اصفهان در انتظار نخبگان قرآنی کشور
کد خبر: 3844827
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

اصفهان در انتظار نخبگان قرآنی کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در آخرین روزهای شهریور و اولین روزهای مهرماه بخش زیادی از اخبار قرآنی به خبرهای مسابقات سراسری قرآن که از فردا در شهر اصفهان آغاز می‌شود، اختصاص یافت، در این بین خبرهایی با موضوع هفته دفاع مقدس و نیز آغاز سال تحصیلی در مدارس و دانشگاه‌ها را نیز شاهد بودیم.

رد نشود /////// هفته دفاع‌مقدس، آغاز سال تحصیلی و مسابقات سراسری قرآن

به گزارش ایکنا؛ آغاز هفته دفاع مقدس و نزدیک شدن به زمان برگزاری مرحله نهایی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، دو موضوعی بود که در آخرین روزهای شهریور و اولین روزهای مهرماه بیشترین خبرها را به خود اختصاص داد که البته در این بین سهم خبرهای مربوط به مسابقات سراسری قرآن در این گزارش پررنگ‌تر خواهد بود. این رقابت‌ها که هر ساله از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار می‌شود، پس از ثبت نام، مراحل شهرستانی و استانی آن برپا شده و سپس برترین‌ها راهی مرحله اول بخش کشوری به میزبانی شهر قم شدند. این مرحه مردادماه برپا شد و حال برترین‌ها راهی شهر اصفهان شده تا در بخش فینال شرکت کنند. این رقابت‌ها 6 تا 19 مهرماه در دو بخش هفته اول آقایان و هفته دوم بانوان در رشته‌های مختلف برپا خواهد شد. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، خواهیم داشت.

ابلاغ یک مصوبه قرآنی توسط رئیس جمهور
در اولین روز این هفته مصوبه ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﺁﻳﻴﻦﻧﺎﻣﻪ ﺍﺟﺮﺍﻳﯽ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﮐﻤﮏ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺗﺤﺼﻴﻠﯽ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﯽ ﺑﻪ ﺣﺎﻓﻈﺎﻥ ﻭ ﻗﺎﺭﻳﺎﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۹۸ برای اجرا به سازمان اوقاف و امور خیریه توسط رئیس جمهور ابلاغ شد. این مصوبه در جلسه یکصد و سوم مجمع ﻣﺸﻮﺭﺗﯽ ﺷﻮﺭﺍی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻗﺮﺁﻧﯽ در تاریخ دهم شهریورماه امسال به تصویب رسیده است.

معرفی فینالیست‌های مسابقات سراسری قرآن و غافلگیری در برخی رشته‌ها
در طول این هفته و به مرور اسامی فینالیست‌های رشته‌های مختلف چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن مشخص شد که از جمله آنها می‌توان به معرفی شدن فینالیست‌ها در رشته‌های دعاخوانی، قرائت ترتیل، قرائت تحقیق و ... اشاره کرد. انتشار اسامی فینالیست‌های برخی رشته‌ها همراه با غافلگیری‌هایی بود که از جمله آنها می‌توان به حذف چهره‌های مطرح در دو رشته حفظ کل و قرائت تحقیق اشاره کرد. همچنین حضور نیافتن هیچ کدام از قاریان اصفهانی به عنوان میزبان مسابقات در فینال رشته قرائت تحقیق از دیگر غافلگیری‌ها بوده است.

پرهیز از اسراف در برگزاری مسابقات سراسری قرآن
در اولین روز این هفته حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بَلَک، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان که میزبانی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن را بر عهده گرفته است، از آمادگی کامل این استان برای میزبانی از رقابت‌های قرآنی خبر داد. وی همچنین بر دوری از اسراف و برنامه‌ریزی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های این دوره از مسابقات تأکید کرده است.

آغاز دوره جدید طرح دانشجومتدبرقرآن
در هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد خبرهای قرآنی متنوعی از سوی جهاد دانشگاهی و سازمان قرآنی دانشگاهیان این نهاد انتشار یافت؛ از جمله این خبرها آغاز ثبت‌نام در سومین دوره طرح ملی دانشجومتدبر قرآن کریم بود که از روز 31 شهریورماه آغاز شد. کلاس‌های سطح یک سومین دوره طرح ملی دانشجومتدبر قرآن کریم آبان و آذرماه سال جاری در تهران و به میزبانی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای ثبت نام در این طرح می‌توانند به پایگاه اینترنتی مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان به نشانی www.isqa.ir مراجعه و برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۶۶۴۰۲۸۸۲ و ۶۶۹۷۰۷۷۵ تماس حاصل کنند.

برگزاری نشست خبری مسابقات سراسری قرآن
با نزدیک شدن به آغاز چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، نشست خبری این مسابقات صبح روز، ۳۱ شهریورماه برگزار شد. حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخشی از صحبت‌های خود در این نشست خبری با اشاره به اینکه مسابقات قرآن و سازمان اوقاف به تنهایی توان جذب عامه مردم به قرآن را ندارند، گفت: طی روزهای آینده فراخوان جذب ایده برگزاری مسابقات قرآن اعلام می‌شود. در این نشست همچنین آماری از رشته‌ها، بخش‌ها و تعداد شرکت کنندگان ارائه شد.

بازدید سردار کارگر از ایکنا
سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در اولین روز از ماه مهر به مناسبت هفته دفاع مقدس از خبرگزاری بین‌المللی قرآن بازدید کرد. وی در بخشی از صحبت‌های خود در این بازدید اظهار کرد: نکته جالبی که با ورود به این مرکز قرآنی از دوران دفاع مقدس به یاد آوردم قرآن‌های کوچکی بود که همواره همراه پلاک در جیب رزمندگان و شهدا بود و در هنگام شهادت اولین چیزی که در وسایل رزمندگان به چشم می‌خورد همین قرآن کوچک بود و در بسیاری از عکس‌ها و آثار به جا مانده از دفاع مقدس بسیاری از این قرآن‌ها وجود دارد که گاه آغشته به خون شهداست و در موزه‌ای که در بهشت زهرا(س) وجود دارد بسیاری از این قرآن‌ها مشاهده می‌شود. وی درباره کارکرد هیئت‌ها در آموزش قرآن نیز گفت: در گذشته بسیاری از کودکان و نوجوانان قرآن را در هیئت‌ها و کلاس‌های خانگی فرامی‌گرفتند و متأسفانه اکنون مدارس این نقش را به ‌خوبی ایفا نمی‌کنند و عملاً کلاس‌های قرآن به دلیل عدم استفاده از نیروهای متخصص کارکرد واقعی خود را ندارند.

برگزاری آزمون طرح ملی مشکوة
برگزاری آزمون دومین دوره طرح حفظ تلفنی قرآن کریم(مشکوة) ویژه مددجویان سازمان بهزیستی طی روزهای دوم و سوم مهرماه، از دیگر خبرهای قرآنی جهاد دانشگاهی در این هفته بود. این آزمون با حضور ۱۰۰ نفر و به صورت سراسری و تلفنی از تمامی شرکت کنندگان در طرح برگزار شد. طرح مشکوة با همکاری سازمان بهزیستی کشور و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از پاییز سال ۹۷ آغاز شده و در آن برخی مددجویان سازمان بهزیستی کشور که شرایط خاصی دارند و از استعداد حفظ قرآن برخوردارند، حضور دارند.

اعزام نمایندگان ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن
در این هفته شاهد اعزام دو نماینده کشورمان به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی بودیم، بر این اساس، محمد خاکپور در رشته حفظ کل و هادی اسفیدانی در رشته قرائت تحقیق قرآن کریم، نمایندگان اعزامی جمهوری اسلامی ایران به بیست و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی بودند که شامگاه سه‌شنبه، دوم مهرماه عازم این کشور شدند. این مسابقات از چهارم تا ششم مهرماه در شهر زاگرب پایتخت کرواسی برگزار می‌شود. از جمله قاریانی ایرانی صاحب رتبه در این مسابقات در سال‌های گذشته می‌توان به کسب رتبه نخست رشته قرائت تحقیق توسط هادی موحدامین اشاره کرد.

نشست مدیران شورای عالی قرآن و رادیو قرآن
در این هفته همچنین نشستی با حضور سیدعلی سرابی؛ قائم‌مقام شورای عالی قرآن و معاونان شورا و مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن، برگزار شد و در آن راه‌های گسترش همکاری این دو مجموعه مورد بررسی قرار گرفت. این اولین جلسه مدیران رادیو قرآن با مجموعه شورای عالی قرآن پس از انتصاب مدیر جدید رادیو قرآن بود است که در آن پیشنهاداتی از طرف شورای عالی قرآن در مورد برنامه‌های تولیدی اعم از تولید قرائت قرآن، دعا، اذان، ترتیل و ... مطرح شد. یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های اصلی شورای عالی قرآن، نظارت بر برنامه‌های قرآنی صدا و سیما و هدایت و پشتیبانی برنامه‌های قرآنی آن است.

درگذشت قاری و ذاکر اهل بیت(ع)
قاری و مداح اهل‌بیت(ع) حاج «مصطفی طالبی‌پور» برادر قاری شهید «محمود طالبی‌پور»، روز، اول مهرماه دار فانی را وداع گفت. وی از شاگردان مرحوم استاد ابراهیم پورفرزیب(مولایی) بود که در سن ۷۲ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. مراسم تشییع پیکر آن مرحوم صبح روز، دوم مهرماه از محل مسجد شهدا واقع در اتوبان شهید محلاتی(آهنگ) برگزار و مراسم ترحیم نیز روز جمعه، پنجم مهرماه از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ در محل مسجد قاسم بن‌الحسن(ع) اتوبان آهنگ برگزار شد.
دیدار مدیر شبکه قرآن با رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها
در این هفته همچنین جواد شیخ‌اکبری،‌ مدیر جدید شبکه قرآن و معارف سیما با حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها دیدار کرد. حجت‌الاسلام رستمی در این دیدار با اشاره به فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌های سراسر کشور، پوشش رسانه‌ای فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها در شبکه قرآن و معارف سیما را خواستار شد. همچنین، در این دیدار مقرر شد برنامه‌ای جهت پوشش فعالیت‌های قرآنی دانشجویان سراسر کشور تولید و برنامه‌ای نیز با محوریت پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوعات معارفی و قرآنی تهیه و پخش شود.

تدارک ویژه معاونت قرآنی وزارت ارشاد برای اربعین
معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اجرای سه ویژه‌برنامه اربعینی به استقبال این پیاده‌روی عظیم خواهد رفت. مرتضی خدمتکار، مشاور ارتباطات و ساماندهی معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد از برگزاری سه ویژه‌برنامه برای ایام اربعین در این معاونت خبر داد و گفت: این برنامه‌ها شامل برگزاری همایش،‌ مسابقه کتاب‌‌خوانی و نمایشگاه عکس خواهد بود. اجرای برنامه‌هایی در زمینه عترت از جمله مأموریت‌ها و وظایف معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد است، پیش از این نیز شاهد اجرای برنامه‌هایی همچون «محمد(ص) پیامبر صلح»، «شکوه شکیبایی» و .... که با محوریت عترت بوده است، نیز بوده‌ایم. تا پاسخی به نقدهای بسیاری که اعتقاد داشتند معاونت قرآن و عترت تنها برنامه‌های قرآنی را در اولویت دارد، را داده باشد.

انتشار جزئیاتی از هجدهمین آزمون سراسری حفظ قرآن
در خبر دیگری از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزئیاتی از هجدهمین دوره آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم منتشر شده است، در این خبر زمان آغاز ثبت نام برای حضور در این آزمون اواخر آبان و زمان برگزاری آن نیز اوایل بهمن‌ماه اعلام شده است. در دوره‌های گذشته این آزمون هفته دوم اسفندماه برگزار می‌شد. مسئولان برگزارکننده آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن، اعلام جزئیات بیشتر این آزمون اعم از زمان‌بندی مراحل مختلف و نیز جزئیات رشته‌ها را به روزهای آینده موکول کرده‌اند.

انتهای پیام 

مطالب مرتبط
captcha