اربعین چگونه قدرت اسلام را به نمایش می‌گذارد/ پاسخ به یک شبهه: فقرا و نیازمندان در اسلام دارای حق هستند
کد خبر: 3759378
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۰

اربعین چگونه قدرت اسلام را به نمایش می‌گذارد/ پاسخ به یک شبهه: فقرا و نیازمندان در اسلام دارای حق هستند

گروه معارف – یک استاد مطرح حوزه علمیه با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین یک کار فرهنگی بسیار عمیق است از چگونگی ترویج اسلام و تشیع در این واقعه عظیم گفت.

اربعین چطور قدرت اسلام را به نمایش می‌گذارد/ پاسخ به یک شبهه: فقرا و نیازمندان در اسلام دارای حق هستند

به گزارش ایکنا از همدان، به محض اینکه کفش‌هایش را از پا بیرون می‌آورد مردی که رویش را پوشانده کفش‌ها را برمی‌دارد تا آنها را واکس بزند، احساس شرمندگی می‌‎کند در همان حین خادم دیگری با زبان عربی از او می‌خواهد تا دراز بکشد و ماساژش دهد تا خستگی راه را کمی از او بستاند حس شرمندگی را در او دو چندان می‌کند.
اولین بار است که در این راه پا گذاشته است سال گذشته از صفا، صمیمیت و برخورد خوب خادمان زائران حسین(ع) در اربعین شنیده بود اما در این سفر خود به چشم خود می‌دید.
با خود فکر می‌کند به راستی این حسین(ع) کیست که خیل عاشقان او چنین به زائران حریم‌اش خدمت می‌کنند؟
سختی‌های مسیر پیاده‌روی خود به کربلا را که تا اکنون تحمل کرده بود با خود مرور کرد، تاول پاهایش در حال بهبودی بود، خیلی‌ از زائران وضعیتی شبیه او را داشتند، اما مشتاقانه به راه خود ادامه می‌دادند، با خود فکر کرد اگر من همسر و کودک خود را با خود نیاورده‌ام اما خیلی‌ها با کودکان خود که شرایط سفر و پیاده‌روی را سخت‌تر می‌کند آمده‌اند.
یاد سخن حضرت زینب(س) خطاب به یزید افتاد که فرمود «به خدا که نمی‌توانی یاد و خاطره ما را محو و نابود کنی». اربعین عظیم ترین بزرگداشت کربلا و امام حسین(ع) است.
با توجه به سفارش‌هایی که در مورد پیاده روی اربعین و جایگاه آن وجود دارد و اینکه این واقعه چقدر در ترویج فرهنگ اسلام و به ویژه تشیع حائز اهمیت است، تحلیل جامعه شناسانه یکی از اساتید جامعه شناسی را در مورد این رویداد جویا شدیم؛
صفی الله صفایی رئیس و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور همدان در گفت وگو با ایکنا از همدان گفت: بعد از واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) آنچه اسلام را مستدام داشت و نهضت حسینی را به عنوان یک پایه و اصول برای ترویج اسلام قرار داد در واقع آن نهضتی بود که بعد از شهادت امام حسین(ع) انجام شد، تبلیغی بود که کاروان حضرت زینب(س) در دمشق انجام دادند بطوری که در این چهل روز آثار شهادت امام حسین(ع)، مظلومیت خاندان پیامبر را نشان داد و کاخ ظلم و ستم یزید را لرزاند و پایه‌های این کاخ را از هم گسست لذا در بحث چهلم و نهضت اربعین اهمیت زیادی وجود دارد، همانطور که امام(ره) فرمود «آنچه که باعث بقای اسلام در تاریخ شده یادآوری ذکر اباعبدالله الحسین و شهادت ایشان بوده است.»

نهضت حسینی؛ پایه و اصول ترویج اسلام
وی افزود: همانطور که می‌بینیم فردی که در طول سال به دلایلی از دین فاصله گرفته باشد یا در کارش خللی وارد شده باشد و به مسائل دینی خود اهمیت ندهد اما وقتی بحث کربلا پیش می آید خودجوش همه در مساجد و هیئات حاضر می شوند و هیئات و تکایا و حسینیه ها راتشکیل می‌دهند که این خود قطعا بارغه دین اسلام را در آنها زنده می‌کند و تداوم می‌بخشد.
صفایی تصریح کرد: چه قدرتی بالاتر از اینکه می‌بینید مردم از کوچک و بزرگ پای پیاده علی رغم همه مشکلات زمینه این مسیر طولانی را با اشک و التماس فراهم می‌کنند و پای پیاده به راه می‌افتند تا به کربلا برسند که این در واقع عاشورای بزرگی از نهضت حسینی است که الحمدالله در تمام شبکه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی انعکاس پیدا می‌کند و قطعا یکی از آثار همین است که مردم علی‌رغم سایر مشکلات از قبیل ترافیک در صدور ویزا با تمام وجود هجوم می‌برند و سال به سال پرشورتر شرکت می کنند.
وی با اشاره به اینکه تاثیراتی چون گذشت، ایثار، نوع دوستی و همکاری از آثار اربعین است، گفت: به طور مثال پزشکی که پای زوار امام حسین(ع) را ماساژ داده و درمان می‌کند آن دسته از تحصیل کرده‌هایی که کفش زوار را واکس می‌زنند و خانواده‌هایی که هر چه دارند در طبق اخلاص می‌گذارند و التماس می‌کنند که زائران را میهمان خانه‌هایشان کنند این اوج انسانیت است.
صفایی ادامه داد: یعنی نوع دوستی، ایثار، گذشت، مهربانی و همه خصائص خوب انسانی در فرایند پیاده‌روی خودش را نشان می‌دهد. وقتی یک افسر عراقی به پای زائر امام حسین(ع )می‌افتد خود یکی از جلوه‌های زیباییست که جریان اربعین آن را شکل داده است.

الگو گرفتن از ایثار زائران و خادمان اربعین؛ یکی از آثار فردی این رویداد بزرگ
رئیس دانشگاه پیام نور همدان افزود: وقتی این صحنه ها را می‌بینیم که کسی بخاطر زیارت امام حسین(ع)حاضر است این سختی‌ها را برخود تحمل کند قطعا برای اصلاح خود هم قدم برمی‌دارد و سعی می‌کند اشتباهاتش را تکرار نکند. همین که این رویداد هرساله پرشورتر می‌شود تاثیر بسزایی داشته و به همین دلیل است که امام (ره) می‌فرماید «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» و هیچ شکی نیست که تاثیرات مذهبی بسیاری در افراد ایجاد خواهد شد،ارتقای دینی و مذهبی و حس ایثار و گذشت آنها.
وی با اشاره به اینکه این پیاده روی عظیم همبستگی‌هایی در بین مسلمانان ایجاد می‌کند یادآور شد: شیعیان ما از پاکستان، افغانستان،آذربایجان و کشورهای اروپایی منتظرند تا اربعین شود تا خود را به پیاده روی اربعین برسانند و در آن شرکت کنند.
ما زمانی با کشور عراق و البته با حکومت صدام ۸سال درجنگ بودیم و شهدای زیادی دادیم اما می‌بینیم که الان مردم خوب و مسلمان عراق چطور ایثار می‌کنند به استقبال زوار امام حسین(ع) که از ایران آمده‌اند می آیند و بذر محبت می‌کارند، اینها همه همبستگی و وحدت پرشوری است که نهضت حسینی خصوصا جامعه شیعه ایجاد کرده است.

اتحاد بین مسلمانان تنها بحث اتحاد ایران و عراق نیست بلکه بین جهان اسلام و شیعیان است
وی با اشاره به اتحادی که در بین مسلمانان کشورهای مختلف در این مراسم ایجاد می‌شود بیان کرد: اتحاد بین مسلمانان تنها بحث اتحاد ایران و عراق نیست بلکه بین جهان اسلام و شیعیان است . با تمام این جنگها و کشتارها، گلوله هایی که به سمت هم شلیک می‌کردند امروزه در کنار هم اند.
این استاد جامعه شناسی با این پرسش که این جمعیت چند میلیونی که به عراق می‌آیند چه کسی آنها را اسکان می‌دهد چه کسی تامین می‌کند و چه کسی آنها را حمایت می‌کند؟ ابراز کرد: همین مردم عراق هستند همین خانواده‌های عراقی هستند که با التماس دست زوار را می‌گیرند و برای پذیرایی به خانه هایشان می‌برند و ما جامعه مسلمین هیچ حسی نداریم که زمانی برای دفاع از اسلام با همچین کشوری جنگیدیم که اینها همه از برکات اربعین و نهضت حسینی است.

آیت الله حبیب اله شعبانی استاد حوزه علمیه نیز در این باره اظهار کرد: زیارت امام حسین(ع) از بالاترین فضیلت‌ها و اعمال شیعیان است و هرکس یک قدم سمت حرم اباعبدالله حسین(ع) بردارد خداوند ثواب آزاد کردن یک بنده از فرزندان اسماعیل را به او عطا می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه اربعین در شهادت حضرات معصوم تنها مختص امام حسین(ع) است، توضیح داد: یکی از توصیه‌های امام عسکری)ع( خواندن زیارت اربعین از راه دور و نزدیک است.
آیت الله شعبانی افزود: اربعین یکی از علائم «شیعه» شناخته شده است و این حرکت که به توفیق خدا در این چند سال ایجاد شده از نقاط قوت مسلمانان است. معرفی امام حسین(ع) به عالم و ایجاد وحدت بین شیعیان ایران و عراق است از اثرات این اتفاق بزرگ است که دشمنان اسلام این حرکت عظیم را خطرناک می‌دانند و سعی در ایجاد دشمنی و از بین بردن این محبت در بین مسلمانان دارند.

زائران هوشیار باشند که به ادیان و مقدسات دیگر کشورها توهین نشود
وی با اشاره به این حرکت عظیم که در خلال آن ممکن است مشکلاتی ایجاد شود، توضیح داد: از این سمت ممکن است با برخی آسیب‌ها مواجه شویم، از جمله تخلفات قانونی در مرزهای کشور، اربعین یک مستحب تاکیدی است و نباید خستگی‌ها و مشکلات باعث عصبانیت و بداخلاقی در مرزها شود و زائران مبتلا به محرمات شوند، خروج بدون ویزا قانونی نیست و این حرف‌ها و اتفاقات در شأن زوار نیست که به بیت المال ضربه بزنند.
این سخنران مطرح همدان با اشاره به اینکه دشمنان به دلیل احساس خطر از این همایش بزرگ مسلمانان دست به اقداماتی می‌زنند، تاکید کرد: زائران باید هوشیار باشند که به ادیان و مقدسات دیگر کشورها توهین نشود و یا از اقداماتی که موجب تفرقه بین مسلمانان، می‌شود خودداری کنند و باید در این مسیر همه زائران منیّت خود را کنار گذاشته و در این مسیر فاقد از هواهای نفسانی همه را به چشم زائر امام حسین(ع) دید.
آیت الله شعبانی افزود: بهتر است فردی که می‌خواهد زیارتش بیشتر مورد توجه خداوند قرار گیرد در بین راه به کمک کردن، خدمت و توجه به دیگران بپردازد و در این راه از خودگذشتگی، ایثار و فضائل انسانی را تمرین کند.

دولت اسلامی امکانات و تسهیلات مناسبی را برای زائران فراهم کند
این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین یک کار فرهنگی بسیار عمیق است یادآور شد: دولت های اسلامی باید توجه اساسی به این حرکت بزرگ داشته باشند، فعالیت‌های فرهنگی از مهمترین فعالیت‌های جامعه اسلامی است، توجه به فرهنگ و هنجارهای موجود در جامعه از تمایزات دولت‌های اسلامی و غیراسلامی است لذا باید تسهیلات، امکانات و شرایط بهتری برای حضور جمعیت بیشتر در این راهپیمایی عظیم ایجاد شود که با ایجاد تحولات مثبت در بین زائران و مردم یک کشور آینده کشور نیز دچار اتفاقات و تحولات مثبتی به تبع آن می‌شود.

فقرا و نیازمندان در اسلام دارای حق هستند
وی در پاسخ به شبهاتی در رابطه با قرار دادن مخارج اربعین در راستای کمک به فقرا تصریح کرد: اسلام قوانینی جهت کمک به نیازمندان و فقرا را قرار داده است، اگر افراد جامعه و کسانی که کمک به فقرا را در مقابل مخارج اربعین قرار می‌دهند حقیقتا به وظایف مالی خود که اسلام تعیین کرده است از جمله خمس، زکات و واجبات شرعی و انفاق بعنوان عمل مستحب عمل کنند فقر در جامعه اسلامی ریشه کن خواهد شد و دیگر فقیری نخواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه الگوی ما در جامعه حضرات معصومین هستند، ادامه داد: ائمه علیهم السلام بخش زیادی از زندگی خود را به رسیدگی به نیازمندان و رفع فقر در جامعه می‌پرداختند، فقرا و نیازمندان در اسلام دارای حق و سهم هستند و به آنها توجه ویژه شده، وجوب شرعی از مال مردم ملک فقراست، در این حال با توجه به احکام مالی اسلام لازم نیست هزینه های نذری و مراسمات مذهبی که دارای هدف های دیگر است در این راه خرج شود.
انتهای پیام

captcha