تفسیر قرآن؛ مسئله‌ای بر زمین مانده‌
کد خبر: 3828983
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱

تفسیر قرآن؛ مسئله‌ای بر زمین مانده‌

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک داور بین‌المللی قرآن کریم گفت: تفسیر قرآن کریم مسئله زمین مانده‌ای است که باید محقق و احیا شود.

تفسیر قرآن مسئله زمین مانده‌ای است که باید احیا شودمدمح سعدیان، داور بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: تفسیر قرآن به‌عنوان یک کار فرهنگی و همچنین به‌عنوان نقشه راه زندگی بشر برای همه انسان‌ها به‌ویژه برای ما مسلمانان به‌شمار می‌رود، زیرا دستور متعالی است که از سوی قرآن برای ما آمده است، این در حالی است که خداوند در قرآن فرموده که اگر در قرآن تدبر نمی‌کنید، نکند بر دل‌های شما قفل خورده و شما اسیر شدید. پس تدبر در قرآن یک امر واجب جهت پیشبرد اهداف جامعه اسلامی است و به عقیده من باید این نهضت را به‌صورت فراگیر آغاز کنیم.

وی ادامه داد: بدین منظور که در مساجد، روحانیان در کنار سخنان خود، قرآن و روایات آن را خوانده و در خصوص آیات نیز توضیحاتی را ارائه دهند. همچنین با توجه به اینکه در کرسی‌های تلاوت، به خواندن آیاتی از قرآن پرداخته می‌شود، باید توجه داشت که در کنار این تلاوت‌ها، به بررسی مفاهیم آیات نیز پرداخته شود.

این قاری بین‌المللی افزود: در واقع آغاز این کار را می‎توان به نوعی یک فعالیت فرهنگی جهت احیای امر تفسیر دانست و اگر این امر استمرار داشته باشد، می‌تواند آغاز خوبی در مسیر فرهنگ‌سازی مقوله تفسیر باشد و این همان مسئله‌ای است که مقام معظم رهبری نیز به آن تأکید و اشاره داشته‌اند.

سعیدیان تصریح کرد: در کتاب‌های درسی قرآن مدارس نیز با وجود اینکه توضیحات و روایاتی در خصوص آیات آمده است که امر خوبی بوده اما این تنها کافی نیست و باید کلاس قرآن در مدارس توسط بهترین معلم‌ها به دانش‌آموزان معرفی شود که با این کار، قرآن در قلب دانش‌آموزان نیز نهادینه می‌شود. با این اقدام به نوعی می‌توان گفت که در بهترین ساعات و دقایق روز قرآن اکرام و اجلال خواهد شد.

این داور بین‌المللی قرآن کریم اضافه کرد: بنابراین با این کار به تدریج در دوران جوانی و میانسالی قرآن به‌عنوان مدرک اصلی و نقشه راه زندگی یک انسان با انس، علاقه و محبت به آن نگاه شود. البته باید گفت، حوزه‌های علمیه هم می‌توانند فعالیت‌های موثری جهت ترویج این امر داشته باشند.

وی عنوان کرد: در واقع روحانیان هنگامی که در مراسم و محافل سخنرانی می‌کنند باید سخنانشان مملو از آیات باشد، آیاتی که با عظمت خوانده شود؛ چرا که این قشر از جامعه به‌عنوان یک مبلغ دینی هستند و باید قرآن توسط این افراد مورد توجه ویژه‌تری قرار گیرد، نه اینکه آیات قرآن گاهی به‌صورت اشتباهی توسط برخی از افراد خوانده شود؛ چرا که این امر در شأن و جایگاه یک مبلغ دینی نیست.

مسابقات قرآن خراسان رضوی از بهترین مسابقات قرآنی کشور
این قاری اظهار کرد: با توجه به اینکه در چهل و دومین مسابقات قرآن اوقاف نیز مسئولیت داوری در رشته صوت را داشتم باید بگویم که همیشه مسابقات خراسان رضوی یکی از بهترین مسابقاتی است که در سطح هر کشوری برگزار می‌شود، زیرا این استان از قاریان خوب و مجربی برخوردار است و همیشه رقابت تنگانگی را در این عرصه داشته و توانسته همچنان در این راه موفقیت‌های خوبی کسب کند.

سعیدیان عنوان کرد: شاید یکی از عللی که متسابقان و قاریان مشهدی به خوبی می‌درخشند این باشد که در عرصه‌های ملی و بین‌المللی پیرو تشویق‌های اساتید این استان بوده‌اند که این اساتید، قاریان این استان و شهر را جهت رشد و پیشرفت سوق می‌دهند.

وی افزود: از این رو می‌توان گفت که توفیق این امر فرهنگی، فعالان قرآنی این استان را به سمت پیشرفت‌هایی که شاهد هستیم ترغیب می‌کند و البته شاید منشأ این حرکت نورانی در راستای نگاه بلندی است که مقام معظم رهبری نسبت به این امر داشته‌اند و اکنون شاهد این توفق در مشهد نسبت به سایر استان‌ها هستیم.

این داور بین‌المللی قرآن با اشاره به برخی از نقاط ضعف و قوتی که قاریان کشور و یا استان نسبت به قاریان سایر کشورها دارند، اظهار کرد: با توجه به سابقه نه چندان طولانی که ایران در امر قرائت دارد، اما خوشبختانه توانسته با این سابقه کم و کوتاه خود، قاریانی را تربیت کند که جزء برترین قاریان جهان اسلام شناخته شده هستند.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم سابقه چند صد ساله مصر را ملاک این امر قرار دهیم باید بگوییم که ایران همیشه پیشتاز این حرکت بوده است زیرا با سابقه بیش از 60 سال فعالیتی که در این عرصه داشته خوشبختاته توانسته‌، قله‌های بلندی را در قرائت و حفظ بپیماید که این امر را می‌توان یکی از برکات جمهوری اسلامی ایران، خون شهدا، تشویق‌های رهبران دینی و به‌ویژه مقام معظم رهبری دانست.

جهت‌دهی فرهنگ عمومی به سمت قرآن

این قاری عنوان کرد: به نظر می‌رسد که باید فرهنگ عمومی جامعه به قرآن نزدیک شود که عموم مردم در یک نهضت سوادآموزی شرکت کنند و این کار از طریق قرآئت و برپایی تلاوت قرآن در مساجد و حسینیه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود، همچنین باید قرآن به‌عنوان بخش مهمی از مراسم عزاداری و یا ولادت‌های اهل‌ بیت(ع) قرار گیرد.

سعیدیان اظهار کرد: در واقع جلساتی که توأم با اهل‌ بیت(ع) هستند، تنها نباید در هنگام شروع، به قرآن اهتمام داده شود و کاری نمایشی صورت گیرد، بلکه باید قرآن در کنار مراسم و محافل اهل‌ بیت(ع) باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه این امر به فرهنگ‌سازی عمومی کمک شایانی می‌کند و در این هنگام می‌توان گفت که فرهنگ عمومی قرآنی ما در جایگاه قابل قبولی قرار خواهد گرفت، تأکید کرد: از این رو اگر بتوانیم در جلسات اهل‌ بیت(ع) قرآن را هم دخالت دهیم به نظر می‌رسد که فرهنگ آموزش و یادگیری، انس با قرآن، تأمل، تدبر و عمل به قرآن به تدریج در بین افراد شکل می‌گیرد.

این قاری بین‌المللی اظهار کرد: البته گاهی مشاهده می‌شود که به محافل قرآنی تنها در ماه مبارک رمضان اهتمام بیشتری داده می‌شود و در سایر ایام سال به حال خود رها می‌شود، اما در حالی که در سال‌های گذشته چنین استقبالی از سوی مردم وجود نداشت و ما در دهه اخیر شاهد این امر هستیم که در سراسر کشور در این ماه محافلی تحت عنوان جزءخوانی برگزار می‌شود که این امر خود جهت ارتقای فرهنگ عمومی قرآنی کشور می‌تواند تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام

captcha