی فراهم كنیم.

مشكل مردم شیراز برای رفت و آمد به حرم شاهچراغ(ع)
وی به دیدارهای مردمی خود بعد از خطبه‌های نماز جمعه شیراز اشاره كرد و گفت: اكثراً جمعه‌ها مردم مسائلی را مطرح می‌كنند كه ما به سختی به نماز جمعه می‌آییم در حالی كه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) مناسب‌ترین مكان برای اقامه نماز است اما برخی‌ها می‌گویند ما تا دو ساعت و نیم بعد از اقامه نماز جمعه معطلی داریم لذا باید برای رفع این مشكلات كاری انجام دهیم.
آیت‌الله دژكام بیان كرد: اگر بخواهیم شهر تاریخی شیراز، شهر باشد و آن جهات تاریخی خودش را نگه دارد یك چیز است و اگر می‌خواهیم یك اثر كهنه‌ای داشته باشیم، چیز دیگری است. ما این 360 هكتاری كه به عنوان شهر تاریخی نگه داشتیم را نمی‌خواهیم از شهر بودن بیندازیم و اگر می‌خواهیم شهر باشد باید بافت‌های اطراف حرم زنده باشد.
امام جمعه شیراز با بیان اینكه اكنون اكثریت شیرازی‌هایی كه در این بافت زندگی می‌كردند خودشان به جای دیگری رفتند و خانه‌های آنان رها شده است، گفت: خیلی‌هایی كه در اطراف حرم مطهر زندگی می‌كنند به طور كلی ایرانی هم نیستند و یكسری مهاجرین هستند.

حفظ دسترسی به حرم شاهچراغ(ع) لازمه پویایی شهر تاریخی است
وی با تصریح اینكه طبیعتاً نگاهی كه به شهر تاریخی داریم و می‌خواهیم این را به عنوان افتخار خود نشان دهیم به این شكل تأویل نمی‌شود، گفت:‌ اگر بناست شهر زنده باشد و قلب این شهر كه حرم احمدبن موسی(ع) است فعال باشد و دسترسی مردم به حرم حفظ شود و اقتصاد گردشگری كه در حدود 30 میلیون جمعیت را باید فرض كنیم در اطراف این حرم باشد، قاعدتاً باید ورای نوسازی یا احیا و زنده‌سازی این شهر یك طراحی عظیمی صورت گیرد.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه آنچه كه اكنون مشاهده می‌كنیم با همه ابعادی كه دارد، متناسب با این نیازها نیست، افزود: برای این كار دو رویكرد وجود دارد یكی اینكه بولدوزر برداشته و این بافت را خراب كنیم و یا اینكه هنرمندانه این كار را طراحی كنیم و قاعدتاً رویكرد دوم متناسب با شیراز است و كسی این را انكار نمی‌كند اما سئوال اینجاست كه آیا كسی به فكر این مسئله هست كه آن را انجام دهد یا خیر.
امام جمعه شیراز خطاب به مسئولان گفت: اگر شما مسئولان و مدیران كه هر كدام از جهتی مسئول این قضیه هستید، این مسئله پشت دل بیندازید، طبیعتا آن نیاز خودش را تحمیل خواهد كرد و تغییراتی ایجاد خواهد شد و آخرش مواجه با این می‌شود كه وضعیت بافت تاریخی از دست ما بیرون می‌رود لذا اگر می‌خواهیم مدیریت كرده و به نتیجه برسیم باید این سئوال در اذهان مدیران شهر و تصمیم‌گیران استان به‌صورت جدی مطرح شود كه ما چه كنیم همه آن نیازهایی كه امروز وجود دارد و كاربری‌هایی كه باید تعریف شود در اطراف حرم تأمین كنیم، به اضافه اینكه شهرمان همان وجه فرهنگی و تاریخی ارزشمند خود كه در جهان مطرح است، را داشته باشد.
وی با بیان اینكه اگر به این سئوال پاسخ ندهیم، آن نیاز خودش را نشان داده و بدون برنامه همه چیز از دست می‌رود، به برپایی شورای فرهنگ عمومی اشاره كرد و گفت: شورای فرهنگ عمومی در این دور جدید از این مسئله فرهنگی شهر شیراز شروع كرده است و امیدواریم با ابداعات و مناظراتی كه در جلسه خواهیم داشت مسئله را واضح‌تر طرح كنیم البته بنا نیست كه در جلسه به تصمیم برسیم بلكه می‌خواهیم سئوال را خوب متوجه شویم.

كارگروه‌هایی برای حرم سوم و شهر تاریخی تشكیل شود
آیت‌الله دژكام خواستار تشكیل كارگروه‌هایی برای حرم سوم و شهر تاریخی شیراز شد و گفت:‌ در این كارگروه‌ها باید بررسی كنیم كه برای رفع این موانع و تسهیل راه‌های دسترسی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) چه اقداماتی باید انجام دهیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس بر لزوم تعامل با اصحاب صاحب‌نظر برای رفع حل این مسائل تأكید كرد و گفت: اینكه هر كسی در گوشه‌ای كاری انجام دهد و بگوید من مسئله را حل می‌كند، مسلماً كار انجام نخواهد شد لذا باید همه با هم همفكر شویم.

اهمیت استفاده از نظرات صاحبان فكر و اندیشه
وی تأكید كرد: ما می‌خواهیم تمام صاحبان اندیشه فكر و فرهنگ به این مسئله متوجه باشند كه مسئله حرم سوم مسئله همه شهروندان اینجاست البته نه به عنوان تنها شهروندان بلكه به عنوان اینكه حرم شاهچراغ(ع) میزبان افراد بسیاری از اقصی نقاط دنیاست.
آیت‌الله دژكام بیان كرد: گلایه عمده متخصصان این است كه كسی در رابطه با رفع معضلات حرم سوم به حرف‌های ما اهمیت نمی‌دهد لذا ما باید این معضل را برطرف كنیم و از ظرفیت اساتید دانشگاه و متخصصان معماری در این زمینه بهره جوییم.
انتهای پیام

captcha