بی‌توجهی آموزش و پرورش به حافظان قرآن در جذب نیرو
کد خبر: 3816811
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴

بی‌توجهی آموزش و پرورش به حافظان قرآن در جذب نیرو

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک حافظ کل قرآن معتقد است که مؤسسات قرآنی و فرهنگی به اندازه کافی در شهر وجود دارد ولی متأسفانه استقبال خانواده‌ها از فعالیت‌های قرآنی کمتر شده و این ناشی از ضعیف شدن باورهای دینی در جامعه است.

کاهش استقبال خانواده‌ها از فعالیت‌های قرآنی/بی توجهی آموزش و پرورش در جذب نیرو به حافظان کل قرآن

لیلا صلحی، حافظ کل قرآن و مربی تدبر در سیره معصومین(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، گفت: مؤسسات و نهادهای قرآنی از موازی‌کاری بپرهیزند؛ چرا که تعدد مؤسسات قرآنی باعث آسیب و صدمه زدن به آموزش‌های قرآنی می‌شود و این موضوع باعث اختلاف و پراکندگی می‌شود.
وی ویژگی‌های مهم حافظان قران را داشتن بینش متفاوت نسبت به دیگران ذکر کرد و افزود: حافظان قرآن بینش متفاوتی نسبت به دنیا، آخرت و زندگی دارند، افراد هر چقدر که به سمت دنیاگرایی می‌روند این کار باعث سلب آرامش از آن‌ها می‌شود. آرامشی که قرآن به انسان می‌بخشد در هیچ کجا نمی‌توان آن را یافت؛ چرا که فرد حافظ قرآن به خدا وصل است و از زندگی احساس رضایت دارد.

عدم توجه به فعالان قرآنی در جذب نیرو در آموزش و پرورش
صلحی، با اظهار ناراحتی از عدم توجه به فعالان قرآنی در جذب نیرو در آموزش و پرورش اظهار کرد: حافظان قرآن که بهتر از هر فردی می‌توانند در تربیت و پرورش دانش‌آموزان نقش داشته باشند متاسفانه مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.
این حافظ کل قرآن، با اعلام آمادگی برای حضور در مناطق محروم گفت: از اینکه محلی برای اشاعه آموخته‌های ما وجود ندارد ناراحت هستم و این موضوع یکی از دغدغه‌های من است. من حاضر هستم حتی در مدارس و مراکز آموزشی در مناطق محروم به آموزش قرآن کریم بپردازم.

کاهش استقبال خانواده‌ها از فعالیت‌های قرآنی
وی با اشاره به تعدد مؤسسات قرآنی در شهر گفت: مؤسسات قرآنی و فرهنگی به اندازه کافی در شهر وجود دارد ولی متأسفانه استقبال خانواده‌ها از فعالیت‌های قرآنی کمتر شده و این ناشی از ضعیف شدن باورهای دینی و افزایش توجه شهروندان به مادیات در جامعه است.
صلحی ادامه داد: همچنین وحدت رویه بین مؤسسات قرانی وجود ندارد و این باعث اختلاف، چندگانگی و پراکندگی آموزش‌های قرآنی می‌شود. بنابراین مؤسسات و نهادهای قرآنی برای جلوگیری از آسیب از موازی‌کاری خودداری کنند.
این مربی و حافظ کل قرآن در بخش دیگری از صحبت‌ها با اشاره به اینکه روش‌های متفاوتی برای حفظ قرآن وجود دارد، ادامه داد: روش واحدی برای حفظ قرآن وجود ندارد و هر فردی که برای حفظ اقدام می‌کند باید استعدادها و ظرفیت‌های خود را بشناسد. ممکن است یک فرد با یک بار خواندن آیات را به خاطر بسپارد، ممکن است یک فرد با سه بار خواندن و ممکن است فردی با نوشتن مستمر آیات بتواند به‌صورت نوشتاری قران را حفظ کند و فردی صبح یا عصر موفق به این کار شود.

نقش خانواده در تربیت فرزندان دینی و علاقه‌مند به حفظ قرآن
وی با تاکید بر نقش خانواده در تربیت فرزندان دینی و علاقه‌مند به حفظ قرآن کریم گفت: همراهی پدر و مادر و پابه‌پای فرزندان حرکت کردن و تشویق‌های موثر خیلی به فرزندان کمک می‌کند تا راهی که انتخاب کرده‌اند تا پایان ادامه دهند. به‌عنوان مثال من در یک خانواده مذهبی به دنیا آمده و رشد کرده‌ام و به همراه دو خواهر دیگرم قرآن را حفظ می‌کردیم و محفوظات خود را به پدرم تحویل می‌دادیم و پدر نیز برای تشویق ما خودنویس می‌خرید و در کنار تشویق‌های پدر، مادرم نیز همیشه با صدای بلند در خانه قرآن می‌خواند و من برخی از سوره‌ها را از مادرم یاد گرفته‌ام.
وی در مسابقات دانشجویی دانشگاه پیام نور در حفظ ۱۰ جزء رتبه اول را کسب کرده و در حفظ ۵ جزء به مسابقات کشوری دانشگاه پیام نور راه یافته بود. همچنین در مسابقات دانش‌آموزی در حفظ  ۳ جزء و گروه‌های تواشیح و هم‌خوانی نیز صاحب رتبه شده بود.
این حافظ کل قرآن در مورد برگزاری مسابقات قرآنی اظهار کرد: برگزاری مسابقات قرآنی دو جنبه مثبت و منفی دارد. از جنبه مثبت آن باعث می‌شود حافظان قرآن محفوظات خود را مرور کرده و تثبیت کنند، از جنبه منفی هم اینکه وقتی برخی از حافظان قرآن در مسابقات حائز رتبه نمی‌شدند مایوس می‌شوند ولی اگر ایمان قوی داشته باشند این موضوعات تاثیر و ارزش زیادی در روحیه آنان نخواهد داشت.

انتهای پیام

captcha