چگونه برای اولین‌بار قرآن حفظ کنیم؟
کد خبر: 3844010
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
آکادمی مجازی حفظ قرآن/ 7

چگونه برای اولین‌بار قرآن حفظ کنیم؟

کانون خبرنگاران نبأ ــ افراد بسیاری هستند که به حفظ قرآن علاقه‌مندند، اما شاید به سبب دسترسی نداشتن به یک استاد یا نداشتن یک برنامه منظم و قابل اجرا تاکنون نتوانسته‌اند به این توفیق بسیار سفارش شده دست یابند. ما در اینجا روشی ساده و قابل اجرا را برای همه که وقت زیادی هم نمی‌گیرد، توضیح می‌دهیم.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ هر فردی با انجام این مراحل می‌تواند قرآن را حفظ کند:
1 ـ گوش دادن: اولین مرحله برای حفظ آیه گوش دادن به تلاوت ترتیل همان یک آیه است، برای آنکه از اشتباهات احتمالی در حفظ جلوگیری کرده و بقیه فنون تلاوت را هم یاد بگیرید؛ بهتر است بیش از سه بار با دقت آیه را گوش کرده و پس از آن همراه قاری زمزمه کنید.
2 ـ خواندن: در این مرحله آیه را چند بار با صدای متوسط و به شیوه ترتیل از روی قرآن بخوانید. تعداد دفعات خواندن تا زمانی است که بتوانید بدون اشکال و به‌صورت ترتیل آن را کامل از رو بخوانید.
3 ـ درک معنا: بهتر است پیش از حفظ آیه یک بار معنا و ترجمه آن را بخوانید تا به‌صورت اجمالی با موضوع آشنا شوید و اگر فرصت کافی دارید، می‌توانید به برگزیده تفاسیر نیز مراجعه کنید.

4 ـ تقطیع و تکرار: در این مرحله که مرحله اصلی حفظ است، اگر آیه برای شما بلند است، می‌بایست آن را به جملات کوتاه‌تر تقطیع و هر بخش را به‌صورت جداگانه چندین‌بار تکرار کنید تا جایی که بدون نگاه کردن به مصحف بتوانید آن بخش را بخوانید. سپس بخش‌هایی را که حفظ شده‌اید به یکدیگر پیوند دهید و از ابتدا تا انتهای آن چندین‌بار از حفظ بخوانید. توجه داشته باشید اگر در این مرحله کوتاهی کنید، حفظ قوی نخواهید داشت.
5 ـ پیوند آیات: پس از آن که هر یک از آیات را به‌صورت جداگانه طبق مراحل قبلی حفظ کردید، این که وقت آن است که آیات را به یکدیگر متصل کنید تا بتوانید از ابتدای صفحه به صورت یکنواخت از حفظ بخوانید.
6 ـ تکمیل محفوظات: پس از گذشت 2 ساعت حتماً دوباره محفوظات را مرور کرده و به تکمیل آن بپردازید، زیرا محفوظات تازه نیازمند تکرار هستند. در طول روز چندین‌بار آیات جدید را تکرار کنید.

7 ـ نوشتن و یا تحویل محفوظات: این مرحله که برای تحکیم محفوظات در ذهن بسیار توصیه شده است، مرحله خواندن برای شخص دیگر و یا نوشتن محفوظات از حفظ است که به بازیابی کلمات و محفوظات جدید بسیار کمک کرده و باعث تثبیت آنها می‌شود.

به قلم زهرا ابوترابی، حافظ کل قرآن کریم و مدرس دانشگاه

منبع: tahfiz.ir@

انتهای پیام

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
F
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۷ - ۲۰:۰۹
5
13
سلام من میخوام کمتر از یک ماه سوره الرحمن را حفظ کنم و درضمن حفضیات من زیاد خوب نیست چیکار کنم؟؟؟؟
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ - ۰۵:۰۰
5
11
مومنان مثل خواهر و برادرند.
Najiye
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۹ - ۱۸:۴۳
6
7
چگونه همه قرآن کریم را حفظ کنیم
captcha