عاشورا به مثابه قرآن است/ زدودن تحریف پیام عاشورا؛ هدف اجلاس پیرغلامان
کد خبر: 3744606
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۶

عاشورا به مثابه قرآن است/ زدودن تحریف پیام عاشورا؛ هدف اجلاس پیرغلامان

گروه فرهنگی ـ استاندار لرستان تحریف را از آفت‌‌های انتقال پیام عاشورا برشمرد و گفت: هدف اجلاس پیرغلامان زدودن تحریف پیام عاشوراست

عاشورا به مثابه قرآن است/ زدودن تحریف پیام عاشورا؛ هدف اجلاس پیرغلامان

 

به گزارش ایکنا از لرستان، سیدموسی خادمی، استاندار لرستان، شامگاه پنج‌شنبه، ۱۵شهریور در آیین اختتاحیه اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی که در محوطه باغ گلستان قلعه فلک‌الافللاک خرم‌آباد برگزار شد، اظهارکرد: امیدواریم توانسته باشیم مطابق به رسم لرستان خدمت مهمان‌نوازی را ادا کرده باشیم و اگر کاستی بوده باشد با تمام وجود عذرخواهی می‌کنیم.
وی با اشاره به این‌که از همه بررسی‌هایی که صاحب‌نظران در خصوص عاشورا انجام داده‌اند برداشت می‌شود امام حسین(ع) از قیام خود اهداف کوتاه‌مدت را مدنظر نداشته بلکه اهداف بلندمدتی را برای خود طراحی کرده است، اضافه کرد: امام حسین(ع) می‌دانست هدف کوتاه مدت جامعه اسلامی قابل تحقق نیست چراکه جامعه آن زمان از مسیر نبوی منحرف شده بود تا جایی که حسین(ع) در جوار خانه خدا از دست آنان در امان نبود.

رسوایی یزیدیان در طول تاریخ/ هدف بلندمدت مکتب عاشورا.

خادمی به آگاه بودن امام حسین(ع) از رفتنی بودن ظلم یزید اشاره و با ذکر این مطلب که اباعبدالله به نیکی می‌دانست عاقبت یزید رفتنی است اما یزیدیان در طول تاریخ همواره هستند، اضافه کرد: سرور و سالار شهیدان به‌دنبال رسوایی یزیدیان در طول دوران و در آینده بود.
استاندار لرستان هدف اجلاس پیرغلامان حسینی را نحوه انتقال پیام عاشورا برشمرد و با ذکر این مطلب که پیام‌های عاشورا درون دینی و برون دینی هستند، ادامه داد: عبودیت، بندگی، ترجیح دادن مرگ باعزت بر زندگی با ذلت و ایثارگری در راه خدا از پیام‌های درون دینی نهضت عاشورا است.
وی با اشاره به اینکه در انتقال هر پیام، خود پیام، انتقال دهنده و گیرنده پیام مهم است و در کنار این عناصر عنصر پارازیت وجود دارد، خاطرنشان کرد: مرکز تولید پیام کربلا و مکتب عاشوراست اتفاقی که در کمتر از نصف روز به وقوع پیوست.
خادمی با اشاره به اینکه عاشورا ریشه در قرآن دارد و به مثابه قرآن است، اضافه کرد: عاشورا همچون قرآن دریای عمیقی است که هر کس به اندازه فهم خود می‌تواند از آن بهره‌برداری کند.

جهان‌شمولی پیام مکتب سرور و سالار شهیدان

استاندار لرستان به بیان بخش عمده پیام عاشورا توسط ائمه اطهار و علمای دین اشاره و با ذکر این مطلب که تمام بشر در تمام دوران مخاطب عاشورا است به جهان‌شمولی پیام کربلا اشاره و تصریح کرد: یکی‌از پیام‌های فرادینی عاشورا آزادگی است چراکه حریت امام حسین(ع) به ارزش‌های مشترک بشریت برمی‌گردد.
وی به بیان ارزش‌های مشترک بشری در عاشورا اشاره و با بیان اهمیت عنصر انتقال دهنده پیام عاشورا، خاطرنشان کرد: حضور امام سجاد(ع) و زینب کبری(س) به عنوان اولین پیام‌رسان‌های کربلا بیان کننده اهمیت انتقال پیام مکتب سرور و سالار شهیدان است‌.
خادمی شعرا، ذاکران و پیرغلامان را عناصر اصلی انتقال پیام عاشورا ذکر کرد و با بیان اینکه اگر انتقال دهندگان پیام عاشورا کلام خود را به عنصر هنر زینت دهند چراکه آنچه در مناسک حسین(ع) رخ داده آمیخته با هنر است و به این جهت ماندگارتر است.
استاندار لرستان اختلال و پارازیت در انتقال پیام عاشورا را آلودگی به تحریف دانست و افزود: از اهداف اصلی اجلاس جلوگیری از تحریف عاشورا و تجلیل کسانی است که هنرمندانه به تبلیغ عاشورا می‌پردازند.
وی مردم لرستان را از علاقمندترین مردم به اهل‌بیت توصیف کرد و با ذکر این مطلب که لرستان در عزاداری و سنت عزادارادی صاحب سبک است، ادامه داد: از جمله آئین‌های کهن عزاداری مردم لرستان در سوگ فرزند زهرا(س) می‌توان به گل مالی و چهل‌منبر اشاره کرد.
وی هدف دیگر این اجلاس برگزاری کارگاه‌های تخصصی با هدف آنان زدودن تحریف از پیام عاشورا دانست و افزود: رسالت ما این است که واقعیت پیام عاشورا را بدون دخل و تصرف به مردم منتقل کنیم
خادمی با بیان این‌که باانقلاب ما ریشه در عاشورا دارد و مداحان ارتباط قیام عاشورا را با انقلاب اسلامی بیان کنند، خاطرنشان کرد: هر جا به شعارهای حسین نزدیکتر شویم موفق‌تر هستیم این در حالی‌است که بررسی فلسفه قیام عاشورا و اهداف انقلاب از رسالت‌های مداحان اهل‌بیت است‌.

انتهای پیام

captcha