تلاوت‌هایی که از ضعف مدیریت رنج می‌برند
کد خبر: 3832037
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴

تلاوت‌هایی که از ضعف مدیریت رنج می‌برند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک قاری ممتاز کشور گفت: با وجود اینکه در حال حاضر تا حدودی عملکرد خوبی در راستای فعالیت‌های قرآنی داشته‌ایم و از رشد چشمگیری نیز برخوردار هستیم اما هنوز مدیریت در حوزه تلاوت، با گذشت چندین سال با ضعف روبه‌رو است و برای بهتر شدن این موضوع نیازمند به زمان هستیم.

تلاوت‌های کشور ما از ضعف مدیریتی رنج می‌بردسید‌حمید هروی، قاری ممتاز کشور، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، اظهار کرد: اگر بخواهیم قاریان ایرانی را با سایر کشورها مقایسه کنیم، کشورهای دیگر در اندازه ما نیستند که بخواهیم این قیاس را انجام داد. فقط در این میان قاریان مصری هستند که شاید تا حدودی بتوان خود را با آن‌ها مقایسه کرد که البته در سال‌های اخیر برخی از قاریان ما از مصریان هم بهتر بوده‌اند.

وی با بیان اینکه ‌در مسابقات قرآنی اوقاف استان نیز به عنوان داور شرکت داشتم، گفت: به دلیل اینکه آن مسابقات به صورت استانی برگزار شد و قاریانی هم که شرکت داشتند جزو نفرات برتر استانی بودند، باید بگویم که مسابقات در سطح خیلی خوبی برگزار شد.

داور رشته صوت چهل‌ودومین دوره از مسابقات قرآنی اوقاف ‌خراسان‌رضوی اظهار کرد: در واقع موضوعی که در آن دوره از مسابقات وجود داشت و برخی از قاریان هم ناراضی بودند، برگزاری آزمون مفاهیم بود. البته با وجود اینکه مقوله مفاهیم در راستای تلاوت قاریان امر مهمی به‌شمار می‌رود، اما به عقیده من چنین کاری درست نبود.

هروی افزود: من نیز به عنوان داور این مسابقات چنین کاری را ضروری نمی‌دانستم چرا که هدف قاریان از شرکت در آن مسابقات چیز دیگری بود و آن‌ها تنها بر روی یک موضوع متمرکز شده بودند و ضرورتی هم نبود که حتماً باید همه آن‌ها در آن آزمون شرکت می‌کردند.

تلاوت قاریان ایرانی بر مبنای تفسیر
این قاری ممتاز قرآن درخصوص جایگاه تفسیر در جامعه قرآنی ایران نیز اظهار کرد: اگر بخواهیم تفسیر را به معنای عام کلمه در نظر بگیریم، باید بگویم که هنوز زمان زیادی لازم است تا به آن‌ نقطه قوتی که از کلمه تفسیر برداشت می‌شود و برای زندگی مردم نیز کاربردی است، برسیم و برای آن‌ها بتوانیم این مقوله مهم را روشن و تبیین کنیم.

وی افزود: این در حالی است که قاریان ما در سال‌های پیش از انقلاب و سال‌های اولیه پس از انقلاب، فعالیت‌های قرآنی خود را بر مبنای تفسیر انجام نمی‌دادند. اما خوشبختانه امروزه این مهم ‌میان جامعه قاریان ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به گونه‌ای که قاریان ما بهترین تلاوت‌ها را براساس تفسیر دارند.

هروی با بیان اینکه قاریان ایرانی تنها هدفشان صرفاً خواندن نیست و سعی دارند که به مقوله تفسیر هم اهمیت دهند. خوشبختانه هم در این زمینه مسلط شده‌اند، اظهار کرد: در واقع با توجه به اینکه قاریان ما مقوله تفسیر را موردنظر قرار می‌دهند، به نوعی آن‌ها معنامحور شده‌اند، از این‌رو امروزه به اندازه‌ای در این زمینه شاهد رشد هستیم که می‌توان گفت حتی از قاریان مصری هم در این راستا عملکرد بهتری داریم.

این قاری ممتاز قرآن اظهار کرد: اما اگر تفسیر را از بعد دیگری مورد توجه قرار دهیم، باید گفت که مقوله‌ای تخصصی است. با این وجود طبیعتاً متخصصان این موضوع بیشتر حوزویان و دانشگاهیان بوده و این افراد هستند که باید در این زمینه کار کنند و تنها کار قاریان و حافظان نیست.

وی اضافه کرد: البته که ما هم به نوبه خود سعی داریم که تلاوت‌های‌ خود را بر مبنای تفسیر انجام دهیم اما این کافی نیست و حوزویان و دانشگاهیان هستند که می‌توانند در اشاعه و ترویج مقوله تفسیر در جامعه تأثیر‌گذار باشند.

پژوهش‌های قرآنی ‌
هروی بیان کرد: البته علاوه بر مقوله تفسیر موضوع دیگری به نام پژوهش‌های قرآنی وجود دارد که در این خصوص هم باید گفت کارهای چشمگیری صورت نگرفته تا آن‌ را به عنوان پژوهش‌های قرآنی بشناسیم. البته هیچ نهاد و مؤسسه‌ای هم تاکنون مشاهده نشده که به صورت حرفه‌ای وارد چنین کاری شوند و فعالیت کنند. از این‌رو اکثر پژوهش‌هایی هم که تاکنون انجام شده به صورت ذوقی و خودجوش از سوی افراد بوده است.

این قاری ممتاز قرآن اظهار کرد: امروزه برخی از افراد بر این باور هستند که توجه و اهتمام به قرآن تنها در ماه مبارک رمضان صورت می‌گیرد و در سایر ماه‌های سال دیگر آنگونه که باید به قرآن توجه داده نمی‌شود، تا حدودی این باور را می‎توان رد و تا حدودی هم قبول کرد.

وی با بیان اینکه قبول کردن این موضوع را می‌توان اینگونه بررسی کرد که در گذشته شاهد برگزاری جلسات و محافل بیشتری در سایر ایام سال بودیم اما امروزه این امر کمرنگ‌تر شده است، ادامه داد: از طرف دیگر نیز رد بودن این موضوع را اینگونه می‌توان بررسی کرد که در مشهد همیشه جلسات قرآن با شور و حال خاصی برگزار می‌شده و همچنان هم برگزار می‌شود.

هروی افزود: اما با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان، قرآن نازل شده به همین دلیل شاید بتوان گفت که در این ماه، برگزاری چنین محافلی از رنگ و بوی خاصی برخوردار است. بنابراین نمی‌توان گفت که توجه به قرآن در ماه مبارک رمضان یشتر است چرا که ما در سایر ایام سال نیز شاهد برگزاری بسیاری از جلسات و محافل قرآنی هستیم.

عدم حمایت برخی از نهادها ‌
این قاری ممتاز قرآن با اشاره به تربیت قاریان بین‌المللی در کشور نیز اظهار کرد: در سال‌های گذشته قاریان ما تنها محدود به جغرافیای کشور خودمان بودند، اما امروزه اینگونه نیست و قاریان بین‌المللی زیادی داریم که سایر کشورها آن‌ها را می‌شناسند و تمایل به شنیدن تلاوت‌های آن‌ها دارند.

وی تأکید کرد: اما نکته‌ای که در اینجا قابل تأمل بوده، این است که تاکنون هیچ نهادی در جهات موفقیت آن‌ها به این جایگاه حمایتی نکرده و تنها خودشان با سعی و تلاشی که داشته‌اند توانسته‌اند به این موفقیت دست پیدا کنند.

هروی گفت: امید است که با همین روندی که در حوزه فعالیت‌های قرآنی در پیش گرفته‌ایم، بتوانیم فرهنگ قرآنی را در کشور عمومیت دهیم، چرا که در زمینه فرهنگ قرآنی که شعارهای زیادی هم در جامعه داده می‌شود اما متأسفانه به لحاظ عملی هنوز جایگاه فرهنگ عمومی قرآنی در زندگی عامه مردم حفظ نشده است و امیدوارم که به این سمت و سو، سوق پیدا کند.

انتهای پیام

captcha