بیش از هزار آیه قرآن مربوط به طبیعت است
کد خبر: 3843309
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
عضو هیئت دانشگاه امام صادق(ع):

بیش از هزار آیه قرآن مربوط به طبیعت است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ عضو هیئت دانشگاه امام صادق(ع) با تاکید بر اینکه بیش از یک هزار آیه از آیات قرآن مربوط به طبیعت است گفت: در زمان بعثت پیامبر(ص) به دلیل جنگ‌های قبیله‌ای، صدمات زیادی به طبیعت و کشاورزی وارد و سرزمین حجاز به سرزمینی سوخته تبدیل شده بود که پیامبر(ص) پس از بعثت گام‌های مهمی در توسعه و احیای کشاورزی انجام دادند.

آیات و روایات در حوزه محیط زیست/فرسایش میلیاردها تن خاک حاصلخیز  در سیل‌های اخیربه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) امروز 28 شهریورماه در نشست علمی « نقش صیانت از محیط زیست در تامین و تقویت صلح در جهان از منظر اندیشه اسلامی» گفت: تاریخ بشر نشان می‌دهد که بشر همواره بر خلاف فطرت خویش حرکت کرده، بشر همواره یاغی، طاغی، جانی و عاصی بوده است و به خود، نسل آتی و طبیعت رحم نکرده‌است.

وی با اشاره به « وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ ؛ و چون برگردد كوشش مى ‌كند كه در زمين فساد نمايد و كشت و نسل را نابود سازد و خداوند تباهكارى را دوست ندارد/ سوره بقره 205» افزود: زمانی که طبیعت از بین برود نژاد و نسل حیوانات نیز از بین می‌رود و لذا فساد اصلی و بنیادین که در زمین فراهم می‌آید از زمینه نابودی هرس است که توسط انسان انجام می‌شود.

استاد فقه محیط زیست با اشاره به «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیدِی النَّاسِ لِیذِیقَهُم بَعْضَ‌الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یرْجِعُونَ؛ فساد، در خشکی و دریا به سبب کارهایی که مردم انجام داده‏اند، آشکار شده است. خدا می‏خواهد نتیجه بعضی اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (به سوی حق) بازگردند./روم 41» گفت: طبق روایات این آیه مخصوص آخرالزمان است. مفسران اهل سنت در تفسیر این آیه درمانده شدند که چگونه فساد در اعماق دریاها و به دست بشر ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مفسران شیعه از باب اینکه به ائمه اطهار(ع) متصل بودند، این آیه را تحریف نکردند، افزود: شهید اول در کتاب القوائد و الفوائد آورده‌است: پیامبر خدا چهار منسب دارد، اول « قل انما بشر مثلکم»، دوم « مبلغ احکام الهی»، سوم «قاضی» و چهارم « حاکم و رئیس» بودند و رسول خدا متناسب با هر کدام احکامی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) با تاکید بر اینکه بیش از یک هزار آیه از آیات قرآن مربوط به طبیعت است گفت: در زمان بعثت پیامبر(ص) به دلیل جنگ‌های قبیله‌ای، صدمات زیادی به طبیعت و کشاورزی وارد و سرزمین حجاز به سرزمینی سوخته تبدیل شده بود که پیامبر(ص) پس از بعثت گام‌های مهمی در توسعه و احیای کشاورزی انجام دادند.

استاد فقه محیط زیست با اشاره به سیره حکومتی پیامبر گرامی اسلام گفت: پس از رسول خدا خلیفه ثانی و اطرافیانش تمام تعابیر جهاد در آیات قرآن کریم را به معنای جنگ تلقی کرده و جنگ‌های بسیاری را به وجود آوردند.

وی ادامه داد: در قرآن کریم سه نوع جهاد آمده‌است: جهاد اصغر، جهاد کبیر « سلاح این جهاد قلم، کتاب و تحلیل و..است» و جهاد اکبر؛ آیات و روایات متعددی در قرآن کریم است که لزوما به معنای جنگ نیست.

حسینی، با بیان اینکه چالش‌های محیط زیستی خاک بیش از آب است، گفت: شورسازی خاک،  آینده کشاورزی و محیط زیست کشور را تهدید می‌کند زیرا شور شدن خاک، حیات طبیعت و کشاورزی را از بین می‌برد که باید در این زمینه توجه جدی‌تری در حوزه سیاست‌گذاران در کشور شود.

از بین رفتن 200 میلیون تن خاک

حسینی با اشاره به سیل فروردین‌ماه امسال، افزود: از سال 30 تا 70، 200میلیون تن خاک از بین رفته و از سال 80 تا 90 یک میلیارد و 200 تن فرسایش خاک داشتیم و امسال با وجود سیل که جزئی از طبیعت است، فرسایش میلیاردها تن خاک حاصلخیز و ورود این حجم بزرگ از خاک به دریاها بود؛ برای جلوگیری از فرسایش خاکی و بادی مسیر سیل را به سمت خاک‌های شور هدایت‌ می‌کردند.

وی با اشاره به حملات یمن به عربستان و ورود منابع نفتی و ایجاد آلودگی هوا، اظهار کرد: جنگ ساختمان خاک و حاصلخیزی خاک‌ها را از بین می‌برد و همچنین در زمینه تخریب جنگل‌ها و مناطق، نابودی آبزیان فاجعه‌هایی رخ داده‌است.

استاد فقه محیط زیست گفت: بیابان‌ها و اعماق اقیانوس‌ها منبع و مخزنی از موجودات ریز دارای حیات است و از بین بردن این گونه‌های جانوری نوعی قتل است.

انتهای پیام

captcha