انقلابی‌گری هیچ نسبتی با افراطی‌گری ندارد
کد خبر: 3845808
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
حجت‌الاسلام مهاجرنیا:

انقلابی‌گری هیچ نسبتی با افراطی‌گری ندارد

گروه سیاست و اقتصاد ــ استاد و پژوهشگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه فهم مرزبندی و نسبت‌سنجی میان انقلابی‌گری با مقوله آتش به اختیار و با افراط‌گرایی در اندیشه رهبری بسیار مهم است، گفت: انقلابی‌ها باید در چارچوب جمهوری اسلامی، مردم‌سالاری دینی و قوانین این نظام انقلابی باشند و این پایبندی همان انقلابی‌گری است، بنابراین انقلابی‌گری هیچ نسبتی با افراطی‌گری ندارد.

انقلابی گری هیچ نسبتی با افراطی گری نداردبه گزارش ایکنا از قم؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن مهاجرنیا، استاد و پژوهشگر مسائل سیاسی امروز در دهمین نشست کرسی‌های آزاداندیشی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد، گفت: اگر کسی می‌گوید من انقلابی هستم، قبل از دیگران باید وفاداری، التزام و پایبندی‌اش را به اصول انقلاب اسلامی اثبات کند. نمی‌شود کسی پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی نظام، قانون، اخلاق و عقلانیت دینی نداشته باشد؛ ولی مدعی انقلابی‌گری باشد.

وی با اشاره به اینکه فهم درست بیانیه گام دوم مبتنی بر فهم مبانی، اصول و پیش‌فرض‌های آن است، افزود: مقصود از اصول، قواعد و دستورالعمل‌های کلی مبتنی بر مبانی است که راهنمای عمل در مسائل و تدابیر جزئی هستند؛ بیانیه گام دوم هم دارای مبانی، اصول و مضامین عالی است که باید شناخته شوند.

این پژوهشگر مسائل سیاسی در خصوص «اصل انقلابی‌گری» گفت: در ابتدای بیانیه، مقام معظم رهبری اصل «نظام انقلابی» را مطرح کردند و از اصلی که پایه سبک زندگی چهل ساله انقلاب است با عنوان «نظریه نظام انقلابی» یاد کردند.

مهاجرنیا با اشاره به اینکه انقلابی بودن در بیانات رهبری چهار ویژگی معنایی دارد، افزود: مقام معظم رهبری در خصوص اعتبار ویژگی‌های شور و احساساتی که در مفهوم انقلابی بودن هست که ایشان قبلاً از آن به «کوره آتش‌فشانی و پر انرژی» تعبیر کردند، علاوه بر آن در خصوص اعتبار کنشگری و رفتار فعالانه فرموده‌اند: «انقلابی بودن به معنای کنش فعالانه در همه عرصه‌های انقلاب اسلامی است» .

وی ادامه داد: به اعتبار وفاداری و پایبندی به ارزش‌های انقلاب می‌گویند: «انقلابی بودن، یعنی التزام فکری و عملی به مبانی، اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی» و در رویکرد جامع اوصاف و التزامات فکری، اعتقادی و عملی آن را به «عادلانه، خردمندانه، دقیق، دلسوزانه، منصفانه، قاطعانه و بدون رودربایستی عمل کردن» تعریف کرده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دو اصطلاح «انقلابی مثبت و منفی» در بیانات مقام معظم رهبری گفت: بر اساس تعریف جامع؛ انقلابی کسی است که اعتقاد نظری، فکری و التزام عملی فعال دارد اما در عبارات رهبری کسانی که در هر دو بعد عمل و نظر، در میدان انقلاب حضور دارند به آن‌ها «انقلابی مثبت» می‌گویند و حتی کسانی که در دوره‌ای انقلابی نبوده‌اند، ولی حالا به تمام معنا انقلابی هستند، آن‌ها هم انقلابی مثبت هستند.

وی افزود: کسانی که به لحاظ فکری و نظری انقلاب را قبول دارند، اعتقاد دارند اما پای عمل که وسط می‌آید متوقف می‌شوند، اهل حضور و حمایت نیستند، قاعدتاً این آدم‌ها دیگر انقلابی نیستند، اما ایشان با همان مبنای جذب حداکثری این‌ها را هم داخل در صف انقلابی می‌کند و با عنوان « انقلابی منفی» از آن‌ها یاد می‌کند.

مهاجرنیا با بیان این‌که شاخصه‌های انقلابی‌گری از جمله رویکردهایی است که مورد توجه خاص مقام معظم رهبری است، گفت: ایشان در بیانات سالگرد ارتحال امام راحل پنج شاخصه اساسی برای انقلابی بودن بیان کردند؛ اولین شاخصه را پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی اسلام و انقلاب دانستند که این ویژگی از ویژگی‌های اصلی و مهم انقلابی‌گری است.

وی بیان کرد: اولین و مهم‌ترین شاخصه و ترجیع بند انقلابی گری و اصول گرایی است؛ اگر کسی می‌گوید من انقلابی و اصول‌گرا هستم، قبل از همه، این پایبندی‌اش را باید اثبات کند، نمی‌شود کسی پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی نداشته باشد؛ ولی بگوید من انقلابی هستم، بگوید بقیه نظام را قبول دارم اما پایبند به مبانی و ارزش‌های اساسی اسلام نیستم.

مهاجرنیا افزود: شاخصه دوم این است که اگر کسی می‌خواهد ادعا بکند من انقلابی هستم و می‌خواهد وصف انقلابی بودنش را حفظ کند، باید نسبت به آرمان‌های انقلاب هم جهت گیریش درست باشد و هم به صورت راهبردی به آن سمت حرکت بکند.

این پژوهش‌گر مسائل سیاسی با بیان این‌که شاخصه سومی که مقام معظم رهبری ذکر می‌کنند، پایبندی به استقلال کشور است، اظهار کرد: استقلال سیاسی به این معناست که ما در زمینه سیاسی، فریب دشمن را نخوریم اما مهم‌تر از آن استقلال فرهنگی است که سبک زندگی را سبک زندگی اسلامی ایرانی انتخاب کنیم.

وی افزود: استقلال اقتصادی هضم نشدن در هاضمه اقتصاد جامعه جهانی است؛ استقلال هم از شعارهای اصلی انقلاب بود که از درون جامعه برخاسته است، شعار اولیه انقلاب استقلال و آزادی است و در گام اول یکی از اصول اساسی بود؛. در گام دوم نیز مقام معظم رهبری، تأکید می‌کنند که حفظ استقلال جزء شعارها و اصول اساسی انقلاب اسلامی است که باید حفظ بشود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: چهارمین شاخصه‌ای که راجع به انقلابی‌گری می گویند، حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن است، دشمن شناسی یکی از کلید واژه‌های مهم در اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری است.

وی افزود: واژه‌های دشمن، استکبار، استعمار و سایر مفاهیم همسو و معادل آن، بیشترین حجم فراوانی در ادبیات رهبری را تشکیل می‌دهد، امروزه، به رغم اینکه در محاصره، در تحریم و در فشار هستیم، نگاه تیزبینانه و دشمن شناسانه رهبری کاری کرده که دشمنان ما احساس ناتوانی در مقابل انقلاب دارند.

وی با بیان این‌که رویکرد دیگری که پیش فهم بیانیه گام دوم و در اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری بیان شده راجع به «سطوح انقلابی»است، گفت: مقام معظم رهبری معتقدند هر کس هر مقدار به انقلاب اسلامی به اصول و مبانی به اهداف و آرمان ها به مواضع و رفتارهای انقلاب تعلق دارد به همان نسبت انقلابی است، بنابراین ایشان به اصطلاح « مقول به تشکیک» و ذو مراتبی بودن انقلابی معتقدند .

مهاجرنیا گفت: یکی از پیش فرض‌های فهم اصل انقلابی در بیانیه گام دوم نسبت سنجی انقلابی گری با سایر امور است؛ یکی از مشکلات‌ امروزه این است که به صورت گسستی رفتار می‌کنیم؛ یعنی اگر یک بعدی را گرفتیم، از بقیه بخش‌ها دیگر غافل می‌شویم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم می‌گویند: « میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند» یعنی انقلابی‌ها باید در چارچوب جمهوری اسلامی، مردم سالاری دینی و قوانین این نظام انقلابی باشند به عبارت دیگر انقلابی قانونمند باشیم، شور و حرارت، انرژی و تحرک و پویایی انقلابی گری نباید، ثبات، نظم و قانون را نادیده بگیرد.

استاد علوم سیاسی گفت: فهم مرزبندی و نسبت سنجی میان انقلابی گری با مقوله آتش به اختیار و با افراط گرایی در اندیشه رهبری بسیار مهم است؛ ایشان آتش به اختیار را در چارچوب نظام، قانون، تکلیف امر به معروف و نهی از منکر با رعایت بعد قلبی و زبانی و رعایت نزاکت اجتماعی و شئون اخلاقی در جامعه اسلامی و پرهیز از اختلال نظام، ناامنی و هرج و مرج در جامعه اسلامی می‌دانند و این پایبندی همان انقلابی گری است، غیر از این را ما انقلابی نمی‌دانیم، حتی انقلابی منفی هم نیست.

وی افزود: بنابراین انقلابی گری هیچ نسبتی با افراطی گری ندارد، ایشان دو تعبیر در این خصوص دارند؛ یکی اینکه می‌فرمایند نباید این باب شود که هر کسی متعهد و دیندار و با حجاب و مرام دینی است به او افراطی گفته شود و از طرف دیگر هم می‌گوید انقلابی‌ها باید در چارچوب دین، شریعت، قانون، نظم و اخلاق و روش‌های صحیح، وارد بشوند و ارزش‌های انقلابی را در لوای اخلاق و معنویت ارائه بدهند تا زمینه آن اتهام فراهم نشود.

 انتهای پیام

 

captcha