تعجیل در حفظ؛ آفتی در تثبیت محفوظات قرآنی
کد خبر: 3857921
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲
آکادمی مجازی حفظ قرآن/ 14

تعجیل در حفظ؛ آفتی در تثبیت محفوظات قرآنی

کانون خبرنگاران نبأ ــ یکی از عوامل ضعیف شدن محفوظات مخصوصاً 10 جزء آخر قرآن، «عجله کردن» حافظ در تمام شدن حفظ آیات است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ یکی از عوامل ضعیف شدن محفوظات مخصوصاً 10 جزء آخر قرآن، «عجله» در تمام شدن حفظ است.
حافظی که به جزء‌های آخر رسیده، ده جزء سوم را با شوق بیشتری حفظ می‌کند و گاهی فقط هدفش تمام کردن حفظ است(البته در مورد همه حفاظ صدق نمی‌کند).
این حافظ فقط یک سری اطلاعات به مغز خود وارد می‌کند که سطحی هستند و خیلی زود از دست خواهند رفت زیرا به اندازه‌ای که برای حفظ اجزاء قبلی زمان صرف کرده، وقت نگذاشته و تنها هدفش اتمام امر حفظ بوده است.
یادتان باشد یک حافظ خوب و موفق در هر لحظه باید بتواند برای تحویل کل محفوظاتش آماده باشد و برایش سوره‌ها و اجزاء، فرقی نداشته باشد و تمام آیات در سطح قابل قبولی به تثبیت رسیده باشند.
پس اگر روند تندی در حفظ جدید پیش گرفته‌اید و همین باعث شده محفوظات عمیق و مسلطی نداشته باشید، کمی از سرعت حفظ خود و حجم حفظ جدید کم کنید و به تثبیت بپردازید.
اگر سریع حافظ کل شوید، بدون مرورهای عمیق و حسابی، باید بعد از حفظ کل دوبرابر وقت خود را برای تثبیت بگذارید.

پس بهتر است در مسیر حفظ قرآن طوری برنامه‌ریزی کنید که روند متعادلی برای حفظ جدید و دوره در پیش بگیرید. البته وسواس هم نباید داشته باشید. حفظ جدید هم نباید متوقف شود، باید به همان نسبت که حفظ می‌کنید، بتوانید دوره و 10 درس و مباحثه کاملی داشته باشید و همیشه آماده پاسخگویی محفوظات کل خود باشید.

به قلم زهرا ابوترابی، حافظ کل و مدرس دانشگاه

انتهای پیام
captcha