کتاب درسنامه «غنا و موسیقی» رونمایی شد
کد خبر: 3829442
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶

کتاب درسنامه «غنا و موسیقی» رونمایی شد

گروه حوزه‌های علمیه ــ کتاب درسنامه «غنا و موسیقی»، برگرفته از مباحث درس خارج مقام معظم رهبری، با حضور آیات اراکی و شب‌زنده‌دار در قم رونمایی و معرفی شد.

کتاب درسنامه «غنا و موسیقی» رونمایی و معرفی شدبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی، دبیر همایش کتابسال حوزه، امروز، اول مردادماه، در مراسم معرفی درسنامه غنا و موسیقی از مجموعه دروس رهبر معظم انقلاب اسلامی که در مرکز جامع علوم اسلامی قم برگزار شد، گفت: در این مرکز (مؤسسه ولی امر) فقه مضاف در فضای فقه سنتی مورد توجه قرار گرفته و در راستای گسترش فقه گام برداشته شده است و همه این مسائل در پرتو ارشادات آیات اراکی و شب‌زنده دار رخ داده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری از سال 69 سلسله دروس خارج فقه خود را در بحث جهاد، قصاص، مکاسب محرمه، صلات مسافر، غنا و موسیقی آغاز کردند و هنوز هم ادامه دارد.

مقیمی‌حاجی ادامه داد: این کتاب محصول 75 جلسه درس‌های ایشان است که در ساختار درسنامه‌ای تنظیم شده است و نه کتابی. گرچه مسیر موضوعی نیز در این اثر رعایت شده است.

دبیر همایش کتابسال حوزه علمیه اظهار کرد: مقام معظم در این کتاب به مباحث لغوی غنا و موسیقی به صورت مفصل پرداخته‌اند و بحث روایات نیز در آن پررنگ است؛ برای مثال در ذیل یک عنوان 22 روایت آورده‌اند و در مجموع حدود صد روایت در این درسنامه مورد بررسی قرار گرفته است.

جامعیت آرای در کتاب

مقیمی‌حاجی افزود: ایشان جامعیت آرای مهم از بزرگانی چون محقق اردبیلی، امام، آیت‌الله خویی و ... آورده‌اند و مورد نقد و بررسی قرار داده و برخی را تأیید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ایشان به مباحث اصولی نیز با توجه به اینکه کتاب فقهی است پرداخته‌اند و معیارهای رجوع به عرف و .. را تبیین فرموده‌اند، تصریح کرد: توجه به پرسش‌های عمومی از دیگر ویژگی‌های این درسنامه است و به 48 سؤال جدید در این زمینه پرداخته و براساس مبانی خودشان پاسخ داده‌اند.

کتاب درسنامه «غنا و موسیقی» رونمایی شد

این قرآن‌پژوه تأکید کرد: معیار رهبری در بحث غنا این است که میان بحث لغوی و اصطلاح تفکیک قائل شده‌اند و مرزبندی دقیقی میان این دو بحث وجود دارد و رجوع صرف به لغت را اشتباه می‌دانند.

مقیمی‌حاجی بیان کرد: در نهایت ایشان با بررسی این موضوع برمبانی خودشان، لهوی مضل عن سبیل‌الله را معیار غنا می‌دانند و تحریک شهوت، بی‌مبالاتی و سوق دادن به کارهای حرام را از مصادیق این مسئله بر می‌شمارند.

یادآور می‌شود، بخش‌هایی از اولین جلسه رهبری در مورد بحث غنا در قالب یک کلیپ پخش شد؛ رهبر معظم انقلاب در این جلسه تأکید کرده بودند که بحث غنا از مباحث مهم و در عین حال مشکل است و تعداد روایاتی که در این زمینه وارد شده در مورد کمتر حرامی از محرمات رسیده است که نشان‌دهنده اهمیت این مسئله است؛ البته مرز دقیق و مشخصی دارد.

همچنین در این مراسم آیت‌الله اراکی و شب‌زنده‌دار به بیان مطالب خود در مورد بحث غنا و موسیقی پرداختند و در پایان این مراسم نیز این کتاب با تخفیف ویژه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

ویژگی‌های درسنامه

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مختاری، رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه، در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با ایکنا؛ گفت: در کتب فقهی گذشته تمامی روایات مرتبط با بحث موسیقی، غنا و رقص به تفصیل و با این دقت به صورت سندی و متنی بررسی نشده است؛ بنابراین اولین ویژگی این کتاب آن است که مباحث مرتبط با این موضوع به صورت متنی و سندی با دقت‌های ویژه بررسی شده است.

رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه افزود: مسئله دیگر بهره‌مندی از همه تحقیقات فقهای پیشین است؛ قبل از این آثار فقهای گذشته در دسترس نبود؛ لذا در مباحث غنا آرای آنان مورد توجه قرار نمی‌گرفت، ولی در این اثر نقل قول شده و به فتاوای فقهای گذشته مانند آیت‌الله اراکی، امام و ... نیز توجه لازم صورت گرفته و در مورد آن بحث شده است.

مختاری بیان کرد: از دیگر ویژگی‌های این اثر آن است که در آن به نزدیک به 50 سؤال به صورت ریز و مفصل پاسخ داده شده است و معظم‌‎له نظرشان را بیان فرموده‌اند که این موضوع هم در کتب سابقی که درباره غنا و موسیقی نوشته شده است سابقه ندارد.

انتهای پیام

captcha