تعیین سهم برای نهادها در شکل‌گیری وضعیت فعلی کشور مبنای دقیقی ندارد
کد خبر: 3845310
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
کدخدایی در پاسخ به ایکنا:

تعیین سهم برای نهادها در شکل‌گیری وضعیت فعلی کشور مبنای دقیقی ندارد

گروه سیاسی ــ سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهارات آیت‌الله جنتی مبنی بر نقش انتخاب مردم در ایجاد وضعیت فعلی کشور و نقش و سهم شورای نگهبان در ایجاد این وضعیت گفت: این سهم تعیین‌کردن‌ها مبنای دقیقی ندارد. پس اجازه دهید از تعیین سهم بگذریم.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، صبح امروز 6 مهرماه، با حضور جمعی از اصحاب رسانه در محل شورا برگزار شد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره اظهارات آیت‌الله جنتی مبنی بر نقش انتخاب مردم در ایجاد وضعیت فعلی کشور و نقش و سهم شورای نگهبان به منزله نهاد تعیین‌کننده صلاحیت افراد برای حضور در نهادهای مختلف در شکل‌گیری چنین وضعیتی در کشور گفت: سهم تعیین کردن‌ها خیلی مبنای دقیقی ندارد و یکی دو بار هم سهم تعیین کردیم و برخی اعتراض کردند پس اجازه دهید از تعیین سهم بگذریم. ولی من فکر می‌کنم سهم گروه‌های سیاسی و کسانی که نیروها و نامزدها را معرفی می‌کند بیشتر از همه است و از طرف دیگر اطلاع‌ر‌‌سانی صحیح به مردم می‌تواند نقش مؤثری در انتخاب گزینه‌های بهتر داشته باشد. 

کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره اعلام خط قرمزهای شورای نگهبان از سوی آیت‌الله جنتی به ویژه تأکید بر جلوگیری حضور افراد در انتخابات با پول‌های کثیف گفت: ملاک و میزان برای شورای نگهبان قانون است و دو محور اصلی مفاسد اخلاقی و اقتصادی و مخالفت با حاکمیت را در تأیید یا رد صلاحیت افراد مدنظر قرار می‌دهد. درباره نقش پول در انتخابات همه مسئولان و مردم نگران هستند و نیازمند قوانین بهتری هستیم و متأسفانه قوانین به کمک ما نیامده است، اما شورای نگهبان تلاش خواهد کرد با استفاده از اختیارات قانونی که دارد هر جا که تشخیص داد که پول نقش مؤثری در انتخابات داشته و به نوعی انحراف در انتخابات ایجاد کرده، برخورد کند.

وی درباره بررسی طرح‌های مختلف در حوزه شفافیت در مجلس گفت: تشخیص کارشناسانه مصوبات برعهده نمایندگان و مجلس است و هر مصوبه‌ای که در مجلس تصویب شود شورای نگهبان آن‌ها را طبق شرع و قانون اساسی بررسی می‌کند. اینکه شفافیت در همه حوزه‌ها باشد امر خوبی است و ما هم استقبال می‌کنیم ولی منوط به نظر نمایندگان است که در وهله اول این طرح تصویب شود.

کدخدایی درباره نقش اصلاح قانون انتخابات مجلس بر اصلاح ساختار انتخابات در کشور دارد، گفت: همان طور که بارها بیان کردم قانون انتخابات ما ناقص و حداقلی است و برای نمونه در حوزه تبلیغات و هزینه‌های انتخاباتی ساکت است یا حداقلی از مقررات را دارد و نیازمند قانون جامع هستیم که متأسفانه هرچقدر ما تلاش کردیم هنوز دستمان خالی است و انتظار از مجلس این است هر چه زودتر نسبت به اصلاح قانون انتخابات عمل کند. در این اصلاح شفافیت بیشتر در حوزه اجرا و نظارت و نگاه دقیق‌تر نسبت به رویه‌های انتخاباتی خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره سخنان اخیر آیت‌الله جنتی مبنی بر ناامیدی از مدیران فعلی و ضرورت جایگزینی نیروهای جوان و انقلابی و شائبه عدم بی‌طرفی از سوی ایشان گفت: البته ایشان در مقام رئیس مجلس خبرگان این نظرات را دادند. هیچ کس در کشور با جوان‌گرایی مخالفت ندارد و همه مسئولان از مقام معظم رهبری تا رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه بر آن تأکید دارند. نگاه آیت‌الله جنتی نیز در این باره نسبت به یک گروه و شخص خاص نبوده و شامل تمامی مدیران و اشکالاتی است که در تمامی سطوح وجود دارد.

وی درباره نحوه رصد فعالیت‌های انتخاباتی زودهنگام برخی افراد در فضای مجازی از سوی شورای نگهبان گفت: اگر گزارشی به ما ارسال شود آن گزارش‌ها در جلسات کارشناسی بررسی می‌شود و اگر مغایرتی با قوانین داشته باشد قطعا مد نظر قرار خواهد گرفت.

کدخدایی درباره طرح جدید برخی نمایندگان درباره ضرورت شفافیت در آرای اعضا و متن مذاکرات در همه نهادهای تصمیم‌گیر و تقنینی کشور از جمله شورای نگهبان گفت: این نظر خوبی است و شورای نگهبان هم در این زمینه پیشگام بوده و شورا علی‌رغم آنکه تکلیف قانون نداشته اما مشروح مذاکرات شورای نگهبان در حوزه قوانین را در سایت شورا منتشر می‌شود ولی از آنجا که این مذاکرات مفصل و طولانی است زمان می‌برد که همه آنها در سایت منتشر شود و بخش‌های بعدی هم منتشر خواهد شد. اما در حوزه شفافیت در نظرات انتخاباتی شورا منع قانونی وجود دارد و قانون بیان کرده که نتایج صلاحیت‌ها باید محرمانه انجام شود. اگر قانون تکلیفی برای ما تعیین کند طبیعتاً ما استقبال می‌کنیم و مجری قانون خواهیم بود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی در خصوص دایره مصونیت نمایندگان مجلس و جنجال‌هایی که بر سر دستگیری دو نماینده مجلس و اظهار نظر وکلای ملت در خصوص «مرحومه خدایاری» شده است، گفت: اصل ۸۶ قانون اساسی تأکید می‌کند که یک نماینده در اعلام نظر و رأی خود در مجلس کاملاً آزاد است اما این‌گونه نیست که همان نماینده اگر جرمی را مرتکب شد کسی با او برخورد نکند.

وی درباره سازوکار و نحوه مقابله شورای نگهبان با ورود پول‌های کثیف به انتخابات گفت: اختیارات شورای نگهبان در حوزه تأیید صلاحیت‌ها براساس اطلاعات و گزارش‌هایی است که مراجع چهارگانه به ما ارسال می‌کنند، و اگر گزارشی در این راستا به دست ما برسد قطعا در روند احراز و تأیید صلاحیت‌ها مؤثر است.

کدخدایی درباره اقدامات صورت گرفته برای برگزاری همایش چهل سالگی قانون اساسی گفت: البته همکاران ما در پژوهشکده شورای نگهبان اطلاعات بیشتری در این باره دارند. احتمالا نشست خبری این همایش به زودی برگزار می‌شود. امیدواریم برگزاری این همایش بتواند قانون اساسی و احکام و ساختارهای آن را به خوبی به مردم معرفی کند.

کدخدایی در پاسخ به این سؤال که چندی پیش در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها بیان کرده بودید که بحث دسترسی آزاد به اطلاعات برای شورای نگهبان موضوعیت ندارد و امکان رد شدن طرح شفافیت مذاکرات در شورای نگهبان گفت: ابتدا باید از این رسانه که موضوع را این‌گونه منتشر کرد گلایه کنم. من در آن گفت‌وگو بیان کردم این امر «سالبه به انتفاع موضوع» است و این بدان معناست که شورای نگهبان از قبل در بحث شفافیت پیشگام بوده و مشروح مذاکرات شورای نگهبان منتشر می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهارات آقای نوبخت درباره اینکه قرار است در بودجه سال 99 تنها اعتبار نهادهای سیاستگذار اعلام شود نه دستگاه‌های اجرایی و امکان‌پذیر بودن این مسئله به لحاظ اجرایی گفت: البته من این مطلب را در رسانه‌ها شنیدم و به صورت رسمی چیزی اعلام نشده است. قانون بیان می‌دارد که بودجه شامل همه دستگاه‌ها می‌شود. ما قبلاً نسبت به اینکه بودجه شرکت‌های دولتی در قانون بودجه نمی‌آمد ایراد می‌گرفتیم که باعث شد بودجه آن‌ها در قانون بودجه ذکر شود.

وی در پاسخ به این سؤال که شورای نگهبان حاضر است جلسات خود را به صورت علنی و زنده پخش کند، گفت: اگر این به شکل تکلیف قانونی باشد آن را انجام خواهیم داد و تابع قانون خواهیم بود، ولی همین الان هم شورای نگهبان فراتر از تکلیفش در حال انتشار مشروح مذاکرات است.

کدخدایی درباره فعالیت برخی حامیان ساختارشکنان مجلس ششم در حوزه‌های انتخابیه کوچک برای ورود به مجلس و اقدام شورای نگهبان در ملاک قرار دادن این سوابق در بررسی صلاحیت آن‌ها گفت: ملاک شورای نگهبان قانون، قانون و قانون است و تفاوتی نمی‌کند افراد عضو کدام دوره مجلس یا گروه سیاسی بود و هر آنچه که در قانون منع یا مجاز دانسته شده از سوی شورای نگهبان اعمال می‌شود.

وی درباره راه‌اندازی سامانه شفافیت اموال مسئولان و اینکه شامل اعضای شورای نگهبان نیز می‌شود یا خیر، گفت: ظاهراً همه مسئولان در این سامانه باید عضو شوند و ما هم باید عضو این سامانه شویم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تأکید مقام معظم رهبری بر حق‌الناس بودن انتخابات و اینکه اگر افراد باصلاحیت از سوی شورای نگهبان رد شوند مصداق زیر پا گذاشتن حق‌الناس نیست، گفت: یک نکته نقض در این سؤال است که اگر کسی صلاحیت داشته باشد و شورای نگهبان «من غیر حق» او را رد کند، حق‌الناس زیر پا گذاشته شده است، اما بحث شورای نگهبان این نیست. شورا می‌گوید در برخی موارد نمی‌توان تشخیص داد که فرد صلاحیت دارد یا ندارد و عدم احراز از جمله مواردی است که مقام معظم رهبری در فرمایش اخیر بر آن استناد کردند و هم قانون حکم کرده و از جمله اختیاراتی است که شورای نگهبان وفق قانون دارد.

وی درباره برخی واسطه‌‌گری‌ها در شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت افراد گفت: اگر کسی در این جهت حرکتی کرد حتما به ما یا نهادهای نظارتی اطلاع دهید تا برخورد لازم انجام شود.

کدخدایی درباره تشکیل ستاد رسیدگی به تخلفات انتخاباتی از سوی قوه قضائیه به کمک شورای نگهبان گفت: طبیعتاً هر دوره با قوه قضائیه نشست‌هایی داریم ولی هنوز نشست خاصی با دوستان در قوه قضائیه نداشتیم و هر زمان که آن‌ها اعلام آمادگی کنند این جلسات برگزار می‌شود و هماهنگی این کار با قوه قضائیه است. تشکیل چنین ستادی به جلوگیری از تخلفات در روز انتخابات و تبلیغات کمک می‌کند.

کدخدایی درباره استدلال برخی نمایندگان در مخالفت با شفافیت آرای آنها به دلیل امکان رد صلاحیت از سوی شورا گفت: هیچ‌گاه هیچ نماینده‌ای به خاطر رأی و نظری که در مجلس داده مورد مؤاخذه شورای نگهبان قرار نگرفته اما اگر مطالب دیگری داشته که در چارچوب قانون مجاز نبوده، شورای نگهبان هم براساس آن عمل خواهد کرد.

وی درباره اینکه برخی تغییرات گسترده در سطح استانداران و فرمانداران به نفع یک جریان خاص سیاسی و خطر این مسئله در نزدیکی انتخابات گفت: همان‌طور که شورای نگهبان باید بی‌طرف باشد وزارت کشور و هیئت‌های اجرایی نیز باید بی‌طرف باشند و هر گونه اقدامی خلاف این بی‌طرفی از سوی هیئت‌های نظارت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و برخورد لازم نیز صورت می‌گیرد.

کدخدایی در ابتدای نشست خبری خود، با تسلیت ایام محرم و صفر و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، به عدم مغایرت ۵ مصوبه با شرع و قانون اساسی اشاره کرد که مهم‌ترین آن‌ها طرح استفساریه ماده ۳۶ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی و لایحه مدیریت بحران کشور بود.

وی در ادامه به تشریح مصوبات مغایر با شرع و قانون اساسی پرداخت و گفت: یکی از این مصوبات دارای مغایرت، طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور است که با ابهامات و ایراداتی از سوی اعضای شورا مواجه شد. این مصوبه با ۵ ایراد و ابهام به مجلس برگردانده شد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: طرح ساماندهی صنعت خودرو نیز علی‌رغم اصلاحات به عمل آمده مغایر شرع و قانون اساسی شناخته شد.

کدخدایی در ادامه به ایراد شورای نگهبان به طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن اشاره کرد و گفت: این طرح با اصلاحی جزئی در مجلس به تصویب شورا خواهد رسید.

انتهای پیام

captcha