افتتاحیه بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن برگزار شد/ حضور 120 نفر در مرحله کشوری
کد خبر: 3837838
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸

افتتاحیه بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن برگزار شد/ حضور 120 نفر در مرحله کشوری

گروه مسابقات ــ مراسم افتتاحیه بخش معارفی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن در گروه بانوان صبح امروز، پنجم شهریورماه، در قم برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ مراسم افتتاحیه بخش معارفی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن در گروه بانوان صبح امروز، پنجم شهریورماه، با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین علی مقنی، رئیس بنیاد مسابقات جمهوری اسلامی ایران و سیدعلی هاشمی، دبیر بخش معارفی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن، در قم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، رئیس بنیاد مسابقات جمهوری اسلامی ایران، در سخنانی با بیان اینکه تمام توان خود را به کار می‌گیریم تا این مسابقات به خوبی برگزار شود، گفت: امیدواریم که بتوانیم در این رابطه آنچه حق مطلب است را ادا کنیم، البته حتماً در این مسیر کمبودها و نواقصی وجود دارد که پیشاپیش از همه عزیزان عذرخواهی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مسابقات بخش معارفی برای چندمین سال برگزار می‌شود، افزود: سعی کردیم تا هر سال در زمینه برگزاری این مسابقات رو به جلو رفته و آن را هم در نحوه اجرا و هم در زمینه محتوا ارتقا دهیم. با توجه به اهدافی که در رابطه با برگزاری این مسابقات به ویژه در مورد ترویج و آشنایی با معارف قرآن، انس با قرآن آشنایی و ... وجود دارد، سعی کردیم به نحوی عمل کنیم که هم فضا عمومی‌تر شود و هم افراد بیشتری مشمول این بهره و توفیق شوند. البته در نهایت با نفس مسابقه مواجه هستیم و طبعاً باید در آن افرادی به عنوان نفرات برتر انتخاب شده و رتبه به دست آورند.

تقویت جنبه عمومی مسابقات

مقنی با اشاره به اینکه البته در مرحله اولیه مسابقات که مرحله شهرستانی است، این فضا کاملاً رعایت شده و سعی کردیم که هر سال بهتر از سال قبل به این مهم بپردازیم، گفت: طی سال‌های اولیه، مسابقات بخش معارف از محتوای 5 جزء قرآن برگزار می‌شد و تعداد محدودی نیز در آن شرکت می‌کردند. به همین دلیل با برنامه‌ریزی‌ سعی بر این شد تا سال به سال از این میزان محتوا کاسته شود تا جایی که امسال و در مرحله شهرستانی به یک سوره اکتفا کردیم. در مرحله استانی نیز یک سوره اضافه شد و نهایتاً در مرحله کشوی مسابقات نیز درس‌نامه‌ای از تفسیر المیزان درنظر گرفته شد تا هرچه بیشتر نگاه عمومی به مسابقات رعایت شود و افراد بیشتری نیز بتوانند در آن شرکت کنند.

رئیس بنیاد مسابقات جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) که فرمود: «اِنَّ لِرَبِّکُمْ فِی أَیّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحاتٌ أَلا فَتَعَرّضُوا لَها؛ همانا در طول عمر شما، نسیم‌های الهی وزیدن می‌گیرد، پس بیدار باشید و خود را در معرض این نسیم‌ها قرار دهید»، تصریح کرد: در یکی از حکمت‌های نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(ع) اشاره دارند که خداوند متعال گاهی اراده می‌کند که کاری را به شخصی بسپارد، اگر آن شخص از این فرصت استفاده نکند، خداوند این کار را از او گرفت و به شخص دیگری واگذار می‌کند، پس افراد باید از این فرصت به خوبی استفاده کرده و کاری را که خدا به ایشان می‌سپارد به خوبی انجام دهند.

مقنی با اشاره به اینکه امسال فرصت دیگری جهت نشر معارف قرآنی در اختیار ما قرار گرفته است، گفت: هدف اصلی در مسابقات معارفی مسابقات نبوده و در حقیقت ترویج معارف قرآن کریم است. مقام معظم رهبری فرمودند که اگر 10 تا 15 میلیون آشنا به معارف قرآنی داشته باشیم، مشکلات رفع خواهد شد که این امر نشان‌دهنده هدف اصلی برنامه‌های معارفی یعنی پرداختن به ترویج این معارف در سطح جامعه است.

رئیس بنیاد مسابقات جمهوری اسلامی ایران در پایان سخنان خود از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری و اجرای بخش معارفی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم تقدیر و تشکر کرد.

ثبت‌نام 12 هزار نفر برای حضور در مسابقات

همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی هاشمی، دبیر بخش معارفی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن، نیز طی سخنان کوتاهی با بیان اینکه مسابقات سراسری معارف قرآن کریم در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار شد، اظهار کرد: حدود 12 هزار نفر در سراسر کشور برای شرکت در مسابقات ثبت‌نام کردند که هشت هزار نفر از ایشان در مسابقات شرکت کردند.

وی در پایان با بیان اینکه از این تعداد در نهایت 120 نفر به مرحله کشوری مسابقات راه پیدا کردند، افزود: مرحله کشوری شامل سه بخش مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی است. بخش مقدماتی مرحله کشوری که امروز برگزار می‌شود شامل یک آزمون تستی 60 سؤاله و سپس، یک آزمون شفاهی است که طبق قرعه و به صورت تک‌نفره برگزار خواهد شد.


انتهای پیام

captcha