حفظ قرآن با مغز قدیم
کد خبر: 3845676
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
آکادمی مجازی حفظ/ 10

حفظ قرآن با مغز قدیم

کانون خبرنگاران نبأ ــ یکی از توصیه‌های مهم به کسانی که قدم در راه حفظ کلام‌الله مجید برداشته‌اند، این است که برای اینکه محفوظات خود را به این زودی‌ها فراموش نکنند، با «مغز قدیم» قرآن را حفظ کنند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ برای اینکه محفوظات خود را به این زودی‌ها فراموش نکنید ، با «مغز قدیم» قرآن را حفظ کنید.

حال چگونه؟ مغز قدیم با تصاویر ارتباط برقرار می‌کند! 65  درصد تمامی اطلاعات ورودی مغز، از راه «دیدن» منتقل می‌شود.

عصب‌های بینایی به مغز قدیم متصل هستند و اطلاعات تصویری به سرعت به مغز قدیم منتقل شده و پردازش می‌شوند.

از این رو، تصاویر صفحات و آیات در حفظ قرآن اهمیت فراوانی دارد. ما اغلب در حفظ قرآن فقط بر عبارت‌ها و آیات تأکید می‌کنیم؛ درحالی‌که عبارات و واژگان با مغز جدید تحلیل می‌شوند و از ماندگاری کمتری برخوردارند؛ اما تصاویر با مغز قدیم ارتباط برقرار کرده و مانا ترند.

سه بخش اصلی مغز

مغز سه بخش اساسی دارد که مغز جدید، مغز میانی و مغز قدیم نام دارند.

مغز جدید معمولاً انجام کارهای تحلیلی و پیچیده را بر عهده دارد. تصمیمات منطقی، آموزش و کارهای ارادی ما با فرماندهی این بخش مغز انجام می‌شود.

مغز میانی بیشتر با موارد احساسی و همچنین حافظه درگیر است.

مغز قدیم اما عهده‌دار فعالیت‌های اصلی ما برای بقاست؛ مثلاً فعالیت‌هایی مانند تنفس یا غذا خوردن که برای ادامه حیات ضروری هستند به واسطه این بخش مغز مدیریت می‌شوند.

پس اگر سعی کنیم با تصویرسازی، آیات را به مغز قدیم منتقل کنیم؛ بخشی که برای بقا فعالیت می‌کند و فعالیت‌های غیرارادی انسان را کنترل می‌کند، نیاز به تلاش کمتری برای به یادآوری آیات داریم و تصاویر در ناخودآگاه ما ثبت می‌شود و برای به یادآوری آن‌ها نیازمند تلاش و مرور کمتری هستیم.

به قلم زهرا ابوترابی، حافظ کل قرآن کریم و مدرس دانشگاه

منبع: tahfiz.ir@

انتهای پیام

 

captcha