نظری به جریان تلاوت قرآن در شرق
کد خبر: 3740137
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
سیری در فراز و فرود جریان‌های قرائت از مصر تا مالزی/1

نظری به جریان تلاوت قرآن در شرق

گروه فعالیت‌های قرآنی - قاری بین‌المللی قرآن با بیان اینکه دوران طلایی تلاوت در مصر با شحات انور پایان یافت، گفت: افول قاریان مصر نشئت گرفته از تغییر حکومت، انقلاب مصر و روی کارآمدن محمد مرسی، رئیس جمهور پیشین مصر، بود.

 تغییر حکومت مصر و ختم دوران طلایی قاریان با شحات انور

حامد علیزاده، قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص علت افول قاریان مصر بیان کرد: دوران طلایی مصر با ظهور و بروز اساتیدی چون منشاوی، مصطفی اسماعیل امثال آن ها همراه بود که این دوران طلایی با شحات انور ختم شد و در حال حاضر مصر در زمینه تلاوت حرفی برای گفتن ندارد.

وی با بیان اینکه همت قاریان مصر برای پرورش قاری کمتر شده، افزود: امروز شاهد استعداد برجسته‌ای در بین قاریان مصری نیستیم.

علیزاده با اشاره به سفری که با حضور اساتید مصری به لبنان داشت، اظهار کرد: به گفته این اساتید، اهمیت تلاوت نسبت به سایر دوره ها در مصر بسیار کمتر شده که این افول نشات گرفته از تغییر حکومت، انقلاب مصر و روی کارآمدن محمد مرسی، رئیس جمهور پیشین مصر، بود که به دنبال جا اندختن خود و تفرقه افکنی بین مذاهب این کشور بود.

این قاری بین‌المللی عنوان کرد: امروز تلاوت قاریان ایرانی در قیاس با قاریان مصری که در زمان کنونی تلاوت می کنند، از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

افزوده شدن چاشنی سرعت به تلاوت

وی با بیان اینکه جریان تلاوت به شرق آسیا در حال حرکت است، گفت: در دنیای امروز که دنیای سرعت و پیشرفت است، روند تلاوت‌ها نیز نسبت به گذشته تغییر کرده و چاشنی سرعت نیز به آن اضافه شده است.

علیزاده ادامه داد: مصطفی اسماعیل 2 تا 3 ساعت تلاوت داشت اما امروز شحات انور حداکثر تا 50 دقیقه تلاوت دارد و این سرعت تلاوت ها به دلیل این است که سرعت زندگی بالا رفته است.

وی با بیان اینکه کشورهای شرقی با توجه به اینکه عرب زبان نیستند لذا درک کمتری نسبت به مفاهیم آیات دارند، عنوان کرد: تلاوت شرقی نشات گرفته از موسیقی با ریتم تند و دارای سرضرب با پستی و بلندی زیاد است در حالی که در تلاوت مصری شاهد یک تلاوت روان، محکم اصولی و موسیقایی هستیم که اصول تلاوت در آن رعایت شده است.

علیزاده اضافه کرد: عقیده قاریان مصری این است که قرآن کلام بشر نیست لذا برای تلاوت کلام ثقیل وحی باید اصول رعایت شود وگرنه اساتیدی چون مصطفی اسماعیل و منشاوی هم توانایی تحریر زدن داشتند اما برای اینکه سنگینی کلام حفظ شود، از تحریرها خودداری می کردند.

سلایق مردم و تغییر سبک تلاوت در قاریان
این قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه نحوه تلاوت با توجه به سلایق مردم نیز تغییراتی کرده، گفت: تلاوت مصری گون خالص در بسیاری از کشورها مورد اقبال مردمی نیست مثلا در شرق آسیا هرچه تلاوت هنرمندانه تر باشد، استقبال مردمی بیشتراست. از آنجا که مردم به دنبال تلاوت بانشاط هستند لذا قاریان نیز به سوی تلاوتی با این سبک در حرکتند.

علیزاده بیان کرد: در نسل قدیم مصر چون اکثر مستمعان قاری بودند لذا نغمات تلاوت را می شناختند اما امروز گوش مستمعان بیشتر از موسیقی پر است لذا به دنبال تلاوت موسیقایی هستند.

آسیب‌های برگزاری مسابقات بر تلاوت
این قاری بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: متأسفانه ملاک قاریان تلاوت مسابقه ای است چراکه اگر قاری رتبه بین‌المللی نداشته باشد، دارای جایگاه نیست و هیچ سهمیه‌ای به وی تعلق نمی‌گیرد. البته امروز مردم به دنبال تلاوت خوب هستند چرا که تلاوت خوب را تشخیص می‌دهند که امید است سیاست گذاران هم به این مساله برسند.

علیزاده گفت: همه ساله مسابقات برای دو تا سه نفر برگزار می‌شود در حالی که ما قاریان خوبی داریم که به دلایل مختلف در مسابقات شرکت نمی کنند یا از حضور در مسابقات باز می‌مانند. بهتر است پارامترهایی غیر از مسابقات برای انتخاب قاری لحاظ شود؛ به عنوان مثال کارگاهی برای تشخیص قاریان مردم پسند با حضور داوران و قاریان همراه با آیتم انتخاب مردمی تشکیل شود.

استعدادهای زیادی در مسابقات قرآن از بین می رود
وی گفت: متأسفانه مدل برگزاری مسابقات ایراد دارد چرا که قاری باید تجربیات چندین ساله خود را بر حسب سلیقه داور طی 7 الی 20 خط از قرآن را ارائه کند. در این مدل از برگزاری مسابقات افرادی که تسلط مدیریت استرس را ندارند، هر چند از توانایی بالایی برخوردار باشند اما شکست خواهند خورد و از دور مسابقات حذف می‌شوند.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه استعدادهای زیادی در مسابقات قرآن از بین می رود، افزود: برای اینکه مسابقات از داوری سلیقه ای دور شود، باید داده‌هایی بر اساس آیین نامه داوری آیتم‌هایی به کامپیوتر داده شود تا بر طبق یک معیار یکسان نمرات ارزیابی شود. 

وی بیان کرد: یکی دیگر از آسیب‌های برگزاری این مدل از مسابقات دور شدن از معنویت و عدم توجه به معنامحوری است چرا که قاری سعی دارد تلاوتی بر اساس سلیقه داور داشته باشد.

انتهای پیام

captcha