رونمایی از قدیمی‌ترین نشریات دفاع مقدس
کد خبر: 3844946
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
همزمان با هفته دفاع مقدس صورت گرفت؛

رونمایی از قدیمی‌ترین نشریات دفاع مقدس

گروه فرهنگی ــ در بیست‌وهفتمین برنامه از سه‌شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و هم‌زمان با هفته دفاع مقدس، از مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نشریات دفاع مقدس رونمایی شد.

رونمایی از قدیمی‌ترین نشریات دفاع مقدسبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از گنجینه رضوی، هم‌زمان با آغاز هفته دفاع مقدس، روز گذشته دوم مهرماه در بیست‌وهفتمین برنامه از سه‌شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به رونمایی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین نشریات با موضوع دفاع مقدس اختصاص یافت.

رونمایی از ماهنامه «صف» به عنوان قدیمی‌ترین نشریه در موضوع جنگ و علوم نظامی که به دست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سال 1358 منتشر می‌شود، یکی از این آثار بود. ماهنامۀ «پاسدار»، از نشریات تخصصی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال 1359 در قم منتشر کرده است؛ ماهنامۀ «شاهد» از نشریات بنیاد شهید در سال 1359، «الفجر» که سپاه در سال 1359 در سنندج منتشر کرده است، ماهنامه «شاهد یاران» فصلنامه «نگین ایران» هفته‌نامه «اطلاعات جبهه»، «جنگ به روایت تصویر» و ماهنام «مکتب جبهه»، مجموعه نشریاتی است که به عنوان نمونه از آنها رونمایی شد.

آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی و 240 عنوان نشریه از دفاع مقدس
مریم نوریان گلیان، کارشناس مطبوعات آستان قدس رضوی در این مراسم، با بیان اینکه تمام این مجموعه در آرشیو گنجینه مطبوعات کتابخانه آستان قدس رضوی موجود است، این گنجینه را بزرگترین آرشیو مطبوعات ایران خواند و اظهارکرد: در این گنجینه، بیش از 240 عنوان نشریه تخصصی و نیمه‌تخصصی در موضوع دفاع مقدس نگهداری می‌شود.

نشریات جنگی برای دانش‌آموزان
وی تصریح کرد: پس از دوران جنگ تحمیلی و در دهه‌های 70 و 80 شمسی روند انتشار نشریات مربوط به جنگ افزایش چشمگیری یافت.

وی افزود: در دهه 70 نشریات دفاع مقدس به موضوعاتی چون خاطرات شهدا، وصیت‌نامه‌ها و عکس‌ها اختصاص پیدا کرد که نشریات «شلمچه»، «جبهه» و «فکه» از جملۀ این موارد هستند.

نوریان بیشترین تعداد نشریات موجود در این زمینه را مربوط به دهه 80 با بیش از 90 نشریه و کمترین تعداد را متعلق به دهه 60 دانست و اظهار کرد: دهه 80 زمان رونق مجلات تخصصی تحلیلی در زمینه جنگ و دفاع مقدس است.

نوریان گلیان آموزش وطن‌پرستی و دفاع از میهن به کودکان را از دیگر موضوعات مهم نشریات حوزه دفاع مقدس ذکر کرد و گفت: «کودک مسلمان بلوچ»، «جاودانه‌ها» و «رسالت دانش‌آموز» از جمله نشریات در گروه سنی کودکان است که می‌کوشیدند با روشن کردن سیاست‌های پشت پرده استعمار، به نقش مهم کودکان در استقلال همه‌جانبه کشور از طریق کسب دانش و مهارت بپردازند.

پیشتازی دانشگاه‌ در انتشار نشریات دفاع مقدس
وی همچنین با اشاره به نقش پررنگ دانشگاه‌ها در این زمینه بیان کرد: دانشگاه‌های کشور و بعد از آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صاحب بیشترین تعداد نشریه در این زمینه هستند و این درحالی است که بیش از 45درصد نشریات توسط این دو نهاد به چاپ رسیده است.

کارشناس مطبوعات آستان قدس رضوی در ادامه، از استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، لرستان، فارس و یزد به عنوان استان‌هایی نام برد که به ترتیب، بیشترین میزان نشریات در حوزه دفاع مقدس را در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی به خود اختصاص داده‌اند.

در ادامه سردار حسینعلی یوسف علیزاده، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس بر لزوم دستیابی آسان به منابع و اسناد هشت سال جنگ تحمیلی تأکید کرد و گفت: دغدغه مشترک پیشکسوتان و حماسه‌سازان دفاع مقدس این است که این رویداد بزرگ در لابه‌لای حوادث تاریخ فراموش نشود و دشمنان آن را تحریف نکنند. رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که در حوزه دفاع مقدس خاطرات و تجارب به قدری باید ثبت شود که برای 200، 300 سال آینده انقلاب هم ذخیره معنوی و استراتژیک داشته باشیم.

یوسف علیزاده با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: ایشان می‌فرمایند که سال‌های دفاع مقدس به مثابه گنج ماست و ما باید هرچه بیشتر از این گنجینه در تولید آثار فاخر ادبی، تألیف کتاب‌های عمیق علمی‌پژوهشی و تولید نمایشنامه، فیلم و سریال استفاده کنیم و دفاع مقدس را ماندگار کنیم چراکه تا این اندیشه‌ها و مضامین، لباس هنر نپوشند، ماندگاری‌شان تضمین نمی‌شود.

وی افزود: دشمن تلاش می‌کند تا این صفحه روشن ایستادگی، مقاومت و رشادت را از مقابل دیدگان ما کنار بگذارد و به جای آن کتاب مذاکره و کوتاه آمدن را جلوی ما باز کند و این ارزش‌های دفاع مقدس است که به ما نهیب می‌زند دچار این غفلت نشویم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی خاطرنشان کرد: لازمه این هوشیاری این است که اسناد، سوابق و داشته‌های تاریخی را از آرشیوها خارج کنیم، بر روی دست بگیریم و اجازه ندهیم تحریف شود.

یوسف علیزاده اقدام آستان قدس رضوی در ایجاد آرشیو اسناد و مطبوعات و رونمایی از آن‌ها را ارزشمند خواند و اظهار کرد: این اقدام بزرگی است و این اسناد می‌تواند منبع صدها پژوهش شود.

وی در این ارتباط، اندیشمندان و پژوهشگران را مخاطب خود قرار داد و بیان کرد: من از صاحبان اندیشه دعوت می‌کنم که از این اسناد استفاده کنند و روایت‌گر حقایق دفاع مقدس باشند.

نشریات رونمایی شده به مدت یک هفته در قالب نمایشگاه در محل گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض نمایش عموم قرار دارد.

انتهای پیام

captcha