بازتاب اختتامیه جشنواره فارابی در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3784902
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸

بازتاب اختتامیه جشنواره فارابی در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه اندیشه ــ مراسم اختتامیه دهمین جشنواره فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی امروز با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ اخبار مربوط به صفحات معارفی رسانه‌ها امروز، هفتم‌ بهمن‌ماه، اخبار مختلفی را پوشش داده بودند که در این بین خبر مربوط به برگزاری مراسم اختتامیه دهمین جشنواره فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی که با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برپا شد، از اهمیت بیشتری برخوردار بود.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد سه خبر منتشر کرده است که عناوین آن‌ها عبارت از «وزیر علوم: باید تمامی صداها و نظرها را درباره علوم انسانی منعکس کنیم»، «جهانگیری: دانشگاه‌ها و نهادهای علمی به دولت کمک کنند» و «تلاوت سوره انسان با صدای استاد طنطاوی» هستند.
خبر «وزیر علوم: باید تمامی صداها و نظرها را درباره علوم انسانی منعکس کنیم» مربوط به سخنرانی منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی است که امروز، هفتم بهمن‌ماه، در مرکز همایش‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.
غلامی بیان کرد: فارابی متفکری بود که حیات طیبه انسانی را در بستر جامعه‌ای خردمند می‌دانست. برگزاری دوره‌های مختلف جشنواره دستاوردهای مهمی مانند شناسایی و قدرشناسی از گنجینه‌های علوم اسلامی ـ انسانی و معرفی اثرات برتر در این حوزه را در بر داشته است. بررسی روند دوره‌های اخیر جشنواره به ویژه نتایج برخی گروه‌های علمی دوره دهم و اهتمام مضاعف در حوزه علوم انسانی کشور نشان می‌دهد مسئولیت ما در زمینه گسترش کمی و کیفی علوم انسانی و اسلامی بیش از گذشته شده است لذا لازم است برآوردی مستمر از وضعیت علوم انسانی و اسلامی توسط دبیرخانه جشنواره بر اساس الگوهای علمی و روش‌شناختی صورت گیرد.
همچنین خبر «جهانگیری: دانشگاه‌ها و نهادهای علمی به دولت کمک کنند» مربوط به سخنرانی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در این مراسم است که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم من به لحاظ تخصصی بیشترین دوران زندگی خود را در بخش صنعت و مهندسی گذراندم. هرچه بیشتر در این بخش حضور یافتم، هم به لحاظ فردی و هم به لحاظ نهادهایی که در آن مسئولیت داشتم، احساس نیاز اساسی به علوم انسانی و اجتماعی برای پیشبرد مسائل کشور داشتم و این احساس را دارم که علوم انسانی در تمام مقاطع نقش کارساز و تعیین‌کننده‌ای برای عبور از تنگناها را بر عهده دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: هر چه پیچیدگی‌های جهان بیشتر می‌شود، نیاز به علوم انسانی افزایش می‌یابد.گاهی اوقات به دلایلی که مسائل به موقع حل نمی‌شود و از دیگر سو حجم مشکلات افزوده می‌شود، نیاز به کار مضاعف نسبت به گذشته ملموس‌تر می‌شود. در چنین فضایی انتظار ما مدیران از نهادهای علمی خصوصاً دانشگاه‌ها این است که دولتمردان را در فهم درست مسائل و ارائه راهکارهای مناسب یاری رسانند.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز یک خبر را روی خروجی خود برده است که تیتر آن عبارت از «شورایی بودن رهبری با مطلقه بودن ولایت منافات دارد» است.
در بخش‌هایی از این خبر که مربوط به درس خارج فقه آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی است آمده است در مورد ولایت ائمه(ع) در زمان هم یا ولایت یک امام در زمان امام دیگر گفته‌ایم که امیرالمؤمنین(ع) در زمان رسول الله(ص) ولایت دارد، اما ولایت او ولایت طولی است؛ یعنی در طول ولایت رسول‌الله(ص) است. لذا تا رسول خدا(ص) حضور دارد امیرالمؤمنین امام صامت است. «لو اجتمع اماما فلابد ان یکون احدهما صامتا؛ صامت یعنی امر نمی‌کند، فرمان دست کدام است؟ معنی صامت و ناطق یعنی چه؟ بعضی‌ها معنی صامت و ناطق را هم نفهمیده‌اند که امام ناطق و امام صامت یعنی چه؟ منظور از امام ناطق امامی نیست که حرف می‌زند و دیگری حرف نمی‌زند؛ هر دو حرف می‌زنند، بلکه در اینجا نطق به معنای ‌فرمان است. یعنی نطق به آن چیزی که شأن امام است. شأن امام امر و نهی است. دو امام داریم؛ امام حسن و امام حسین علیهما السلام در اینجا یکی امام ناطق و دیگری صامت است؛ یعنی یکی فرمان می‌دهد و فرمان دست اوست. اگر یکی از آن‌ها غائب شد، اگر رسول‌الله (ص) از مدینه رفت، علی (ع) را در مدینه می‌گذارد.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار چهار خبر پرداخته که عناوین آن‌ها عبارت از «چرا ما مسلمانان نتوانسته‌ایم اتحادیه جهان اسلام را تشکیل دهیم؟»، «ناقوس کلیساها ۱۲ بهمن به صدا درمی‌آید»، «امام خمینی (ره) در نامه به شاه در سال 42 چه گفت؟» و «شهید جامعه کلیمیان ایران در روز ۲۲ بهمن» هستند.
خبر «ناقوس کلیساها ۱۲ بهمن به صدا درمی‌آید» مربوط به نشست خبری اعلام برنامه‌های این کمیته ویژه ایام‌الله دهه فجر است که با حضور رؤسای اقلیت‌های دینی از جمله آشوریان، ارامنه و کلیمیان در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد و سعید تقوی - مسئول کمیته اقلیت‌های دینی ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی در این نشست به بیان نکاتی پیرامون برنامه‌های دهه فجر پرداخت.
وی بیان کرد: از جمله برنامه‌های عمومی که بین تمام اقلیت‌های دینی برگزار می‌شود حضور شخصیت‌ها، روحانیون و نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی در حرم حضرت امام راحل است که این مراسم در ۱۲ بهمن ماه برگزار می‌شود. در ساعت ۱۰:۳۰ همان روز ناقوس کلیساها به صدا درمی‌آید و در ۱۸ بهمن ماه آئین میهمانی لاله‌ها در گلزار شهدای زرتشت با حضور دستگاه‌ها و نهادهای دولتی برگزار می‌شود. در ۱۶ بهمن‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ای ویژه روحانیون و اقلیت‌های دینی با عنوان دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز همچون سال‌های گذشته اقلیت‌های دینی باشکوه حضور پیدا می‌کنند.
همچنین آرتین بابایانس، عضو شورای خلیفه ارامنه‌گری تهران با بیان اینکه در روز (۱۲ بهمن‌ماه) به مناسبت بازگشت امام خمینی‌(ره) به میهن ناقوس کلیساها و مدارس ارامنه به صدا در می‌آید، گفت: ویژه برنامه‌های فرهنگی و هنری دهه مبارک فجر این خلیفه‌گری با حضور انجمن‌های وابسته به خلیفه‌گری در سالن خلیفه‌گری و با حضور میهمانان و مقامات دولتی برگزار می‌شود. ستاد بزرگداشت دهه فجر مدرسه ارامنه برای این ایام برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته است که شامل سخنرانی، سرود، شعر و… است. همچنین جامعه ارامنه ایران نیز در روز ۲۲ بهمن‌ماه در راهپیمایی حضور می‌یابد و در این دهه با خانواده‌های شهدای ارامنه و آزادگان دیدار می‌کند و با حضور در گلزار شهدا ارامنه به آن‌ها ادای احترام می‌کنیم.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز چهار یک را منتشر کرده است که تیتر آن عبارت از «نتیجه کاهش بودجه‌های فرهنگی افزایش زندانیان است» است.
این خبر مربوط به سخنرانی حجت‌الاسلام اصغر آیتی در پنجمین اجلاس استانی نماز هرمزگان است که در بخش‌هایی از آن آمده است نماز بیمه معنوی بشر در برابر خطرهای روحی و گناهان است و اینکه در طول شبانه روز پنج مرتبه نماز بر افراد واجب شده نشان دهنده اهمیت آن است. برخی واجبات تنها یک بار در طول سال واجب شده ولی نماز هر روز باید اقامه شود و در هیچ شرایطی ساقط نمی‌شود. برای داشتن نسلی سالم و تربیتی موفق باید بر اقامه نماز اهتمام داشته باشیم و این موجب کاهش بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار هشت خبر پرداخته که تیتر آن‌ها عبارت از «وظیفه‌ای بالاتر از ابلاغ پیام فاطمیه به مردم نداریم»، «فراخوان مقاله‌ همایش آنان که می اندیشند»، «مداحی دستم از کار افتاده حال منو میبینی با نوای حسین سیب سرخی»، «ولایت پذیری در رفتار حضرت زهرا(س) متجلی بوده است»، «استفتائات رهبری درباره درآمد خواننده‌ها و لایک کردن بی‌حجابی در فضای مجازی»، «مداحی دو ماه و نیمه گوشه خونه بانوای حمید علیمی»، «چگونه تفاوت بین غیبت و انتقاد را تشخیص دهیم؟» و «اهمیت مشورت کردن در کلام حضرت علی (ع)» هستند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آن‌ها عبارت از «برنامه های کاروان قرآنی انقلاب تا سالروز ورود امام به میهن» و «تجدید میثاق جامعه قرآنی با بنیانگذار جمهوری اسلامی» هستند.
در بخش‌هایی از خبر اخیر که مربوط به گفت‌وگوی مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن با خبرگزاری مهر است می‌خوانیم یکی از برنامه‌های کمیته قرآن ستاد دهه فجر برگزاری مراسم تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های انقلاب و امام خمینی(ره) است. بر همین اساس امسال مراسم تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) ۱۰ بهمن در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی در مرقد مطهر امام راحل(ره) برگزار خواهد شد.
رییس سازمان دارالقرآن الکریم در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره برنامه‌های این روز تصریح کرد: ۱۰ بهمن ماه با ادای احترام به مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در حرم مطهر امام خمینی(ره) با بپایی برنامه های مختلفی برگزار خواهد شد. محفل انس با قرآن با حضور حجت‌الاسلام سید حسن خمینی تولیت حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت خبری را روی خروجی خود ارسال نکرده است.
میزان
«وقتی به حرف نفس گوش ندهید خود به خود خاموش می‌شود» و «مومن ساقه گیاه است ومنافق عصای آهنین» نیز عنوان دو خبری است که تا ساعت ۱۴ امروز در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.
انتهای پیام

captcha