مسئله فلسطین باید از محوریت عربی خارج شود
کد خبر: 3767747
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸

مسئله فلسطین باید از محوریت عربی خارج شود

گروه بین‌‌الملل - رایزن فرهنگی پیشین افغانستان در تهران گفت: امت اسلامی در حمایت از مسئله فلسطین باید بدون توجه به ماهیت عربی این کشور، برای آزادسازی آن تلاش کند.

مسئله فلسطین باید از محوریت عربی خارج شود فلسطین یکی از مسائل جهان اسلام است که اهمیت زیادی برای امت اسلامی دارد. از اشغال این سرزمین تاکنون مقاومت فلسطین به مبارزه با اسرائیل ادامه می‌دهد و به پیروزی‌هایی نیز دست یافته است. هر چند که برخی از دولت‌های عربی موضوع فلسطین را نادیده می‌گیرند، اما ملل مسلمان همواره  از آن در حکم اصلی‌ترین مسئله جهان اسلام یاد می‌کنند.

محمدرحیم افضلی، عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و رایزن فرهنگی پیشین افغانستان در ایران، در گفت‌وگو با ایکنا ضمن بررسی مسئله فلسطین، اتحاد مسلمانان را برای مبارزه با اسرائیل ضروری دانست.

وی با بیان اینکه بحث تشکیل رژیم غاصب اسرائیل در سرزمین فلسطین به سالیان 1947 به بعد بازمی‌گردد، گفت: یک روز پس از اینکه انگلیسی‌ها از قیمومیت فلسطین دست برداشتند، برخی کشورها رژیم غاصب صهیونیست را به رسمیت شناختند. این مسئله نشان می‌دهد که ایجاد رژیمی به نام اسرائیل یک پدیده نامشروع در جهان است. رژیم اسرائیل در تداوم دشمنی صهیونیست‌ها نه تنها با اسلام، بلکه با تمامی انبیای مرسلین(ع) شکل گرفته است.

رایزن فرهنگی پیشین افغانستان در تهران تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) استراتژی بین‌المللی جهان اسلام را آزادسازی قدس قرار داد و از آن تاریخ به بعد مسئله فلسطین یکی از مهمترین موضوعات کشورهای اسلامی به شمار می‌آید. خوشبختانه مقاومت‌ فلسطین گام‌های بلندی را برداشته و باعث عصبانیت مقامات اسرائیل شده است.

افضلی ادامه داد: باور داریم که مسئله فلسطین باید از محوریت عربی و فلسطینی خارج شود و در محور جهان اسلام قرار گیرد. همچنین نیازمند آن است که از حرکت بالقوه به بالفعل تبدیل شود. امت اسلامی در حمایت از فلسطین باید بدون نگاه کردن به ماهیت عربی فلسطین دست در دست هم بدهند و برای آزادسازی آن تلاش کنند.

وی با بیان اینکه برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی اهمیت زیادی برای جهان اسلام دارد، تصریح کرد: اتحاد جهان اسلام باعث می‌شود که توطئه‌های صهیونیست‌ها خنثی شود. کشورهای اسلامی در سایه وحدت می‌توانند ملت فلسطین را در جایگاه ملت مسلمان در تاریخ جهان از شر صهیونیسم بین‌الملل نجات بدهند.

عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه از جریان‌های تکفیری برای فراموشی مسئله فلسطین استفاده می‌شود، افزود: بحث تکفیری‌‌ها فرایندی خاص در معادلات سیاسی منطقه است. این معضل ریشه در همان رویکرد «تفرقه بینداز و حکومت کن» انگلیس‌ها دارد. برخی می‌خواهند که به وسیله جریان‌های تکفیری فلسطین را از اولویت جهان اسلام خارج کنند.

افضلی در پایان گفت: هنگامی که بسترهای مناسب برای گفت‌گوی مذاهب جهان اسلام فراهم شود، مطمئنا تکفیری‌‌ها در حاشیه قرار خواهند گرفت. بدین ترتیب دیگر مذاهب اسلامی هم در موضوع وحدت میان مسلمانان و هم نابود کردن تکفیری‌ها می‌توانند ایفای نقش کنند.

انتهای پیام
captcha