هنرهای تجسمی ظرفیت زیادی در رونق گردشگری دارد
کد خبر: 3740200
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳

هنرهای تجسمی ظرفیت زیادی در رونق گردشگری دارد

گروه فرهنگی- مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنرهای تجسمی جزو گنجینه‌ها و ظرفیت‌های بالقوه ‌کشور محسوب می‌شود.

 هنرهای تجسمی ظرفیت زیادی در رونق گردشگری دارد

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، هادی مظفری، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز گذشته در دیدار با اعضای انجمن‌های هنرهای تجسمی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ظرفیت‌های هنرهای تجسمی اظهار کرد: با این وجود در بسیاری از شهرستان‌ها این ظرفیت بالقوه در زمینه هنرهای تجسمی به فعل در نیامده است.

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از هنرمندان تجسمی کشور را هنرمندان شهرستانی تشکیل می‌دهند، گفت: آمار دانشجویان هنرهای تجسمی دانشکده‌های اصلی کشور نشان می‌دهد جمعیت زیادی در شهرستان‌ها در این رشته‌ها مشغول به تحصیل هستند، بنابراین باید به این ظرفیت بزرگ بها داد و از آن استفاده کرد.

مظفری، یکی از مراجع مهم بکارگیری ظرفیت‌های هنری را انجمن‌های حرفه‌ای هنری عنوان کرد و افزود: فعالیت انجمن‌ها در شهرستان‌ها نباید فقط به برگزاری کلاس‌هایی برای هنرجویان خلاصه شود.

وی خاطرنشان کرد: این مجموعه‌ها باید با گردهم‌آیی‌های مختلف، هنرمندان متبحر و پیشکسوت و فارغ التحصیلان رشته های هنری را در پیشبرد اهداف مجموعه خود بکار گیرند.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مرتفع سازی واسطه‌ها از مسیر فعالیت‌های هنری ضروری است، گفت: یکی از بهترین روش‌های حذف واسطه‌ها در حوزه فعالیت هنری و اقتصادی هنرمندان، خصوصی سازی گالری‌ها و ایجاد تعامل هنرمندان با گالری داران است.

مظفری با بیان اینکه بر اساس آمار، ۲۶۳ گالری در تهران و ۲۷۱ گالری در شهرستان‌ها مجوز فعالیت دارند، افزود: در ۱۲۴ شهر دنیا ۱۹ هزار گالری وجود دارد و تهران از نظر کمیت در رتبه هشتم تعداد گالری‌ها قرار دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه ۸۳ درصد گالری‌ها در اروپا و آمریکا هستند، ۱۷ درصد به سایر نقاط دنیا اختصاص دارد و سهم ایران یک و نیم درصد است.

مظفری خاطرنشان کرد: اگر این آمار درست باشد ما وضعیت مناسبی از نظر تعداد گالری‌ها داریم اما اگر جمعیت شهرها را بررسی کنیم وضعیت ما مناسب نیست و در تهران باید ۱۲۶۰ گالری وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: درباره سهولت در اعطای مجوز به گالری ۲ دیدگاه وجود دارد؛ یکی اینکه کیفیت از دل کمیت بیرون می‌آید و اگر همه علاقه‌مندان بتوانند مجوز بگیرند، آنها که کار خود را درست انجام می‌دهند باقی می‌مانند و دیگران به مرور حذف می‌شوند.

مظفری گفت: دیدگاه دوم این است که اگر افراد ناآشنا به این حوزه وارد شوند، کار غلط یکی از آنها می‌تواند باعث آسیب رسیدن به دیگران شود؛ بنابراین باید نظرات مختلف را در این باره جویا شویم.

وی تاکید کرد: بنا بر دیدگاه اول، با روی کار آمدن افرادی متخصص در حوزه هنر و ایجاد تعامل مستقیم با هنرمندان، چرخه فعالیت هنری کشور رونق می گیرد.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه باید انجمن صنفی هنرمندان نیز همانند سایر حوزه‌های اجتماعی تاسیس شود، گفت: همه مشاغل در کشور دارای انجمن صنفی هستند که هم‌صنفان خود را شناسایی و به تخلفات یکدیگر رسیدگی می‌کنند.

مظفری افزود: یکی از جدی‌ترین مراجعات ما درباره خرید و فروش آثار، جعل یا کپی بودن آثار است، بنابراین باید کارشناسانی برای رسیدگی به این مسایل تخصصی داشته باشیم.

انتهای پیام

captcha