امیرالمومنین(ع) اولین مفسر قرآن پس از رحلت پیامبر(ص) بود
کد خبر: 3785185
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
شیخ حسین انصاریان اظهار کرد:

امیرالمومنین(ع) اولین مفسر قرآن پس از رحلت پیامبر(ص) بود

گروه اندیشه ــ شیخ حسین انصاریان با تصریح به این مطلب که هر کس با قرآن مجید برخورد عقلی کند و بعد از آن، برخورد قلبی بکند به این نتیجه می‌رسد که شگفتی‌های قرآن قابل شمردن نیست، یادآور شد: امیرالمومنین(ع) اولین کسی بود که بعد از پیامبر(ص) به تفسیر قرآن پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ پنجمین جلسه سوگواری ایام شهادت حضرت زهرا(س) با حضور حجت‌الاسلام شیخ‌حسین انصاریان روز یکشنبه، 7 بهمن‌ماه در مسجد جامع غدیر خم واقع در محله ضرابخانه تهران برگزار شد. استاد اخلاق و معارف اسلامی در ابتدا اظهار کرد: حضرت زهرا(س) با خطبه‌ای که در مسجد خواندند درس‌های عظیم وسازنده‌ای را به امت تا قیامت آموختند و در ضمن بیانات‌شان انحرافات شدید اکثریت را بعد از رحلت پیامبر(ص) گوشزد کردند. از اوایل سخنرانی‌شان استفاده می‌شود که علت فرورفتن اکثر امت در لجن گمراهی و ضلالت و ظلمات سنگینی که مانع رسیدن فیوضات الهی به انسان است چه بوده است. البته این مسائل با دقت در متن گفتار حضرت استنباط می‌شود. گفتاری که نشان می‌دهد وجود مقدس‌شان دریایی بی ساحل از علم لدنی و الهامی بوده‌اند.
وی در ادامه اظهار کرد: من یک آیه قرآن برای نمونه درباره این علم برایتان قرائت می‌کنم. حیوانات گیرنده الهامات الهیه هستند، علتش هم این است که روح حیوانی آنها موج ظلمت ندارد. روح آنها یک روح بدون آلودگی و پاک است که همین روح بدون آلودگی عامل این است که اتصال به محبوب داشته باشند و با هوش باطن خودشان، صدای الهام حضرت رب العالمین را بشنوند و الهام شنیده را به کار بیندازند، نه اینکه فقط بشنوند. حیوانات مانند همه آسمان‌ها و زمین هم گیرنده الهام هستند و هم به کار گیرنده الهام هستند. در آیات شریفه قرآن می‌خوانیم: «وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا؛ در هر آسمانى كار [مربوط به] آن را وحى فرمود» (فصلت/12). آیه می‌فرماید به همه کرات آسمانی و کهکشان‌ها راه و وظیفه‌شان را در عرصه هستی وحی کردیم. آیه کلمه وحی دارد. نشان می‌دهد کل عالم بالا گوش و هوش دارد.
مفسر قرآن کریم ادامه داد: کسی که با قرآن مجید برخورد عقلی کند و بعد از آن، برخورد قلبی بکند و از ائمه طاهرین(ع) کمک بگیرد به این نتیجه می‌رسد که به فرموده پیامبر(ص) شگفتی‌های قرآن قابل شمردن نیست. اولین کسی که بعد از پیامبر(ص) تفسیر قرآن را شروع کرد وجود مبارک امیرالمومنین(ع) بود. البته ایشان بیست و پنج سال از سخنرانی ممنوع بود و اجازه نداشت در هیچ مجلسی مطلبی بیان کند. این بیست و پنج سال کار حضرت به اجبار برداشتن بیل و تیشه و کار در باغ‌های مردم بود. یعنی این منبع دانش گسترده الهی را کنار بیل و کلنگ قرار دادند. بعد از این بیست و پنج سال ایشان آزادی پیدا کرد تا حرف بزند. حرف‌هایی که ایشان بیان کرده شامل خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار است. کلمات قصار ایشان حدود یازده هزار مورد است. این روایات حاصل چهار سال زندگی حضرت است. در این میان یکی از کارهای امیرالمومنین(ع) تفسیر قرآن بود. یکی از شاگردان تفسیر ایشان پسرعمویش عبدالله بن عباس بود و ایشان از حضرت تفسیر قرآن یاد می‌گرفت.
وی ادامه داد: حیفم می‌آید این روایت زیبا را که اهل سنت نقل کرده‌اند بیان نکنم. در کلاس درس تفسیر امیرالمومنین(ع)، حضرت به ابن عباس گفت: اگر من همه حقایق هفت آیه سوره حمد را برایتان بگویم، شما بعد از پایان کلاس، باید 70 شتر جوان بیاورید تا نوشته‌هایش را بار بکنید. این حقیقت دارد. من یازده سال پیش به دستور یکی از مراجعی که از دنیا رفته است به تفسیر قرآن پرداختم. در جلد اول، چهل آیه سوره حمد و بقره را در هشتصد صفحه تفسیر کردم. وقتی من با این آیات روبرو شدم دیدم یک مورچه در مقابل جهان‌ها قرار دارد. یازده سال بعد از نماز صبح گاهی تا نیمه شب در شهرهای مختلف به تألیف این تفسیر پرداختم و در پایان، در سی و پنج جلد، هر جلد هشتصد صفحه، تفسیر را به پایان بردم. ان‌شاالله تا اردیبهشت 10 جلد آن چاپ خواهد شد. شما از این روایاتی که از امیرالمومنین(ع) نقل شده احساس می‌کنید چقدر روح حضرت ملکوتی بوده است. حضرت با بدن در زمین زندگی می‌کرده با روح در ملکوت. بدن‌شان روی زمین بود ولی روحش در عالم اعلی سیر می‌کرد. حضرت خودش می‌فرماید: اگر پای هدایت شما در کار نبود خدا ما را به این دنیا نمی‌فرستاد. ما را به این دنیا چکار؟
انصاریان در ادامه اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) ترسید از اینکه حقیقت امیرالمومنین(ع) را برای مردم بیان کند. حضرت در روایتی می‌فرمایند: ترسیدم از اینکه تو را به مردم معرفی بکنم و بعد از من، مردم به جای خدا تو را بپرستند. راه اتصال به این ارواح مقدس برای ما هموار است. اگر ما راهی برای اتصال نداشتیم چرا خداوند در قرآن کریم فرموده پیروی از پیامبر(ص) واجب است. چرا فرموده: «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ؛ ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏‌اند همان كسانى كه نماز برپا مى‌دارند و در حال ركوع زكات مى‏‌دهند» (مائده/55). اگر راه اتصال بین ارواح و عقول ما به این دریاهای الهی باز نبود چرا پروردگار دعوت کرده از ایشان پیروی کنیم؟ ارواح ائمه(ع) شبیه آیینه‌اند و همه علوم در این آیینه‌ها منعکس است. تمام حقایق هستی در وجود ایشان منعکس است.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Japan
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۳ - ۱۰:۱۵
0
0
یکی از تفسیر های علی را نام ببرید
captcha