کد خبر: 3753498
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
در نشست خبری سازمان پژوهش مطرح شد:

آغاز کار فاز 2 شبکه ملی رشد/ آموزش قرآن در کلاس اول سماعی باشد

گروه جامعه ــ در نشست خبری سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و مدیران کل دفاتر سازمان مطرح شد: معلمان اول ابتدایی در آموزش قرآن نباید وارد خواندن زود هنگام شوند؛ برنامه آموزش قرآن در کتب درسی هماهنگ با فارسی آموزی آنان است و با شیب ملایم و به صورت سماعی پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری سیزدهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی، یادواره شهید محسن حججی، امروز، 15 مهرماه، با حضور حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و مدیران کل دفاتر سازمان برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست از برگزاری سیزدهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی طی 17 مهرماه، ساعت 9 در مرکز همایش‌های بین المللی باغ موزه دفاع مقدس خبر داد و گفت: این همایش یادواره شهید حججی نیز هست که با حضور محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش برگزار و از سه پیشکسوت حوزه تألیف کتب درسی تجلیل به عمل می‌آید.

تورانی رونمایی از تمبر یادبود مؤلفان کتب درسی و آغاز تألیف دانشنامه مؤلفان کتب درسی را از دیگر بخش‌های این مراسم معرفی و عنوان کرد: در این مراسم از برگزیدگان جشنواره شهید حججی نیز تجلیل به عمل می‌آید.

وی در ادامه به تبیین سیاست‌های جدید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی پرداخت و اظهار کرد: سیاست‌های خود را متناظر با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه ششم توسعه در شش محور تنظیم کرده‌ایم که اولین مورد آن ماندگاری کتاب‌های درسی است.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی انطباق مواد درسی با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را از دیگر سیاست‌های این سازمان برشمرد و گفت: سیاست چند تألیفی برای درس‌هایی که از این امکان برخوردار هستند و همچنین تألیف‌های چند رسانه‌ای را به صورت جدی دنبال می‌کنیم. درس زبان انگلیسی جزو اولین چند تألیفی‌ها خواهد بود.

چرا عمر کتاب‌های درسی یک ساله است؟

وی پایدارسازی کتاب‌های درسی را از دیگر سیاست‌هایی دانست که این سازمان دنبال می‌کند و گفت: چرا باید این حجم از کتب درسی با پایان سال تحصیلی به دور انداخته شود و مورد استفاده مجدد قرار نگیرد.  پایدارسازی کتب درسی موضوعی است که جنبه‌های حقوقی نیز به لحاظ مالکیت دارد اما درصدد هستیم با بررسی ابعاد مختلف زمینه استفاده مجدد بخشی از کتب درسی را در سال‌های بعد ایجاد کنیم.

تورانی از مرزگستری و ایجاد زمینه‌های ورود مؤسسات غیردولتی، انجمن‌های آموزشی و .. به حوزه تألیف کتب درسی خبر داد و گفت: امسال همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی در بعد وسیع‌تری برگزار می‌شود و این امر نمونه‌ای از مرزگستری در این سازمان و بهره‌مندی از مؤلفان مختلف است. در واقع مؤلفان رسمی سازمان نزدیک به 50 نفر هستند و بیش از 700 تا 800 نفر از خارج سازمان با ما همکاری دارند.

وی بر ضرورت چابک‌سازی برنامه درسی نیز تأکید و تصریح کرد: حجیم بودن کتب درسی از موانع یادگیری محسوب می‌شود، بدین جهت چابک سازی کتب درسی و ممنوعیت استفاده از کتب کمک آموزشی در دوره ابتدایی را با جدیت دنبال می‌کنیم و با مدارسی که از مهرماه امسال با مراکز آموزشی قرارداد فوق برنامه ببندند برخورد می‌شود.

وی در ادامه گفت: اگر چه تا سال 1400 کتاب نونگاشت نخواهیم داشت، اما تغییرات جزئی اعمال می‌شود. در آینده سیستم آموزشی براساس سیستم 3-3-3-3 اداره می‌شود، به نحوی که سه سال اول ابتدایی از سیستم یکپارچه‌ای تبعیت کند.

تورانی به مشکل کمبود کتاب اشاره و عنوان کرد: در شرایط کنونی معلمان نمی‌توانند از نبود کتاب گلایه داشته باشند چرا که تمام کتب پیش از توزیع در پایگاه اطلاع رسانی کتب آموزشی بارگذاری می‌شود و اگر تأخیری در ارائه کتب به معلمان وجود داشته باشد، می‌توانند با مراجعه به این پایگاه و دانلود کتاب مرتفع شود.

کمبود کاغذ برای چاپ کتب درسی

تورانی به مشکل کمبود کاغذ برای چاپ کتب درسی اشاره و عنوان کرد: در سنوات گذشته با فاصله دو ساله، ذخیره کاغذ برای کتب درسی وجود داشت، اما امسال با کمبود 30 تا 40 درصدی برای کتب سال 98 مواجه هستیم. در بخش ترخیص با مشکلاتی مواجه شده‌ایم اما در حال رایزنی و خرید برای رفع مشکل هستیم.

وی در بخش دیگری از این نشست پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد و در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه در کتاب آموز‌ش قرآن سال اول ابتدایی چه ساز و کارهایی را در نظر گرفته‌اید تا یادگیری در توان دانش‌آموزان نوپا باشد، گفت: نوع ورود به این موضوع از اهمیت به سزایی برخوردار است به طوری که نیمی از کودکان آموزش قرآن را از دوران پیش دبستان آغاز می‌کنند و این آموزش‌ها در مدرسه برای آنان مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه معلمان در آموزش قرآن نباید وارد خواندن زود هنگام شوند، تصریح کرد: برنامه آموزش قرآن در کتب درسی هماهنگ با فارسی آموزی آنان است و با شیب ملایم و به صورت سماعی پیش بینی شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که برنامه درسی قرآن به گونه‌ای است که همه بچه‌ها در آن احساس موفقیت می‌کنند و به مشکل و دغدغه برای آنان تبدیل نشده است.

وی به وضعیت شبکه ملی رشد نیز اشاره و عنوان کرد: امسال نمونه دوم و جدید این شبکه رونمایی و نسبت به گذشته از ظرفیت‌های بیشتری برخوردار شد و تمام قطعه‌های آموزشی و کتاب‌های درسی در آن بارگذاری شده است؛ در واقع شبکه ملی رشد یکی از بسترهای این سازمان برای رسیدن به سیاست‌های شش گانه مطرح شده محسوب می‌شود.

تأخیر در توزیع کتب به واسطه قطع برق کارخانجات و اعتصاب کامیون دارها

وی در پاسخ به پرسش‌های مرتبط با کمبود کتب درسی و تأخیر در توزیع آن گفت: امسال قطع برق کارخانجات و اعتصاب کامیون دارها لطمه بزرگی به چاپ و توزیع کتب درسی زد. تولید کتاب‌ها بیش از نیاز دانش‌آ‌موزان است اما برخی کمبودها به سبب توزیع نامتوازن کتب در سطح شهر است و این امر به تخلفات موجود در زمینه توزیع مرتبط می‌شود.

امینی، مدیرکل نظارت بر نشر و مواد آموزشی در تکمیل سخنان سرپرست سازمان گفت: تأخیر در توزیع کتب گاهی به واسطه تأخیر در ثبت‌نام‌ها رخ می‌دهد. در پایه اول و دهم این تأخیر وجود دارد. ارسال کتب با توجه به سفارش مدرسه صورت می‌گیرد و گاهی مدارس در ارائه آمار به سبب تغییر رشته دانش‌آموزان با مشکل واجه می‌شوند.

خبرنگاران از چرایی عدم توانمندی دانش‌آموزان در تسلط ابتدایی به زبان انگلیسی و عربی بعد از 12 سال تحصیلی پرسش کردند که امانی، مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های ابتدایی و متوسطه نظری گفت: حجم کلی زبان آموزی به اندازه‌ای نیست که دانش‌آموزان را توانمند کند و این امر به ازدیاد دروس دانش‌آموزان مرتبط می‌شود. در درس عربی هدف درک احادیث و آیات و روایت است و اصول قاعده محور و ارتباطی دنبال نمی‌شود اما با این حال نسبت به گذشته اقبال دانش‌آ‌‌موزان به زبان آموزی بیشتر شده است. اگرچه در پی تألیف جدید در این زمینه هستیم.

 تورانی در پایان به برنامه درسی ملی اشاره و عنوان کرد: یک چهارچوب کلی به مدارس ارائه شد است تا در هفته دو ساعت از زمان خود را به برنامه‌های اختیاری و فوق برنامه اختصاص دهند.

انتهای پیام

captcha