آغاز به کار مؤسسه الهیات اسلامی در دانشگاه آلمان
کد خبر: 3800790
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴

آغاز به کار مؤسسه الهیات اسلامی در دانشگاه آلمان

گروه بین‌الملل ـ مؤسسه الهیات اسلامی در دانشگاه پادربورن آلمان، به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

آغاز به کار مؤسسه الهیات اسلامی در دانشگاه آلمانبه گزارش ایکنا؛ پادربورن(Paderborn) هفتمین دانشگاه آلمان است که در حوزه مطالعات اسلامی فعالیت می‌کند. وزارت آموزش و تحقیقات فدرال حامی مالی این مؤسسه است.

دولت فدرال آلمان از سال ۲۰۱۱، بودجه‌ پنج مؤسسه اسلامی در دانشگاه‌های ارلانگن-نورنبرگ، اسنابروک، فرانکفورت ام ماین و توبینگن را تأمین کرده است. پیش از آن، شورای آموزش فدرال پیشنهاد داده بود که در کنار رشته‌های الهیات پروتستان و کاتولیک در دانشگاه‌های آلمان، مطالعات اسلامی و یهود نیز تدریس شود.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ آن طور که در خبرها آمده است، مؤسسه مطالعات اسلامی در دانشگاه هومبولت نیز امسال کار خود را آغاز کرده است. نوامبر سال گذشته گفته شد که مؤسسه مطالعات اسلامی در دانشگاه پادربورن نیز مانند مؤسسه تازه‌ تأسیس هومبولت برلین تحت حمایت مالی دولت فدرال آلمان قرار خواهد گرفت. از سال ۲۰۱۶ در این دانشگاه، درس الهیات اسلامی ارائه شده که تا امروز یک استاد بسیار جوان مسئول آن بوده است. بعد از ارائه این واحد درسی، دولت‌ ایالتی، بودجه‌ای برای جذب استادان بیشتر در نظر گرفت و مسئولان دولت فدرال تصمیم گرفتند مؤسسه مطالعات اسلامی را در این دانشگاه پایه‌گذاری کنند.

بدین ‌ترتیب، دولت فدرال پاییز سال گذشته بخشی از بودجه را برای تأسیس مؤسسه مطالعات اسلامی در اختیار مسئولان دانشگاه پادربورن قرار داد. این در حالی است که هنوز بخش اصلی این بودجه به مسئولان مؤسسه پرداخت نشده است. البته مؤسسه مطالعات اسلامی راه طولانی در پیش دارد و مسئولان دانشگاه پادربورن باید شرایط بهتری برای مؤسسه جدید فراهم کنند. آنها روز جمعه (نهم فروردین) افتتاح این مؤسسه را جشن گرفتند. توماس راشل، از مدیران ارشد وزرات آموزش و تحقیقات فدرال در این زمینه گفت: ما بیش از گذشته در دانشگاه‌ها و مدارس، به محققان و اساتید حوزه اسلامی نیاز داریم که در آلمان تحصیل کرده‌اند و به زبان این کشور مسلط هستند. همچنین در دانشگاه‌های ایالتی باید شرایط بهتری برای تحصیل مسلمانان با هر نوع مذهب، قوم و زبانی فراهم شود.»

به گفته مسئولان دانشگاه، راشل در این مراسم، کمک مالی دولت فدرال به مبلغ ۲.۳ میلیون یورو را به مؤسسه مطالعات اسلامی پادربورن اهدا کرد. او گفت:« این مؤسسه باید ارتباط تنگا‌نگی با مؤسسات الهیات مسیحی و همچنین مطالعات یهودی داشته باشد. همچنین مسئولان این مؤسسه باید با  مسئولان سایر رشته‌های حوزه مطالعات فرهنگی در دانشگاه پادربورن همکاری کنند. البته هدف اصلی از تأسیس این مؤسسه، آموزش معلمان دینی اسلامی برای کار در مدارس است.»

راشل افزود:« براساس برنامه‌ریزی انجام شده، وزارت آموزش و تحقیقات فدرال از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۴، در مجموع ۵۲.۵ میلیون یورو برای ایجاد و فعالیت هفت مؤسسه مطالعات اسلامی و همچنین آکادمی اسلامی در حوزه علم و جامعه در فرانکفورت اختصاص خواهد داد».

آکادمی اسلامی در حوزه علم و جامعه فرانکفورت در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد و از آن زمان زیر نظر بنیاد مرکاتور کار می‌کند. هدف دولت فدرال از سرمایه‌گذاری در این بخش، ایجاد هماهنگی و ارتباط میان مؤسسات اسلامی در دانشگاه‌های آلمان، توسعه پروژه‌های تحقیقاتی و همچنین انتقال دانش آکادمیک اسلامی به جامعه است.

انتهای پیام

captcha