کی و کجا قرآن را حفظ کنیم؟
کد خبر: 3837093
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
آکادمی مجازی حفظ قرآن/ 5

کی و کجا قرآن را حفظ کنیم؟

کانون خبرنگاران نبأ ــ زمان و مکان حفظ قرآن یکی از نکات مهمی است که باید در مقوله حفظ کلام‌الله مجید مد نظر قرار گیرد و رعایت آن در موفقیت حافظ قرآن اثر شایانی دارد؛ در این مطلب آنچه در بحث زمان و مکان باید مورد توجه قرار گیرد، خلاصه بیان می‌شود.

کی و کجا قرآن را حفظ کنیم؟

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ اگر می‌خواهید بازده حفظ بیشتر باشد و کمتر احساس خستگی کنید، بهتر است در ساعت یا ساعات مشخصی از شبانه‌روز به حفظ قرآن بپردازید. از محاسن این کار یکی عادت کردن به وقت مشخصی برای حفظ است، به طوری که پس از مدتی به‌ طور ناخودآگاه به ساعت حفظ خود عادت می‌کنید.

ساعت مناسب حفظ قرآن
انتخاب ساعت معینی برای حفظ قرآن بستگی به توانایی جسمی و روحی فرد دارد؛ بهترین وقت، زمانی است که انسان خسته نیست و قدرت تمرکز ذهنی بالایی دارد این زمان معمولاً وقتی است که انسان پیش از آن به استراحت پرداخته که به نظر می‌رسد اول صبح بهترین زمان باشد اما باز هم بستگی به برنامه روزانه هر فردی دارد.

افراد مختلف عادت‌های متفاوتی دارند؛ ممکن است عده‌ای در اول صبح و عده‌ای هم عصرها پس از یک استراحت کوتاه تمایل بیشتری به حفظ داشته باشند، از نظر روان‌شناسان شب‌ها پیش از خواب و استراحت شبانه زمان مناسبی برای حفظ است، مشروط به آنکه خستگی مانع تمرکز نباشد. بهره‌مندی از وقت‌هایی مثل بین‌الطلوعین که روح انسان از نشاط بیشتری برخوردار است، باعث برکات معنوی فراوان و توفیق در حفظ قرآن خواهد بود.

کی و کجا قرآن را حفظ کنیم؟

مکان مناسب برای حفظ قرآن

1 ــ مکان ثابت: قبل از هر چیز بهتر است مکان حفظ، ثابت باشد. از حفظ کردن در اماکن عمومی و محل رفت و آمد بپرهیزید، چون در این مکان‌ها احتمال خطا و حواس‌پرتی بیشتر است. 

حفظ در حال حرکت مثلاً در وسایل نقلیه عمومی هم توصیه نمی‌شود، اما اگر بخواهید از زمان خود در وسایل نقلیه استفاده کنید بهتر است به مرور محفوظات بپردازید.

2 ــ اصلی سادگی: مکان حفظ بهتر است ساده و بدون تزئینات باشد تا توجه انسان به اطراف پرت نشود.

3 ــ مکان معنوی: بسیار خوب است که حفظ قرآن را در مکان‌های معنوی انجام دهیم مثل مساجد، امامزاده‌ها و حرم‌های مطهر؛ مشروط به اینکه گوشه‌ای خلوت و دور از هیاهو و حواس‌پرتی را انتخاب کنیم تا از حال و هوای معنوی این اماکن هم بهره‌مند شویم.

به قلم زهرا ابوترابی، حافظ کل قرآن کریم و مدرس دانشگاه

منبع: tahfiz.ir@

انتهای پیام

captcha