پایان جنگ پس از فتح خرمشهر عاقلانه نبود
کد خبر: 3845049
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹

پایان جنگ پس از فتح خرمشهر عاقلانه نبود

گروه سیاست و اقتصاد - فرمانده سابق سپاه قمر بنی‌هاشم گفت: صدام همیشه حتی زمانی که شهرهای ما را تصرف کرده بود، دم از آتش بس می‌زد. این در حالی است که هیچ عاقلی در حالی که سرزمین‌هایش در دست دشمن است آتش بس را نمی‌پذیرد.

دفاع مقدس قدرت ما را در جهان به اثبات رساندسردار رضا سلمیانی، فرمانده سابق سپاه قمر بنی‌هاشم، در گفت‌وگو با ایکنا اصفهان، در رابطه با دفاع مقدس، اظهار کرد: در مورد دفاع مقدس تحلیل‌های مختلفی از زوایای گوناگون صورت گرفته و هرکس بر اساس برداشت خودش آن را تحلیل کرده است. اما جامع‌ترین تحلیل را حضرت امام (ره) دارند که طی بندهای چندگانه‌ای می‌فرمایند: «در جنگ ما ابهت دو ابر قدرت شرق و غرب را شکستیم» که منظور ایشان از این حرف اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا بود که جهان را به دو قطب شرق و غرب تقسیم کرده بودند.

وی ادامه داد: ما کشور کوچکی بودیم، اما به خاطر مردانگی و ایثار سربازان‌مان توانستیم این ابهت را بشکنیم و درس بزرگی به دوستان و دشمنان خود بیاموزیم. امام(ره) در ادامه فرمودند: «جنگ ما فتح فلسطین را به دنبال خواهد داشت» یا «ما در جنگ به خودکفایی رسیدیم». مهم‌ترین مسئله جنگ روح برادری، اخوت، وطن‌پرستی، ایمان و اعتقادی بود که میان مردم به وجود آمد که شاید اگر جنگ نبود به وجود نمی‌آمد. ما در جنگ به خودباوری و خودکفایی رسیدیم.

دفاع مقدس سبب بیداری مسلمانان جهان شد

فرمانده سابق سپاه قمر بنی‌هاشم افزود: امیدوارم بتوانیم از دستاوردهای جنگ استفاده و محافظت کنیم. ما در جنگ توانستیم به عنوان یک الگو در برابر زورگویی‌های امپریالیست شرق و غرب در تمام جهان معرفی شویم. اتحاد جماهیر شوروی چند سال پیش نابود شد و آمریکا نیز عملا قدرت خاصی ندارد، باور این مسئله در زمان جنگ برای بسیاری از افراد غیر ممکن بود، اما حالا می‌بینیم که این اتفاق رخ داده است.

سلیمانی با بیان اینکه دفاع مقدس ما بیداری مسلمانان سراسر جهان را به دنبال داشت خاطرنشان کرد: پس از جنگ مردم توانستند روی پای خود بایستند، چرا که هنوز آن زمان مردم به این خودباوری نرسیده بودند که می‌توانند در برابر ابرقدرت‌ها قد علم کنند. در آن زمان قسمتی از کشور یمن متعلق به شوروی بود و حتی آلمان نیز به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده بود، یعنی همه کشورها یا وابسته به آمریکا بودند یا وابسته به شوروی.

خودباوری؛ دستاورد دفاع مقدس بود

وی گفت: بعد از دفاع مقدس ما حتی کشورهای کوچکی مانند سوریه و مصر به این باور رسیدند که با دست خالی و اتحاد و خودباوری می‌توانند در مقابل ابرقدرت‌ها ایستادگی کنند. مهم‌ترین دستاورد جنگ همین خود باوری بود که جمهوری اسلامی ایران را به عنوان الگو به جهان معرفی کرد.

سلیمانی در ادامه درباره شبهاتی که در خصوص جنگ مطرح می‌شود گفت: هر انقلابی در زمان تولد ابراز وجود کرده و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کند. انقلاب اسلامی ایران نیز بر اساس سیاست «نه شرقی، نه غربی» متولد شد. جهان آن زمان نمی‌توانست باور کند که کشوری مانند جمهوری اسلامی که در شاه‌راه خاور میانه قرار دارد چنین شعاری داشته باشد.

صدام آغازگر جنگ بود

وی تصریح کرد: یکی از پیام‌های این شعار، استقلال و ایستادن روی پای خودمان بود که دشمن تاب تحمل این حرف را نداشت و با توجه به مشی و سیاستی که حزب بعث عراق دنبال می‌کرد، آتش جنگ و تجاوزات مرزی را آغاز کرد و کارهایی از جمله انفجار در شهرهای مرزی مانند اهواز را انجام داد. اولین حمله رسمی نیز پس از قطع‌نامه 1975 رخ داد و صدام گفت که قصد دارد مناطقی مانند خوزستان را تصرف کند. یعنی شروع جنگ کاملا به وسیله صدام صورت گرفت.

فرمانده سابق سپاه قمر بنی‌هاشم اضافه کرد: ما با هفت کشور عربی همسایه هستیم و این کشورها نه تنها با ما متحد نبودند، بلکه از عربستان گرفته تا یمن همیشه علیه ما اقدام کردند، در آن زمان هم با توجه به اینکه حکومت در این کشورها موروثی بود و مردم نقش چندانی در حکومت نداشتند، تاب تحمل ایستادن نظام ما روی پای خود و مردم سالاری دینی کشور ما را نداشتند. به همین دلیل کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و شرق و غرب به دفاع از صدام پرداختند و ما عملا با اتحاد نانوشته جهانی روبرو شدیم.

پایان جنگ پس از فتح خرمشهر عاقلانه نبود

سلیمانی با اشاره به اینکه بعضی افراد معترض هستند که چرا جنگ پس از فتح خرمشهر پایان نیافت، گفت: صدام همیشه حتی زمانی که شهرهای ما را تصرف کرده بود، دم از آتش بس می‌زد، هیچ عاقلی در حالی که سرزمین‌هایش در دست دشمن است آتش بس را نمی‌پذیرد. در گذشته هم اسرائیل بلندی‌های جولان را اشغال کرد و آتش بس اعلام کرد تا مذاکره کنند، اما ترامپ آن  مناطق را جزو خاک اسرائیل اعلام کرد. اگر ما هم آتش بس را قبول می‌کردیم معلوم نبود که سر حرفشان بمانند.

وی تاکید کرد: پس از فتح خرمشهر شهرهای مرزی ما هنوز در دست صدام بود و ما نمی‌توانستیم به آنها اطمینان کنیم. پس از فتح خرمشهر وقتی ما به اقتدار رسیدیم و شهرهای مرزی را یکی پس از دیگری آزاد کردیم، برای اینکه جلوی ما را بگیرند اعلام آتش بس کردند و هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کرد حالا که ما در اوج حرکت هستیم متوقف شویم و کار را به اما و اگرها بسپاریم. همیشه در طول تاریخ با این کارها قسمتی از ایران جدا شد، مثلا بحرین هم با همین بازی از کشور جدا شد. ما هم جنگ را ادامه دادیم تا زمانی که بتوانیم با قدرت بیشتری پای میز مذاکره بنشینیم.

وی اظهار کرد: یک سال اول جنگ دولت دست بنی‌صدر و لیبرال‌ها بود ما هیچ موفقیتی نداشتیم و پس از برکناری او از فرماندهی کل قوا اولین عملیاتی که به عنوان نقطه شروع موفقیت ما ثبت شد عملیات «خمینی روح خدا، فرمانده کل قوا» بود که در اوج وحدت و هماهنگی میان ارتش، بسیج، نیروی انتظامی و نیروهای مردمی پدید آمد و جبهه را به دست نیروهای متعهد و مردمی سپرد. 

فرمانده سابق سپاه قمر بنی‌هاشم خاطرنشان کرد: هماهنگی میان ارتش، سپاه و بسیج توانست ما را به موفقیت برساند. امروزه نیز کسانی که از دفاع مقدس سوءاستفاده می‌کنند وام‌دار کشورهای بیگانه هستند. این افراد همیشه در حال اعتراض بودند و در زمان جنگ هم در کار رزمندگان اخلال ایجاد می‌کردند.

دفاع مقدس محصول اندیشه‌های دفاعی حضرت امام بود

سلیمانی تصریح کرد: نیازهای ما در جنگ را جوانان با خون خودشان تامین می‌کردند و در مقابل دشمن می‌ایستادند. اما کسانی که به ظاهر دم از انقلاب و دفاع می‌زدند در بهترین شرایط زندگی کرده و می‌کنند. آنها همیشه به دنبال بهره برداری‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بودند، فرزندانشان الان در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند و کارشان را با رانت پیش می‌برند.

وی در ادامه گفت: دفاع مقدس محصول اندیشه‌های دفاعی حضرت امام بود و رزمندگان بر همین اساس حرکت کرده و پیروز شدند. اما سنگ‌اندازان امروز هم همان حرف‌های زمان جنگ را درخصوص مدافعین حرم می‌زنند و آنها را محکوم می‌کنند. اما کشورهایی مانند سوریه و یمن روی پای خود ایستادند و جمهوری اسلامی الان تنها نیست و دشمن قدرت کشور ما را باور کرده است. هیچ حرکتی امروز بدون هماهنگی با ایران صورت نمی‌گیرد و این باور مدیون دفاع مقدس است.
انتهای پیام

captcha