به گزارش ایکنا، آیتالله جوادی آملی امروز، چهارم بهمن ماه، در جمع شرکتکنندگان در گردهمایی مربیان و استادان سبک زندگی قرآنی در مؤسسه اسراء قم گفت: فهم برخی از زیارات مانند جامعه کبیره جانکندن عمیق علمی لازم دارد و مانند مکاسب و مسائلی مثل بنای عقلا نیست که با مقداری درس خواندن قابل فهم باشد.
وی با بیان اینکه در مرتبه پائینتر زیارتنامه شهداست، بیان کرد: هر کشوری که خون شهید به پای آن ریخته شود آن بلد طیب و پاکیزه خواهد شد؛ خون خودش نجس است، ولی خون شهید این خاصیت را دارد که سرزمینی را از آلودگی و نجاست نجات دهد.
آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه خون شهید کاری میکند که از دریا و اقیانوس ساخته نیست، بیان کرد: آلودگی استکبار را فقط خون شهید میتواند پاک کند که به برکت همین خونهای پاک است که امروز در کشور ما تبلیغ و تدریس و حوزه و درس و بحث وجود دارد و اگر هر پیشرفتی در کشور داریم مدیون خون شهداست.
این مفسر قرآن با بیان اینکه کشور پاک، میوه و ثمره پاک دارد، اظهار کرد: ثمره سرزمین پاک، عقل، عدل و علم و داد است.
وحدت با عدل به دست میآید
وی با تأکید بر اینکه باید خطبه فدکیه در حوزه و دانشگاه تدریس و تبیین شود ادامه داد: در این خطبه آن حضرت فرمودند که ما دنبال وحدت هستیم، ولی وحدت سفارشی و موعظهای نیست و با عدل ایجاد میشود. اگر عدل نباشد وحدت به دست نخواهد آمد؛ به همین دلیل میبینیم که یک امت میخواست فاطمه را خانهنشین کند؛ زیرا فاطمه، یک امت واحده بود و اگر یک فرد عادی بود لشکرکشی برای خانهنشینی او معنایی نداشت.
این مرجع تقلید با بیان اینکه امة واحدة یکبار در مورد ابراهیم(ع) در قرآن به کار رفته و این تعبیر را در مورد حضرت صدیقه طاهره نیز به کار میبرند، تصریح کرد: این ایام متعلق به شهادت آن حضرت است و در همه جا بیرق عزا برپا شده و عزاداری میکنیم؛ باید از این فرصت در تبیین امة واحده و شرط ایجاد وحدت که همان عدل است سخن بگوئیم.
وی افزود: در میلاد آن حضرت هم که در همین ماه قمری قرار دارد باید به اندازه ایام شهادت قدر بدانیم و مراسم بگیریم و خطبه فدکیه را با برپایی همایش کتابسال فاطمی و هنرهای مرتبط، نقاشی، حماسه، شعر و ... گرامی بداریم و به مردم و به ویژه به نسل جوان معرفی کنیم.
غربت خطبه فدکیه
آیتالله جوادی آملی با تأکید بر اینکه فدکیه نیازمند فهم عمیق علمی است، افزود: مضامین بلند این خطبه و به ویژه مقدمه آن هنوز در میان ما غریب و مظلوم است، البته جوانان و نوجوانان باید به اندازه سطح علمی خود با آن آشنا شوند و عموم مردم هم در حد خویش با آن آشنا شوند.
وی اظهار کرد: مرحوم کلینی در تعبیری فرموده است که اگر جن و انس جمع شوند و پیامبر(ص) در میان آنان نباشد تنها کسی که میتواند سخنرانی کند امام علی(ع) است؛ زیرا امام علی(ع) شبهه ثنویت را که اندیشمندان و متفکران عالم را به خود مشغول کرده بود حل علمی کرد؛ همین کلینی در مورد فاطمه آورده است که ایشان 25 سال قبل از امام علی(ع) مطالبی در مقدمه فدکیه فرمودند که امام علی(ع) 25 سال بعد همان حرف را زدند.
آیتالله جوادی آملی با اشاره به شعر شهریار در مورد امام علی(ع) در این بیت که «بجز از علی که ارد پسری ابوالعجائب/ که علم کند به عالم شهدای کربلا را» تأکید کرد: شهریار باید بداند که بجز از فاطمه که آرد پسری ابوالعجائب؛ زیرا علی(ع) بجز فاطمه همسران دیگری هم داشت، ولی چنین پسری نداشتند؛ بنابراین علی و فاطمه هستند که چنین فرزندی را به دنیا میآورند.
سادهزیستی و قناعت
این مرجع تقلید با توصیه به طلاب مبنی بر اینکه باید سادهزیست و دارای قناعت باشیم، اظهار کرد: باید با همه وجود باور کنیم که ما مسئول دیگری داریم و مدبرات امر حوزه و متولی آنانی که «قال الباقر(ع)» و «قال الصادق(ع)» میگویند، فرشتگان و ائمه(ع) هستند، به شرطی که حرف ایشان را بزنیم و دین آنان را تبلیغ کنیم.
وی با اشاره به این بیت شعر از شهریار که «برو ای گدای مسکین در خانه علی زن/ که نگین پادشاهی دهد از کر گدا را» تأکید کرد: درست این بیت آن است که بگوئیم «مرو ای گدای مسکین تو در سرای مولا/ که علی همیشه میزد در خانه گدا را»؛ بدانیم ما بخواهیم و نخواهیم در خانه ما را میزنند، زیرا ما گدای آنان هستیم و لباس روحانیت را پوشیدهایم تا حرف آنها را بزنیم و آنان را تبلیغ کنیم نه حرف دیگری را.
کشور قرآنی و عترتی تهدیدناپذیر است
آیتالله جوادی آملی تصریح کرد: اگر خون شهیدان این مملکت را پاک و طیب کرد حوزه باید درخت طوبا بکارد و اگر حوزه این کار را نکرد چه کس دیگری میتواند؟.
این مفسر قرآن تأکید کرد: باید معارف قرآن و اهل بیت(ع) را به درستی تبیین کنیم؛ زیرا اگر کشوری قرآنی و عترتی شد هیچ عاملی آن را تهدید نخواهد کرد.
انتهای پیام