اقتصاد زیارت، ایده روشنی است
کد خبر: 3837276
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸

اقتصاد زیارت، ایده روشنی است

گروه اجتماعی ــ استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه اقتصاد استان بخشی قوی بوده و اقتصاد متوسط و خرد استان، فوق‌العاده قوی است، گفت: بخش خصوصی قوی نیز در استان وجود دارد و در حال حاضر در حوزه اقتصاد زیارت نیز در حال فعالیت هستیم، ایده روشن است و روی آن کار می‌کنیم.

حوزه اقتصاد زیارت در حال پیگیری استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علیرضا رزم ‌حسینی، استاندار خراسان رضوی، در «هم‌اندیشی با اصحاب رسانه و نشست خبری با خبرنگاران» با حضور تمامی معاونان و مدیران کل استانداری در دو بخش در تالار شهر شهرداری مشهد که شب گذشته دوم شهریورماه برگزار شد، اظهار کرد: این اولین نشست ما بود که در برنامه روز خبرنگار بیان کردیم قصد داریم برنامه‌ها را تبیین و اعلام کنیم. پیش‌بینی این کار را کرده بودیم که مدیران پاسخگو باشند. این جلسه ما بیشتر اعلام برنامه بود. آقای جعفری به فرمانداران ابلاغ خواهند کرد که نشست خبری داشته باشند. حق خبرنگار است که سوال خود را مطرح کند و ما نیز باید پاسخگو باشیم. معیشت خبرنگاران نیز حرف درستی است که مدیرکل ارشاد مسئول آن است و باید راهکاری برای این موضوع پیدا کند.

وی در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی در استان، عنوان کرد: ستاد تدبیر در استان از اعضای موثر از جمله دادستان مشهد و رئیس دادگستری استان تشکیل شده که مسئول مبارزه با مفاسد هستند. اگر امکان داشته باشد، دستگاه‌های اجرایی فرایندها را اصلاح می‌کنند، بخشی که در اختیارات استانداری است را انجام می‌دهیم و اطلاع‌رسانی می‌کنیم. در حوزه مفاسد بخش مربوط به دستگاه قضایی را خودشان رسیدگی خواهند کرد و در بخش اجرا و اصلاح فرایندهای فسادزا، آنچه در اختیار ما بوده را خواهیم گفت. مدیران کل باید شفاف‌سازی را انجام دهند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه اقتصاد استان بخشی قوی بوده و اقتصاد متوسط و خرد آن، فوق‌العاده قوی است، تصریح کرد: این امر جای خوشبختی دارد. بخش خصوصی قوی نیز در استان وجود دارد. در حوزه اقتصاد زیارت نیز اکنون در حال فعالیت هستیم، ایده روشن است و روی آن کار می‌کنیم.

رزم‌حسینی در خصوص معاونت عمرانی استانداری، بیان کرد: ما برای معاونت استانداری پیشنهاداتی را فرستادیم و منتظر بررسی و صادر شدن حکم از سوی وزارت کشور هستیم.

استاندار خراسان رضوی در مورد فرودگاه مشهد، گفت: مطالعات اولیه فرودگاه مشهد را آغاز کردیم و رئیس‌جمهور نیز با حساسیت ویژه‌ای به فرودگاه مشهد نگاه می‌کنند. دستور آن را به وزیر راه دادند تا بررسی دقیق‌تری در حوزه شهر فرودگاهی مشهد انجام دهند و ما منتظر پاسخ هستیم. ما دنبال شهر فرودگاهی هستیم که مجموعه‌ای از خدمات، بازار و فرودگاه است و می‌تواند فرودگاه را اقتصادی کند، من به شخصه پیگیر این موضوع هستم. فرودگاه نیشابور نیز مصوبه دارد و جانمایی آن مورد تردید است که دنبال این جانمایی هستند.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری عنوان کرد: غیر از جلسات شورای تامین در همه جلسات از خبرنگاران دعوت خواهند شد و حضور خواهند یافت. در خصوص خراسان نیز انسجام دستگاه‌های حکومتی خوب است، همدلی و همکاری در استان به وجود آمده و ما در جهت این هستیم که همدلی ایجاد کنیم و این کارها را در حوزه اقتصاد پیش ببریم. در حوزه‌های فرهنگی نیز مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید جلساتی بگذارد و خبرنگاران را قانع کنند.

رزم‎حسینی گفت: اگر چنانچه خبرنگار یا خبرگزاری از او شکایت شده، با مدیرکل بازرسی و حقوقی استانداری در تماس باشند، ما کمک می‌کنیم تا شکایت را پس بگیریم و تلاش می‌کنیم دستگاه‌های اجرایی در استان شکایتی از خبرنگار انجام ندهند.

رزم‎حسینی همچنین در بخش هم‌اندیشی این نشست، اظهار کرد: ما در مسیر کار خود می‌توانیم دو راه را دنبال کنیم که یک راه اداره امورات جاریه استان است، اموراتی که بودجه دولتی به ما می‌دهد، برنامه‌های دولتی به ما ابلاغ می‌شود و وظایفی که قانون‌گذار پیش‌بینی کرده و راه دیگر این است که در کنار این کارها، اقدامات جدیدی را دنبال کنیم. ما تلاش کردیم که در حد بضاعت خود هر دو راه را دنبال نماییم.

آسیب‌پذیری از ناحیه اقتصادی ضعیف
وی با اشاره به نامگذاری اقتصادی سال‌ها توسط مقام معظم رهبری، تصریح کرد: اهمیت اقتصادی به گونه‌ای است که اگر در این زمینه مقاوم نباشیم، آسیب‌پذیر خواهیم بود. تحریم‌ها نیز به این دلیل است که نقطه صعف ما را پیدا کردند و برای فشار موثرتر روی مباحث اقتصادی دست گذاشتند.

رزم‌حسینی افزود: ما در راه خود موانعی از جمله تمرکزگرایی، بروکراسی اداری، عدم انسجام ارکان حکومت، نزاع‌های سیاسی که یک آفت جدی بوده و هست و در طی ۴۰ سال رنج‌های زیادی از آن بردیم، بزرگ بودن دولت و گران اداره شدن آن که ۸۵درصد درآمد کشور صرف امور جاری کشور و ۱۵درصد صرف کارهای عمرانی می‌شود که ۵درصد به استان‌ها می‌رسد، عدم توجه به فرهنگ اقتصادی در تبلیغ آموزه‌های دینی، نگاه منفی به مجاهدان اقتصادی و سرمایه‌گذاران، قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های مزاحم که قوانین مزاحم را از ۵۲ دستگاه احصاء کرده و به مجلس و دولت دادیم اما کاری صورت نگرفته و عدم تناسب اختیارات با وظایف روبه‌رو هستیم.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی یک مدل مدیریتی بوده که در اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی کارآمد و موثر است. کلید توسعه هر کشوری انباشت سرمایه است. ۸۵ شرکت مسئولیت توسعه و توانمندسازی جوامع محلی را پذیرفتند که ۸۰درصد این معین‌ها بخش خصوصی، ۱۱درصد موسسات عمومی غیردولتی و ۹درصد دولتی هستند تا ۱۰۰ شرکت دیگر پیش خواهیم رفت.

ما برای کار دولتی به خراسان نیامده‎ایم
وی با بیان اینکه ما در خراسان برای کار دولتی نیامدیم، بلکه خود را برای آبادانی استان وقف کردیم، نمی‌توانیم بپذیرم بعد از ۴۰ سال امروز دچار فقر، نداری و ضعف اقتصادی باشیم و دست روی دست بگذاریم. هرکس ایرانی است و شرف دارد، باید خود را در جهت آبادانی وقف کند. اگر این مدل به خوبی اجرا شود و حمایت‌ها و مشارکت‌ها وجود داشته باشد، موثر خواهد بود.

رزم‎حسینی ادامه داد: تا امروز ۳درصد معین‌ها هنوز کاری را آغاز نکرده‌اند، ۷۲درصد در گام اول و دوم و ۲۵درصد در گام سوم و چهارم قرار دارند. شرط موفقیت این کار سماجت و پیگیری فرماندار و مقامات استانی است. در این مسیر ممکن است معین‌هایی خسته شوند که برایشان جایگزین داریم. این کار، کار دستوری و دولتی نیست، بلکه کار دلی است و عشق سرزمینی می‌خواهد.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نهاد مردمی سه ماه پیش افتتاح شد که نهادی خارج از دولت است. ما نهادسازی کردیم تا مسئولیت توسعه را به عهده گیرد. تسهیلگران را به صورت رایگان آموزش می‌دهیم. ۷۵۴ موافقت‌نامه به ارزش 92 هزار میلیارد تومان و با ایجاد اشتغال 157 هزار شغل امضا شد که برای اولین بار در نظام دیوانی کشور بوده و سراغ ندارید که موافقت‌ها را دادگستری، امام‌جمعه، نمایندگان، فرماندار و سرمایه‌گذار امضا کنند. ما از پروژه‌های بزرگ مانند قطار برقی تهران-مشهد نیز غفلت نخواهیم کرد.

توانمندسازی مردم از روستا
وی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصادی دنبال توانمندسازی مردم از روستا هستیم، تصریح کرد: به این دلیل که روستاییان ما ۷۴درصد جامعه را تشکیل می‌دادند اما امروز به ۲۶درصد تبدیل شده‌اند. این نشان می‌دهد که کسب و کار و اشتغال در روستاها را از دست دادیم و به آن بی‌توجهی کردیم. اگر کشاورزی موجب اقتصاد روستایی است، پس چرا مهاجرت کردند؟

رزم‌حسینی اضافه کرد: ۸۰ درصد درآمد روستاییان متعلق به ۲۰درصد جمعیت است که روستانشین نیستند، بلکه ملاکان بزرگی هستند که کار کشاورزی دارند اما در روستا زندگی نمی‌کنند، بنابراین اگر می‌خواستیم روستا را پایدار کرده و جمعیت روستایی را حفظ نماییم، می‌توانیم با این مدل در این مسیر حرکت کنیم.

استاندار خراسان رضوی در خصوص طرح همیاران آب یا مدیریت پایدار آب و خاک، گفت: ما در خصوص آب در سطح ملی همیشه با چالش روبه‌رو هستیم، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که باید در استان کاری انجام دهیم که این طرح بود. ۱۷ کار را پیش‌بینی کردیم. بحث انتقال آب باید در دستور کار ما قرار گیرد که زحمات زیادی برای این کار در زمان آقای رشیدیان کشیده شد. ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب انتقال داده خواهد شد و انتقال آب در حوزه صنعت نیز ۱۱۰ میلیون مترمکعب و فوق‌العاده اقتصادی است.

وی بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی را چند ساله نمی‌توانیم رفع کنیم. برای ۳۲ دستگاه تکلیف شده که در حاشیه شهر کار کنند. طرح نجات را در ۸ محله اجرا خواهیم کرد و ۳۰۰ هزار نفر جامعه هدف ما هستند. ۶۶ دفتر تسهیلگری و دفتر استانداری در حاشیه‌شهر ایجاد خواهد شد.

رتبه‌بندی 6400 نانوایی در طرح از مزرعه تا سفره
رزم‎حسینی با اشاره به طرح از مزرعه تا سفره، خاطرنشان کرد: هدف کلی این طرح تولید نان سالم بوده و زمان اجرای طرح ۵ ساله است. باید ۶۴۰۰ نانوایی را در استان رتبه‌بندی کنیم و نان طلایی و نقره‌ای داشته باشیم. طرح ثامن نیز حاشیه اطراف حرم را در برمی‌گیرد. اختلاف نظرهای زیادی در این زمینه وجود دارد که امیدواریم در این دوره اختلافات رفع شده و این کار که 361 هکتار را شامل می‌شود، بعد از بیش از 30 سال ادامه پیدا کند. برای توسعه نباید اختلافی بین ما باشد. امیدواریم منشور همدلی توسط همه امضا شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: در زمینه انتصابات در استان، دو کمیته بانوان و آقایان در ستاد استانداری داریم که پیشنهاد داده و ما براساس آن تصمیم‌گیری می‌کنیم. ما در خصوص معترضان در استان نیز مدافع حقوق مردم در مقابل ناکارآمدی هستیم و نباید با فردی که حقش ضایع شده، قهرآمیز برخورد کنیم. امروز استان امنیت خوبی دارد.

مقدمات پایانه انرژی را در نقطه صفر مرزی فراهم کردیم
وی افزود: در حوزه ورزش نیز برنامه داریم. در استان پیشکسوتان و نخبگان ورزشی جمع خواهیم کرد تا بر اساس پیشینه تاریخی، استعداد ورزشی استان را شناسایی کنند. اگر نمی‌توانیم در همه رشته‌ها قهرمان شویم اما می‌توانیم در کشتی و فوتبال و رشته‌هایی که شناسایی می‌شود، سرمایه‌گذاری کنیم. پایانه انرژی نیز جزو برنامه‌های ما است و در نقطه صفر مرزی مقدمات آن را فراهم کردیم.

اولین نشست خبری علیرضا رزم‎حسینی، استاندار خراسان رضوی در حالی برگزار شد که روند برگزاری آن با اعتراض خبرنگاران همراه بود. در بخشی از برنامه همه خبرنگاران برای نشست خبری و پرسش از استاندار خود را آماده کرده بودند، این گونه اعلام شد که سوالات باید به صورت کتبی در اختیار روابط عمومی استانداری قرار بگیرد و بعد از سخنرانی 4 نفر از مسوولان و سردبیران برخی رسانه‌ها، نوبت به پاسخ استاندار به سوالات کتبی خبرنگاران می‌رسد.
این روند باعث اعتراض تعدادی از خبرنگاران حاضر در این جلسه شد که پس از این اعتراضات به درخواست استاندار قرار شد تا پس از سوالات کتبی تعدادی از خبرنگاران سوالات خود را به صورت شفاهی بپرسند.

انتهای پیام

captcha