تربیت حقیقی، پاک بودن معلم است
کد خبر: 3845153
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲
آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با وزیر آموزش و پرورش:

تربیت حقیقی، پاک بودن معلم است

گروه سیاست و اقتصاد ــ تربیت حقیقی یعنی پاک بودن خود معلم که وقتی سخن می‌گوید، از دهان او نور خارج شود و این طهارت معلم را می‌طلبد. 

تربیت حقیقی پاک بودن معلم استبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله جوادی آملی، 4 مهرماه در دیدار محسن حاجی میرزائی، وزیر آموزش و پرورش در سخنانی بیان کرد: یک اشکال اساسی از گذشته تاکنون در نظام آموزش و پرورش کشور وجود دارد و آن این است که در گذشته «تعلیم» بود، اما خبری از «تربیت» نبود اما بعد از انقلاب خواستیم «تربیت» را به «تعلیم» اضافه کنیم اما در این مسیر موفق نبودیم، چراکه در حقیقت کاری که آموزش و پرورش انجام داد این بود که تربیت را به تعلیم برگرداند.
ایشان ادامه داد: ما اکنون «تربیت» به معنای حقیقی آن در آموزش و پرورش نداریم بلکه ما یک سری از دروس داریم مانند فیزیک و شیمی و .. و یک سری از دروس داریم مانند قرآن و عترت شناسی و ... و خیال کردیم که این تربیت است در حالی که این تربیت نیست بلکه گسترده کردن تعلیم است، تربیت حقیقی یعنی پاک بودن خود معلم است که وقتی سخن می‌گوید از دهان او نور خارج شود و این طهارت معلم را می‌طلبد.
این مفسر یادآوری کرد: امام علی عل(ع) به فرزندش نامه ای نوشت که ما هم مخاطب این نامه هستیم چون ما هم فرزند ائمه(ع) محسوب می شویم؛ پیغمبر(ص) فرمود «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» و شما می توانید فرزندان ما شوید و ما نیز این دعوت را پذیرفتیم لذا در این ایام که ایام سوگ و ماتم سالار شهیدان است ما ادعای خون خواهی حسین(ع) را داریم چون ما فرزند و ورثه آن حضرت هستیم. امام در نامه خود به فرزندش فرمود «معلم، امام است».
آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: هر معلمی امام مأموم خود است که شاگردانش هستند. این معلم باید طوری طیب و طاهر باشد که شاگردانش بتوانند به قیام و قعود او اقتدا کنند و وجود او سراسر نور باشد، این تربیت در متن دین نهفته است. ما باید به دنبال این تربیت باشیم نه اینکه تعلیم را گسترش دهیم. این طیب و طاهر بودن معلم است که تعلیم را به تربیت برمی گرداند، اگر آموزش و پرورش به دنبال تحول است معنای حقیقی تحول همین است که معلمان در سطح خود، «امام» شوند.
این مفسر قرآن ابراز کرد: دو راه برای تعلیم وجود دارد؛ یک راه گوش و یک راه دل، اگر کسی بوی بد گناه را استشمام نمی کند این یعنی آموزش و تربیت او صرفاً در همین محدوده گوش بوده است و به دل او نفوذ نکرده است، این کار معلم است که دانش آموزان با دیدن معلم خود، به نحوی در طول سال‌های تحصیل رشد کنند که از انجام گناه بیزار باشند و بوی بد گناه را استشمام کنند، که امیدواریم در تحقق این امر بیش از پیش موفق باشید.
در ابتدای این دیدار وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آغاز سال جدید تحصیلی مدارس، گزارشی از وضعیت مدارس کشور و فعالیت های آموزش و پرورش در راستای آماده سازی فضاهای آموزشی کشور خدمت معظم له ارائه کرد.
انتهای پیام
captcha