درگیری نیروهای هند با تروریست‌ها در کشمیر
کد خبر: 3800302
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳

درگیری نیروهای هند با تروریست‌ها در کشمیر

خبرگزاری «پرس تراست آو ایندیا» از تبادل آتش بین نیروهای هندی و تروریست‌ها در روستای تانیگاوا در منطقه جامو و کشمیر خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از ایرنا؛ این خبرگزاری هندی نوشت که این درگیری امروز 10 فروردین (30 مارس) اتفاق افتاده است و هنوز از تعداد تلفات آن اطلاعی در دست نیست. پلیس و نیروهای امنیتی هند منطقه را محاصره کرده‌اند.

این خبرگزاری همچنین از کشته شدن چهار تروریست در جریان عملیات روز گذشته نیروهای امنیتی هند در این منطقه خبر داد.

گفتنی است، منطقه کشمیر از سال 1947 به مشکل بزرگ بین هند و پاکستان تبدیل شده و به نظر می‌رسد که دو طرف علاقه‌ای به یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای آن ندارند.

پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلستان تاکنون 3 جنگ میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر روی داد و در این جنگ‌ها که طی سال‌های 1947، 1965 و 1999 میلادی انجام شد، بیش از 70 هزار نفر کشته شدند.

45 درصد کشمیر تحت کنترل هند، 35 درصد تحت کنترل پاکستان و 20 درصد این منطقه نیز تحت حاکمیت چین قرار دارد. هند مناطق تحت کنترل خود را ایالت جامو و کشمیر نامگذاری کرد و پاکستان در منطقه تحت کنترل خود در کشمیر، دو منطقه خودمختار به نام‌های کشمیر آزاد و گلگت بلتستان تشکیل داد.

شورای امنیت سازمان ملل در پنجم ژانویه 1948 طی قطعنامه‌ای خواستار احترام به حق تعیین سرنوشت مردم کشمیر و برگزاری همه‌‌پرسی استقلال این منطقه شد که تا امروز نیز برگزار نشده است.

تنش بین اسلام‌آباد و دهلی با حمله گروه تروریستی «جیش محمد» مستقر در پاکستان به کاروان نظامیان هند در 14 فوریه (25 بهمن 97) در پلوامای کشمیر که باعث کشته شدن 40 نفر از نیروهای هندی شد، وارد مرحله جدید و پرتنش شد که سایه پیامدهای آن همچنان بر روابط دو کشور سنگینی می‌کند.

انتهای پیام

captcha