تفاوت تعداد موقوفات خراسان رضوی، قبل و بعد از انقلاب اسلامی
کد خبر: 3788313
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تشریح کرد:

تفاوت تعداد موقوفات خراسان رضوی، قبل و بعد از انقلاب اسلامی

گروه فرهنگی - مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه وقف در قبل از انقلاب هم در مواردی رخ می‌داد، گفت: طی دوره‌های پهلوی اول و دوم فقط 212 وقف در استان ثبت شده بود، در حالی که طی 40 سال پس از انقلاب اسلامی 4000 وقف تنها در همین استان به ثبت رسیده است.

تفاوت تعداد موقوفات خراسان رضوی، قبل و بعد از انقلاب اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی حجت الاسلام محمد احمدزاده، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در این اداره کل گفت: انقلاب اسلامی باعث شد کشور در عرصه های مختلف توسعه یابد و این عزت و سربلندی نظام ثمره خون شهداست. اگر امروز در حوزه های مختلف در جهان حرفی برای گفتن داریم، به خاطر استقرار حاکمیت اسلامی است. در مقیاس کوچکتر، سازمان اوقاف به عنوان بخشی از بدنه نظام توفیقاتی را در راستای خدمت به مردم در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عمومی کسب کرده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: با نیم نگاهی به گذشته سنت حسنه وقف می بینیم که در دو دوره از حکومت ظالمانه پهلوی فقط 212 وقف در این استان ثبت شد اما طی 40 سال بعد از انقلاب اسلامی 4000 وقف در خراسان رضوی به ثبت رسید.

وی با اشاره به اینکه رژیم پهلوی قانون اصلاحات ارضی را از افتخارات خود می دانست، عنوان کرد: در دوران پهلوی با تصویب و اجرای قانون اصلاحات ارضی درصدد چپاول زمین های وقفی به عنوان سرمایه های مردمی برآمدند و سنت حسنه وقف به عنوان سرمایه فرهنگی و مذهبی کشور به خطر افتاد و اعتماد مردم از اوقاف سلب شد. به همین منظور پس از انقلاب در سال 63 قانون ابطال اسناد فروش رقبات مصوب شد.

وی تصریح کرد: با نگاهی به نمودار پیشرفت وقف می بینیم بعد از انقلاب، به ویژه در دهه چهارم، موقوفات زیادی در استان به ثبت رسیده که 4000 وقف صورت گرفته، 1800 مورد مربوط به 10 سال اخیر است.

احمدزاده خاطرنشان کرد: ماموریت اوقاف در سه بخش شامل رسیدگی به امور موقوفات، بقاع متبرکه و فعالیت های قرآنی از جمله برگزاری مسابقات قرآن و طرح ملی حفظ قرآن کریم تعریف شده است. برپایی 15 دفتر مشاور وقف در استان، تشکیل 50 انجمن یاوران وقف و برپایی «ایستگاه های همه واقف باشیم» در راستای ترویج سنت حسنه وقف از دیگر دستاوردهای چهار دهه در اوقاف است.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز برگزاری همایش های بزرگداشت عالمان واقف با هدف معرفی ایشان و آثار موقوفات ایجاد شده توسط ایشان به مردم، ترویج فرهنگ وقف های دسته جمعی جهت ایجاد وقف از محل سرمایه های خرد مردم نیز در این چند دهه صورت گرفته است.

احمد زاده معرفی و تکریم واقفین و اصحاب وقف با برگزاری همایش های تجلیل و برنامه دیدار با این افراد، پیگیری اجرای امینانه نیات واقفین خیر اندیش در قالب ویژه برنامه های مهر تندرستی (موقوفات دارو و درمان)، طرح دست های مهربانی ویژه ایتام و مستمندان، طرح پیوند آسمانی برای تأمین کمک هزینه ازدواج و جهیزیه و طرح زائر اولی ها برای اعزام زائر اولی ها به حرم مطهر رضوی و همچنین طرح مهر تحصیلی، ویژه دانش آموزان نیازمند را از جمله برنامه های این اداره برشمرد.

85 هزار و 72 رقبه در خراسان رضوی سنددار شده است
وی افزود: در حوزه حقوقی و ثبتی، پیگیری و انجام امور مربوط به نرم افراز، تفکیک و همچنین تعقیب دعاوی مطروحه در مراجع و محاکم قضایی تا صدور احکام تکلیفی مورد انتظار، برنامه ریزی و اقدام در امر تثبیت موقوفات و بقاع متبرکه و حفظ و حراست از املاک و اراضی وقفی از تاریخ در دوران پهلوی اول و دوم تعداد 4767 سند صادر شده که موجب سند دار شدن تعداد 42 هزار و 740 رقبه شده بود اما با تلاش و پیگیری واحد حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از سال 57 تاکنون تعداد 17 هزار و 50 سند صادر شده که به این ترتیب 85 هزار و 72 رقبه سنددار (مجموعا 127هزار و 812 رقبه سند دار) شده اند.

احمدزاده تصریح کرد: در حوزه بهره وری اقتصادی، وجود اطلاعات مکانی دقیق و به روز یکی از ابزارهای مدیریت منابع در حوزه املاک و اراضی است که این مهم در معاونت بهره وری اقتصادی به خوبی انجام شده و در همین راستا این معاونت با ایجاد بانک اطلاعات املاک و اراضی موقوفه با طراحی و اجرای پروژه GIS با عنوان برداشت اطلاعات مکانی و توصیفی دقیق از محل موقوفات گام مهمی در این راستا برداشته است.

وی بازسازی، نگهداری و تعمیر موقوفات و همچنین فعالیت های عمرانی، بروزآوری و مصرف بهینه منابع آبی موقوفات با لایروبی قنات ها، لوله گذاری مسیر انتقال آب، اخذ و تمدید مجوزهای چاه ها، اصلاح سیستم آب و همچنین استفاده از کاشت گونه های کم مصرف در استفاده از آب از مهم ترین اقدامات بهره وری اقتصادی اوقاف در حوزه کشاورزی برشمرد.

احمدزاده اضافه کرد: در راستای ارتقای بهره وری موقوفات و همچنین اشتغال زایی، طرح هایی چون تولید محصولات استراتژیک کشاورزی، تولید پروتئین با پرورش دام سبک و سنگین و آبزی پروری، تولید ماهیانه 1000 تن شیر، تولید محصولات لبنی و تکمیل زنجیره ارزش در تولید محصولات کشاورزی و لبنی به صورت علوفه، نگهداری دام و فرآوری محصول در کارخانه انجام گردیده است.

وی تنظیم سند اجاره ابتدا به ساکن برای 1725 رقبه، به روزرسانی 23736 سنداجاره، تعریف و اخذ مجوز برای اجرای 30 پروژه سرمایه گذاری به ارزش حدود 4000 میلیارد ریال، بازسازی ونوسازی 3600 متر مربع رقبات موقوفات عرصه و اعیان وقف، عملیات توسعه، تعمیر و تکمیل فعالیت های نیمه تمام عمرانی در 72 بقعه متبرکه درسطح استان با مساحت مجموع 22 هزار و 300 متر مربع، تهیه سند زیرساخت های مورد نیاز بقاع استان(نیازهای راه دسترسی، آب و برق، گاز، تلفن و...) و تصویب در کارگروه اماکن متبرکه استان و ارسال به شورای برنامه ریزی استان و سازمان اوقاف از جمله فعالیت های انجام شده این مجموعه دانست.

144 هزار و 161 مترمربع زیربنا در بقاع متبرکه خراسان رضوی مرمت و نوسازی شده است
احمدزاده اضافه کرد: تهیه و تصویب 100 طرح جامع بقاع استان، تلاش جهت تامین زیر ساخت های مورد نیاز بقاع متبرکه میقات الرضا(ع) در سطح استان جهت ارائه خدمات مطلوب به زائران آن حضرت به صورت شبانه روزی، ایجاد 5 نیروگاه خورشیدی در موقوفات و بقاع متبرکه با توان تولید 220 کیلو وات، احداث 11 مجتمع اقامتی نور، احداث مجتمع مسکونی 72 واحدی خلیج فارس حسین آباد، احداث 50 هزار متر مربع فضای تجاری اداری مروارید، ایجاد مجموعه های پرورش ماهی سوران، فیانی، محسن آباد، قاضی طباطبایی و... نیز در این حوزه صورت گرفته است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی مرمت و نوسازی 144 هزار و 161 مترمربع زیربنا در بقاع متبرکه را از جمله اقدامات اوقاف در این برهه از انقلاب اسلامی برشمرد.

وی ادامه داد: احیا و سرمایه گذاری در اراضی موقوفات و بقاع متبرکه به مساحت عرصه 152 هزار و 821 متر مربع و مساحت اعیان 302 هزار و 78 متر مربع، احداث 1325 واحد مسکونی، 508 واحد تجاری، 96 واحد اداری و 270 واحد اقامتی از دستاوردهای 40 ساله اوقاف استان است.

احمدزاده گفت: در حوزه حسابرسی در حال حاضر نیز با راه اندازی سامانه جامع موقوفات اطلاعات و مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه، بخش حسابرسی آن همگام با سایر بخش ها به صورت کاملا یکپارچه، کارا، شفاف و متمرکز و با ایجاد وحدت رویه در بحث حقوقی، رسیدگی به اسناد هزینه ای و درآمدی موقوفات و اقدامات حسابرسی به روز صورت می گیرد و در حوزه حراست راه اندازی یگان حفاظت از موقوفات باعث شده تا دست موقوفه خواران از تجاوز به این سرمایه های عمومی کوتاه شود.

انتهای پیام

captcha