تغییر متون کتب آموزشی؛ پیش‌زمینه ایجاد نظام آموزشی پژوهش‌محور
کد خبر: 3774066
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲

تغییر متون کتب آموزشی؛ پیش‌زمینه ایجاد نظام آموزشی پژوهش‌محور

گروه فرهنگی ــ قائم مقام معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با بیان این‌که ما حوزویان دنبال نظام آموزش پژوهش‌محور تربیت‌مدار هستیم و می‌خواهیم پژوهش در نظام آموزش انسجام پیدا کند، گفت: برای ایجاد نظام آموزشی پژوهش‌محور ابتدا باید متون کتب آموزشی را تغییر دهیم.

تغییر متون کتب آموزشی؛ پیش‌زمینه ایجاد نظام آموزشی پژوهش‌محور

به گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین اسحاقی، قائم مقام معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، چهارشنبه، 28 آذرماه، در آئین اختتامیه دومین دوره جشنواره علامه حلّی که در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان استان لرستان برگزار شد، گفت: ما انسان‌ها قوه‌ای داریم به‌نام قوه خیال، که در حقیقت پرواز روح و تعقل است، انسان‌ها را به جاهایی پرواز می‌دهد و لذایذی را نسیب انسان می‌کند که از لذایذ مادی بسیار فاصله دارد.
وی ادامه داد: یکی‌از جاذبه‌های قوه خیال اشعار است، امام صادق(ع) در این رابطه می‌فرماید: اگر کسی یک بیت شعر برای خاندان اهل‌بیت(ع) بگوید به مصابه این است که خداوند قصری را در بهشت برای او آماده کند.
اسحاقی با بیان این‌که قوه خیال یک ابزار پژوهشی است، افزود: در حماسه هشت سال دفاع مقدس آن‌چه که باعث روحیه دادن به رزمندگان شد، اشعار بود.
قائم مقام معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با بیان این‌که حوزه قلب معرفتی جهان اسلام است و تا زمانی‌که به‌درستی به تپش دربیاید می‌تواند کارساز باشد اما اگر ضربان نامنظمی از این قلب صادر شود، به تعبیرمقام معظم رهبری، ممکن است ما به انزوا کشیده شویم.
وی ادامه داد: ما دچار مرگ نمی‌شویم چون درون‌مایه و ذات حوزه‌ها چیزی دارد که مرگ‌پذیر نیست اما ممکن است دچار انزوا شویم.
اسحاقی ادامه داد: امروز جهان ازنظر ترقی و ادراک، تعلیم و تعلم، تحقیق و پژوهش، آموزش و به‌کار بردن روش‌های جدید، سلوک و رفتار دچار تغییر و تحول شده‌است، ما چه‌قدر با گذشته‌ها فاصله داریم، در گذشته وقتی یک عالم دینی با مردم برخورد می‌کرد چه انتظاری از او می‌رفت؟ در گذشته انتظار تبیین و بیان چرایی احکام از علما نمی‌رفت اما امروز به‌دلایلی که مهم‌ترین آن شکستن مرزهاست، ما الان ثبات و پایایی لازم را در فرهنگ‌ها و همچنین اعتقادات در جهان نداریم.
قائم مقام معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: همان‌گونه که ما در معرض خطر هستیم، خود آمریکایی‌ها بیشتر در معرض خطر هستند.
وی با اشاره به این‌که امروز دو ایدئولوژی داعیه‌دار اداره جهان هستند، عنوان کرد: یکی ایدئولوژی ناب مکتب تشیع و دیگری ایدئولوژی لیبرالیسم، این دو ایده مدینه‌های فاضله‌ای را برای خودشان تصور کرده و معرفی کردند و می‌خواهند به این سمت و سو گام بردارند.
اسحاقی ادامه داد: چنان‌چه هانتینگتون متفکر آمریکایی تفکری دارد مبنی‌براین‌که ما یک روزی را شاهد خواهیم بود که مردم جهان مثل ما فکر کنند، لباس بپوشند و غذا بخورند و ما به یک دهکده جهانی با یک کدخدا واحد تبدیل می‌شویم.
قائم مقام معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: امروز بدون این‌که ما خواسته باشیم سبک زندگی غربی وارد زندگی‌های ما شده است، بنده به‌خاطر این‌که ببینم مبنای سبک زندگی اسلامی چیست؛ زندگی حضرت فاطمه(س) را مورد بحث و بررسی قرار داده‌ام.
وی با اشاره به این‌که امام صادق(ع) در روایتی ارتباطات را به چهار دسته تقسیم کرده است، اظهارکرد: ایشان می‌فرماید: ارتباط یا ارتباط بین انسان خداست، یا ارتباط بین انسان و خودش است یا ارتباط بین انسان و دیگران است یا ارتباط انسان با خلقت و طبیعت است، لذا برای این‌که راهبرد مشخصی را به پژوهشگران تحویل دهیم، زندگی حضرت فاطمه(س) مورد بررسی قرار دادم و کتاب تحت‌عنوان «سبک زندگی فاطمی»، در دو جلد و 28 محور، ارائه دادیم.
اسحاقی با بیان این‌که دنیا درحال تغییر است، عنوان کرد: روحانیت قبل از تشکیل حکومت مسئولیتی نداشتند، این درحالی است که ما امروز باید پاسخ‌گوی مسائل عرصه‌های مختلف حکومتی باشیم که دستگاه قضا، نظام بانکداری، دستگاه مجزیه و مقننه و ... بخش‌هایی از آن است.
قائم مقام معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: ما ادعا کردیم گفتیم می‌خواهیم نظام آموزشی ایجاد کنیم که با نظام‌های آموزشی متداول در دنیا متفاوت باشد، ما حوزویان دنبال نظام آموزش پژوهش‌محور تربیت‌مدار هستیم و می‌خواهیم پژوهش در نظام آموزش انسجام پیدا کند.
وی ادامه داد: برای ایجاد نظام آموزشی پژوهش‌محور ابتدا باید متون کتب آموزشی را تغییر دهیم.
اسحاقی با اشاره به این‌که مبلغ امروز با مبلغ دیروز متفاوت است، ادامه داد: مبلغ امروز یا خطابی است یا مجازی! پیش آمده که فرزندمان در منزل نشسته و با گوگل تمام دنیا را جستجو می‌کند که این فرصت نیز در اختیار ما قرار دارد، چرا ما نباید بعداز گذشت 20 سال از افتتاح حوزه علمیه خواهران یک سایت مربوط به آن نداشته باشیم.
قائم مقام معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به این‌که پژوهش‌های ما باید نوآورانه باشد، ادامه داد: از نظر کمی از سه اثر در اولین دوره جشنواره به 520 اثر رسیدیم که پیشرفت خوبی بوده است و حوزه خواهران برادران پا به پای هم پیش می‌روند و بیشتر آثار مربوط به پایه سوم حوزه است.
وی ادامه داد: در حال حاضر 67 هزار طلبه خواهر در سطوح یک، دو، سه و چهار در حوزه‌های علمیه کشور در حال تحصیل هستند و 150 هزار طلبه فارغ‌التحصیل داریم.
اسحاقی با اشاره به این‌که اکثر آثاری که به جشنواره رسیده برای پایه سوم تا ششم بوده‌ است، عنوان کرد: در استان لرستان سطح دو جشنواره بیشتر از سطوح دیگر آثار دارد و در سطح حوزه‌های خواهران و برادران استان توزیع متناسبی وجود دارد و همه مدارس در جشنواره مشارکت متوازن دارند.

قائم مقام معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: بیشتر آثار ارسالی از لرستان در بخش اخلاقی و علوم انسانی است که این یک آسیب است، چراکه آثار در این زمینه بیشتر تحقیقی و تدوینی هستند.

انتهای پیام

captcha