
به گزارش
ایکنا؛ در این شماره از نشریه «فقه، حقوق و علوم جزا» مقالاتی با عناوین «سیاست جنایی افتراقی ایران در جرایم زنان» نوشته علی یوسفزاده و معصومه صالحی؛ «مبانی فقهی و حقوقی جرم انگاری فالگیری و رمالی در فضای مجازی» تالیف روحالله آهنگران؛ «بازپژوهی مبادی فقهی موثر بر اجتهاد کارآمد مذاهب اسلامی (در بررسی رسانه و احکام رسانهای)» به قلم مرتضی چیتسازیان و مهسا مولائیپناه؛ «بررسی تطبیقی شرطبندی و تبانی در فوتبال از منظر حقوق ایران و قوانین بینالمللی فوتبال» نوشته رامین فیروزیان مهرآباد؛ «بررسی روابط با غیر مسلمان در فقه شیعه» به قلم امیر عزیزیان فارسانی، مریم عزیزیان فارسانی و تورج عزیزیان فارسانی؛ «ارزیابی سیاست های کاهش آسیب بر معتادان خیابانی و مراکز ترک اعتیاد شهر تربت حیدریه» نوشته احمد محمدی و «ارزیابی جایگاه پلیس ویژه اطفال و نوجوانان در قضازدایی» تالیف هادی خرسند آستانجین و مسعود ارجمند منتشر شده است.
سیاست جنایی افتراقی در جرایم زنان
در چکیده مقاله «سیاست جنایی افتراقی ایران در جرایم زنان» میخوانیم با نگاهی جامعه شناسانه به مفهوم جرم و جرایم زنان و تبیین علل و عوامل موثر در آن میتوان به نقش کلیدی خانواده در ارتکاب این نوع از جرایم و یا پیشگیری ازآنها پی برد. از جمله این عوامل میتوان به ضعف در حاکمیت ارزشهای اخلاقی زنان وجود روابط ضعیف و حتی متعارض بین اعضای خانواده و عدم توانایی زنان برای مقابله متغیرهای جنسیتی و شرایط و نگرشهای اجتماعی اشاره کرد. متاسفانه قوانین و مقررات حاکم بر قوانین مربوط به جرایم زنان هنوز جهت تامین منافع و مصالح ایشان پویایی لازم و نگاه پیشگیرانه از وقوع جرم را ندارند و در این زمینه شاهد کژاندیشیهایی نسبت به جرایم زنان هستیم که زمینهساز وقوع جرم از سوی ایشان شده است. زنان باید در سایه ایده آلهایی که در قوانین بینالمللی اعلام شده زندگی توام با امنیت و آرامش و کرامت را تجربه کنند. البته در قانون مجازات اسلامی جدید تغییراتی با نگاه به عدالت ترمیمی نسبت به جرایم زنان صورت گرفته است. این قانون نسبت به قانون قبلی مترقیتر است در نتیجه اجرای این قانون با استقبال جامعه حقوقدانان و قضات روبرو شده است در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای به بررسی جایگاه عدالت ترمیمی در جرایم زنان و در نظام حقوقی و ضرورت پرداخت ویژه و احیاء آن در قانون مجازات اسلامی جدید نسبت به قانون مجازات اسلامی سابق میپردازد. تفاوت در وضع و اجرای قوانین به دلیل جنسیت در قوانین کشورهای مختلف به اشکال و روشهای متفاوت دیده میشود که این استثنائات به لحاظ توجه به وضعیت جسمی و روحی بانوان و در جهت حمایت از آنها وضع شده است.
جرم انگاری رمالی در فضای مجازی
نویسنده مقاله «مبانی فقهی و حقوقی جرم انگاری فالگیری و رمالی در فضای مجازی» در طلیعه نوشتار خود آورده است اگرچه ادیان الهی و اولیای خدا، کوتاه ترین و مطمئنترین مسیر را برای رسیدن انسان به مراتب عالی معرفت و اتصال به خداوند قرار دادهاند؛ اما همواره به موازات این راه روشن، گروهی با توسل به برخی علوم خاص سعی در کشف حقایق ماورائی نمودهاند. علمای اسلامی از این علوم با عنوان علوم غریبه یاد میکنند و همواره در خصوص ماهیت، کار کرد، حکم به کارگیری آن در زندگی و جایگاه آن در استنباط احکام بین علما بحثهای دامنه داری انجام گرفته است. بخش عمدهای از رمالها با کوچ کردن به فضای مجازی، قربانیان خود را با راهاندازی سایتها و پیجهای مختلف در شبکههای اجتماعی انتخاب میکنند. آنها به کمک تکنولوژی و دسترسی آسان به اینترنت، در دنیای مجازی با ادعاهای واهی وطرح رابطه با اجنه و غیره به کسب درآمد میپردازند. با توجه به اینکه رمالی سنتی و رمالی مجازی با هم فرقی ندارند و در هر دو حال متهم مرتکب انجام جرم شده است، از این رو هرکس فردی را با وعده واهی به موضوعی امیدوار یا از امری واهی بترساند و از این طریق از او پول یا امکانات خاصی دریافت کن، مرتکب کلاهبرداری شده و مطابق قانون مجازات خواهد شد. باید گفت، هرکس فردی را با وعده واهی به موضوعی امیدوار یا از امری واهی بترساند و از این طریق از او پول یا امکانات خاصی دریافت کند مرتکب کلاهبرداری شده و مطابق قانون مجازات خواهد شد. باید گفت چنانچه استفاده از این علوم منجر به بردن مال دیگری با توسل به وسایل متقلبانه شود تحت عنوان جرم کلاهبرداری بر اساس ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری سال ۶۷ قابل محاکمه است.
مبادی فقهی موثر بر اجتهاد کارآمد مذاهب
در طلیعه نوشتار «بازپژوهی مبادی فقهی موثر بر اجتهاد کارآمد مذاهب اسلامی (در بررسی رسانه و احکام رسانهای)» آمده است عصر کنونی، عصر ارتباطات و رسانهها و پیدایش نظامهای ناشی از آن و روابط کلان میان آنها است. نظام رسانهای بر سایر نظامهای اجتماعی تاثیر نهاده و در یک فرآیند رفت و برگشتی از آن نظامات تاثیر میپذیرد. در این میان اجتهاد مجتهدین مذاهب اسلامی نیز باید متناسب با وقایع و مسائل روز و از آن بالاتر باید با لحاظ جوانب مختلف روابط میان نظامها و فعل و انفعالات میان آنها باشد تا بر پایه سنت و روش موروث از فقهای عظام بتواند طرحی نو دراندازد. مسئله اصلی آن است که مشکلات و آسیبهای ناشی از نبود نظام رسانهای مدون و به عبارت دقیقتر نبود تئوری فقه رسانه و نقشهای راهبردی و کارآمد برای سایر اجزای آن، آیا ناشی از فقدان و یا وجود نقص و کمبود در فقه مذاهب اسلامی است یا خیر؟ پژوهشگر در پی یافتن راهکاری برای این مشکلات، به این نتیجه دست یافته است که توجه به مبادی فقهی، میتواند همانند سیری پررنگ در فرآیند اجتهاد و حکم نهایی مجتهد و پویا ساختن آن موثر باشد. این پژوهش در پی معرفی مهمترین این مبادی و تاثیر آنها در فرآیند اجتهاد موثر در حوزه فقه رسانه است.
شرط بندی و تبانی در فوتبال
نویسنده مقاله «بررسی تطبیقی شرط بندی و تبانی در فوتبال از منظر حقوق ایران و قوانین بینالمللی فوتبال» در چکیده مقاله خود مینویسد امروزه شرطبندی و تبانی در کلیه فعالیتهای ورزشی رواج پیداکرده است و در ورزش فوتبال این موضوع بیشتر به چشم میخورد لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی شرطبندی و تبانی در فوتبال از منظر حقوق ایران و قوانین بینالمللی فوتبال میباشد. لازم است در این زمینه قوانین سفت و سختی در این رابطه اعمال شود تا زمینه را برای سوءاستفاده عدهای فراهم نسازد و در این پژوهش به بررسی قانون مجازات اسلامی در رابطه با شرطبندی و تبانی و بررسی این موضوع د کنفدراسیون فوتبال پرداخته شد و راههای جلوگیری از این موضوع اشاره شد.
بررسی روابط با غیر مسلمان در فقه
در آغاز مقاله «بررسی روابط با غیر مسلمان در فقه شیعه» میخوانیم برآشنایان به اسلام, پوشیده نیست که این مکتب در نگرش عمیق و همه جانبه خود، دین را تنها یک برنامه شخصی و فردی انسانها نمیداند و تنها در مسجد و محراب و نماز و نیایش و رکوع و روزه و تهجد و دیگر دستورالعملهای عبادی و اخلاقی، خلاصه نمیکند، بلکه گذشته از اینها حضور فعال و همهجانبه دین را در همه میدانهای معامله و تجارت، کارخانه و صنعت، مدرسه و هنر، جنگ و صلح، اقتصاد و برنامهریزی، دستگاههای حکومتی و سیاستهای حاکم بر روابط داخلی وخارجی, روابط دولت وملت با یکدیگر، روابط مسلمانان با دیگر ملتهای جهان و ... ضروری و لازم میداند. و همانگونه که فقهای گرامی اسلام با نگاهی به قرآن و پژوهشهای تفسیری که داشتهاند دریافتهاند که این کتاب آسمانی, تنها برای هدایت افراد ,جدا از جامعه نیست, بلکه افزون بر آن که حاوی معارف وجهان بینی, اصول اعتقادی, دستورالعملهای عملی واخلاقی, تاریخ امتها و پیامبران پیشین, فلسفه و سنتهای تاریخ, است, درباره قوانین مربوط به زندگی مردم و روابط اجتماعی آنها, در چهارچوب یکسانی با فطرت، دیدگاه های استواری عرضه کرده و دستورهای روشنی ارائه داده است. روابط مسلمانان با کفار در زوایای گوناگون اجتماعی, اقتصادی, سیاسی, فرهنگی, حقوقی و ... که در قرآن کریم, به صورت زنده و با معیارهای مشخص و ضوابط معین، مطرح است، در میان آن مجموعه بیکران, جایگاه ویژهای دارد، زیرا قرآن به عنوان آخرین کتاب وحی الهی, رسالت جهانی داشته و برای راهبری انسان در همه عصرها و نسل ها فرستاده شده است, چنانکه خود میفرماید: (هذا بصائر للناس ...) این قرآن، وسیله بینایی همه مردم است.
خلاصه سخن این که: رابطه بین اسلامیان و دیگر جوامع بشری, ضروری و فطری است و تداوم زندگی بشر, نیازمند این گونه روابط است و از سوی دیگر، اگر قرآن به عنوان آخرین پیام خدا به خلق و کاملترین برنامه الهی بر جوامع انسانی, مبنا و شالوده هرنوع روابط را تشکیل ندهد، اعتلای اسلام و عزت مسلمانان آسیب دیده و زیر سوال خواهد رفت. در این پژوهش که به صورت کتابخانهای از کتابها و پژوهشهای معتبر پیشین جمعآوری شده سعی بر آن شده که ضمن تشریح اصل موضوع به بسط معانی واژگان اصلی نیز پرداخته شود؛ زیرا آگاهی از معنای واژگان مخاطب را در فهم موضوع اصلی یاری بیشتری میدهد.
انتهای پیام