کد خبر: 3751065
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷
آیت‌الله العظمی مکارم:

صوفیان با طرح مطالب جذاب و انحرفی، افکار خطرناک خود را رواج می‌دهند

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به اشتراک تصوف و بهائیت، از احساس مسئولیت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در برابر فرق انحرافی قدردانی کرد و گفت: صوفیان با طرح مطالب جذاب و انحرفی، افکار خطرناک خود را رواج می‌دهند.  

صوفیان با طرح مطالب جذاب و انحرفی، افکار خطرناک خود را رواج می‌دهندبه گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی هفتم مهر در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دست‌اندرکاران همایش «تصوف؛ شاخصه‌ها و نقدها» گفت: تصوف از جهات مختلفی قابل مطالعه است که از آن غفلت شده است.

وی بیان کرد: ما از اوایل جوانی با صوفی‌ها درگیر بودیم و اولین کتابی که من نوشتم با عنوان «جلوه حق» در رابطه با تصوف بود، در عین حال که سن کمی هم داشتم ولی با دقت نوشتم و یک جلدش را برای آیت الله بروجردی فرستادم و ایشان به دنبال من فرستادند و گفتند من کتاب شما را خواندم و هیچ خلافی در آن ندیدم.

این مرجع تقلید با بیان این که مطالعه پیرامون تصوف باید از چند جهت دنبال شود، افزود: یکی از جاذبه‌های تصوف این است که آنان پیروان خود را در فروع دین آزاد می‌گذارند و خیلی سخت نمی‌گیرند تا بتوانند بسیاری از کارها را انجام دهند و این آزادی عمل برای عده‌ای که می‌خواهند هم اسم مسلمان را داشته باشند و هم آزاد باشند، جاذبه دارد.

وی اظهار کرد: نکته دیگر در رابطه با تصوف این است که اینها معمولا پیروان خود را توصیه می‌کنند که داخل در سیاست نشوید و از این جهت با بهایی‌ها اشتراک دارند ولی اخیرا تا حدودی در سیاست هم ورود پیدا کردند و گاه با خارجی‌ها ارتباطاتی برقرار کرده‌اند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که صوفی‌ها حسابشان را از جماعت مسلمین جدا می‌کنند، گفت: مرکز عبادت تمام مسلمین جهان مسجد است ولی این‌ها مرکز عبادتشان خانقاه است و مراسم دینی خود را در خانقاه انجام می‌دهند.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات صوفیان این است که شرط صوفی شدن عدم تماس با روحانیون و اهل علم است تا روشنگری اتفاق نیفتد؛ همچنین این‌ها در مسیر سیر و سلوک و رسیدن به مقامات عالی، ریاضت‌های غلطی را اجازه می‌دهند که در کتاب احیاء العلوم غزالی مصادیق زیادی از این ریاضت‌ها بیان شده که خلاف اسلام است. از جمله می‌نویسند که یکی از صوفیان در چاهی خودش را واژگون می‌کرد و شب تا صبح یا مدّتی، خودش را به این صورت درمی‌آورد؛ دیگری چنین ریاضت می‌کشید که مشتی چوب را آنقدر به پای خودش می‌زد تا همۀ این چوب‌ها بشکند، و چنین مسائلی که با شرع نمی‌سازد و من در کتاب جلوۀ حق موارد متعدّدی را نقل کرده‌ام.

این مرجع تقلید ادامه داد: نمونه دیگر اینکه یکی از صوفیان برای اینکه میان مردم بدنام شود در ملأعام از حمام دزدی کرد و مردم نیز او را دیدند و کتک زدند و آن صوفی گمان می‌کرد که اینگونه سیر و سلوک بهتری خواهد داشت! چنین مطالب و افکار سخیفی در میان صوفیه وجود دارد که بسیار خطرناک است.

مرجع عالیقدر شیعه با اشاره به طرفداری خارجی‌ها از صوفیان این حمایت را به خاطر اشتراک در برخی عقاید و کنار آمدن صوفیان با آنان دانست ادامه داد: تاریخ نشان می‌دهد که صوفیان در مقابل ائمه(ع) هم می‌ایستادند و از ایشان ایراد می‌گرفتند.

وی با اشاره به این که صوفی‌ها خوانندگی و نوازندگی و رقص را حرام نمی‌دانند و مفاهیمی به نام وجد و سماع دارند که برای برخی جوانان جاذبه دارد، گفت: آن‌ها تقید چندانی به فروع دین ندارند و برای مثال برخی از آن‌ها می‌گویند نگاه به زنان حرام نیست و باید قلبت پاک باشد و از این قبیل مطالب.

وی با بیان این که صوفیان هم از بعد سیاسی و هم از بعد دینی و اعتقادی یک خطر محسوب می‌شوند، اظهار کرد: کار علمی پیرامون تصوف کار بسیار خوبی است و باید با تبلیغ این فرقه‌ها در کشور مقابله شود.

انتهای پیام

captcha