«دو قلب در یک سینه»؛ راهی برای مهجوریت‌زدایی از قرآن
کد خبر: 3846898
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
گزارش ایکنا از 34 مین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور/

«دو قلب در یک سینه»؛ راهی برای مهجوریت‌زدایی از قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دانشگاه قم دیروز و امروز، فضایی معنوی و متفاوت از گذشته را تجربه کرد؛ سالن‌هایی که روزی محل برگزاری جلسه و همایش بود به محلی برای انتشار نغمه‌های دلنشین بلبلان قرآنی شد تا در قالب سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشجویان با یکدیگر رقابت کنند.

«دو قلب در یک سینه»؛ راهی برای مهجوریت‌زدایی از قرآنبه گزارش ایکنا از قم، جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان هرساله جوانان زیادی را به قرآن و برنامه‌های قرآنی جذب کرده است و امسال شاهد برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره سراسری قرآن و عترت به میزبانی دانشگاه قم هستیم؛ به این بهانه پای صحبت برخی از شرکت‌کنندگان و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های قم آن هم با موضوع «کلام الهی» نشستیم تا از برکات قرآن و راه‌های رفع مهجوریت آن سخن بگویند. 

نیاز به پرورش قهرمان قرآنی داریم

صفا عسگری دانشجوی کارشناسی فیزیک دانشگاه اصفهان است که تاکنون چهار دوره در رشته حفظ کل و جزء در جشنواره سراسری قرآن و عترت شرکت کرده و امسال هم در سی‌وچهارمین جشنواره نیز حضور دارد؛ او به خبرنگار ایکنا می‌گوید: من از سال اول راهنمایی تا سوم راهنمایی کل قرآن را حفظ کردم و بعد از آن دوره‌های تثبیت و مرور را دنبال می‌کردم.

این دانشجوی اصفهانی که در سی‌ودومین جشنواره سراسری قرآن و عترت در رشته حفظ جزء مقام دوم را در کشور کسب کرده ادامه می‌دهد: این مسابقات از نظر تعداد شرکت‌کنندگان رشد داشته اما هنوز هم به نظر من رقم بالایی نیست و نیاز به برنامه‌ریزی برای جذب بیشتر دانشجویان به این‌گونه جشنواره‌ها داریم.

عسگری معتقد است متاسفانه گاهی اوقات در کشور ما به کسانی که در سایر مسابقات مقام آورده‌اند توجه بیشتری می‌شود و مقام آورندگان مسابقات قرآنی مظلوم واقع می‌شوند و باید از نظر مادی و معنوی به آنان بهای بیشتری داده شود؛ در واقع در کشور پرورش قهرمان قرآنی نداریم و این یک آسیب است و نیاز به آسیب‌شناسی مسئولین و متصدیان امور قرآنی دارد.

این شرکت‌کننده در سی‌وچهارمین مسابقات سراسری قرآن و عترت با نقد از عملکرد دانشجویان در مباحث قرآنی، بیان می‌کند که دانشجویان فکر می‌کنند حفظ و توسعه و نشر قرآن و مفاهیم قرآنی باید توسط دانشجویان مرتبط با رشته‌های علوم قرآنی انجام شود و به نظر من این فکر اشتباهی است و باید دانشجویان سایر رشته‌ها نیز در ترویج فرهنگ قرآنی در دانشگاه‌ها و مجامع علمی به سهم خود گام بردارند.

تقدیر از برگزارکنندگان مسابقات

این دانشجوی اصفهانی ضمن تشکر از زحمات مسئولین دانشگاه قم گفت: از روز ورود به شهر قم با استقبال گرم مسئولین و عوامل اجرایی این دانشگاه روبه‌رو شدیم و محل اسکان و نحوه برگزاری مسابقه، راهنمایی، اطلاع‌رسانی و صوت سالن‌های برگزاری مسابقات در حد مطلوب بود؛ تنها نقد من به مسافت محل اسکان خواهران تا دانشگاه قم بود که احساس می‌کردم خود مسئولین از این مسافت اذیت می‌شدند وگرنه نحوه سرویس‌دهی و انتقال ما دانشجویان به دانشگاه قم به نحو مطلوب بود.

عسگری ادامه می‌دهد ما معتقديم قرآن كريم بزرگ‏ترين هديه الهى براى انسان‌ها و گران‌بهاترین ميراث پيامبر اعظم در ميان مسلمين است و جوانان باید همگی به آن تمسک بجوییم و قرآن را در زندگی‌مان جاری سازیم و اندیشه و عمل خود را با قرآن هماهنگ کنیم چراکه بهترین فرصت براى آشنایی با قرآن و معارف قرآنی، دوره نوجوانى و جوانى است.

فرهنگ‌سازی قرآنی از دوران کودکی

مرضیه سادات موسوی دانشجوی ارشد علوم قرآن و حدیث از پردیس تهران در رشته دعا و مناجات در سی‌وچهارمین جشنواره سراسری قرآن و عترت شرکت کرده و سال گذشته نیز در رشته تحقیق و ترتیل در این مسابقات حضور داشته به خبرنگار ایکنا از قم می‌گوید: بنده از دوران کودکی به واسطه تلاش والدین با قرآن آشنا شده و به آن علاقه‌مند شده و در دوران حضور در مدرسه در مسابقات قرآنی مختلف شرکت می‌کردم؛ تلاوت قرآن در خانه در سایر افراد خانواده اثر دارد، پدر و مادری که خواندن قرآن جزو برنامه زندگی آنان است فرزندانشان نیز به فراگیری و خواندن قرآن علاقه‌مند می‌شوند و این خود یکی از راه‌های تعلیم قرآن به فرزندان است.

وی با تأکید بر اهمیت قرآن در مسأله انسان‌سازی، حضور این کتاب آسمانی را در تمامی شئون زندگی لازم می‌داند و ادامه می‌دهد: یکی از راهکارهای ترویج فرهنگ قرآن کریم در میان مردم، بحث فرهنگ‌سازی در جامعه است اگرچه آموزش و برگزاری دوره‌ها و مسابقات قرآنی مقدمه همین فرهنگ‌سازی است اما به نظر من هنوز تا نقطه مطلوب فاصله‌داریم و باید در زمینه جذب جوانان به قرآن تلاش بیشتری کنیم چرا که قرآن روش درست زیستن را به ما می‌آموزد اما متأسفانه برخی دولتمردان و مسئولین از این مهم غافل شده و در راستای جذب جوانان به قرآن گام‌های چندان عمیقی برنداشته‌اند.

این دانشجوی ارشد علوم قرآن و حدیث از نحوه برگزاری و اطلاع‌رسانی، راهنمایی و اسکان دانشجویان در سی ‌و چهارمین جشنواره سراسری قرآن و عترت در دانشگاه قم رضایت داشته و بیان می‌کند من در رشته قرائت دعای عرفه شرکت کرده‌ام؛ دعایی که از حضرت امام حسین (ع) صادرشده و سرشار از مضامین و معارف الهی است. یکی از وجوهی که می‌توان به این دعا نگریست، از منظر عرفانی است و به نظر من دعای عرفه سراسر عرفان است.

روش بدیع در ترویج معنویت

محمد گرامی دانشجوی سال آخر کارشناسی عمران از دانشگاه شهید مدنی آذربایجان است و در رشته طراحی پوستر در سی‌وچهارمین جشنواره سراسری قرآن و عترت است که رتبه اول را کسب کرده و در گفت‌وگو با ایکنا از قم بیان می‌کند: پوستری که بنده طراحی کردم برگرفته از یکی از آیات قرآن بوده با این معنی که خداوند در درون سینه هیچ مردی دو قلب قرار نداده و نام پوستر هم دو قلب در یک سینه بود؛ علاوه بر اینکه نگاه عاشقانه‌ای به این آیه داشته پیامی هم در مورد اثبات وحدانیت خداوند بوده که نشان می‌داد اگر دو خدا مشابه هم باشند در واقع یکی است و نمی توان دو خدا داشت.

این دانشجوی شرکت‌کننده در جشنواره سراسری قرآن و عترت ادامه می‌دهد: جوانان امروزی بیشتر تشنه معنویت در قالب‌های جدید و به‌روز هستند، یعنی محتوای ما باید جوان‌پسند باشد و این‌گونه می‌توان انتظار جذب بیشتر جوانان به قرآن را دنبال کرد.

گرامی با اشاره به اینکه پوستر «دو قلب در یک سینه» به مرحله ملی نیز راه‌ یافته، گفت: بنده با برخی از دوستانم فعالیت‌های فرهنگی و تولید محتوای فرهنگی خود را در قالب کانال مرصاد مدیا دنبال می‌کنیم.

دانشجوی دانشگاه آذربایجان بیان می‌کند: قرآن و فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها مهجور است و مسئولان باید با حضور و همراهی کردن دانشجویان در این جشنواره‌ها ضمن اهمیت دادن به تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی در جریان توانمندی‌های جوانان و فعالیت قرآنی کشور قرار بگیرند.

رتبه برتر طراحی پوستر در سی‌وچهارمین جشنواره سراسری قرآن و عترت معتقد است استقبال از طرف دانشجویان از این گونه مسابقات و جشنواره‌ها در حد قابل قبولی است و مسئولین باید همت کنند تا شاهد رشد بیشتر در این جشنواره‌ها باشیم.

وی همچنین از مسئولان مسابقات تقدیر کرد و گفت: از زمان حضور در دانشگاه قم با استقبال خوبی مواجه شدیم، هدایت و سرویس‌دهی، پذیرایی اسکان در حد مطلوب بوده و سایر دوستانی که با هم صحبت داشتیم از نحوه برخورد مسئولین دانشگاه قم و کیفیت برگزاری رضایت داشتند.

قرآن را به صحنه زندگی‌ بیاوریم و باورش کنیم

حجت‌الاسلام اسماعیل ‌پور رضا در ادامه در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به اهمیت برگزاری سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن و عترت اظهار داشت: برگزاری مسابقات قرآنی سفره‌ای نورانی است که توسط دانشجویان فراهم‌شده و جامعه باید از نورانیت آن بهره‌مند شود.
وی با تأکید بر جایگاه قرآن کریم، افزود: باید قرآن را به صحنه زندگی خود بیاوریم، با همفکری با دانشگاه قم به این موضوع رسیدیم که جشنواره به‌جای تابستان در مهرماه برگزار شود تا زمان فعالیت دانشگاه‌ها باشد و شاهد تأثیرگذاری بیشتر آن در فضای دانشگاهی باشیم.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم با اشاره به اینکه باید قرآن در متن زندگی بیاید و برای این موضوع سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم در بهترین وقت دانشگاه برگزار می‌شود، گفت: همچنین باید ابتکاراتی خرج دهیم تا دانشجویان به‌خوبی از این کلام الهی بهره‌مند شوند و مفاهیم آن را در زندگی خود جاری کنند.
پور رضا با بیان اینکه قرآن کریم راه‌های هدایت را در قالب انسانیت بیان کرده است، تصریح کرد: جای کار برای برگزاری مسابقات قرآن کریم بسیار زیاد است و بعد از پیروزی انقلاب تاکنون سی‌وسه دوره مسابقات قرآن و عترت برگزارشده و این نشان‌دهنده رشد کمی در زمینه برگزاری مسابقات کمی است؛ باید با بهره‌گیری از قرآن برای رفع مشکلات جامعه و نسل جوان استفاده کنیم و به دنبال رشد کیفی مسابقات نیز باشیم.
وی با تأکید بر اینکه باید قرآن را باور کنیم، بیان کرد: باید با شجاعت، ادب، شهامت و باور در راستای رفع مشکلات جامعه اهتمام داشته باشیم، نسل زمان امام حسین(ع) باور نمی‌کردند که کتاب الهی باید در جامعه مورداستفاده قرار بگیرد.
رئیس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه قم گفت: قرآن کریم کلامی تأثیرگذار است ولی هنگامی که در دنیا مؤثر واقع نشود غیرزنده است، باید همه به‌خصوص هیئت اندیشه‌ورز که این جشنواره را برگزار کردند در برابر قرآن زانو بزنیم و برای رفع مشکلات جامعه اسلامی با تبعیت از کلام الهی اقدام کنیم.
پور رضا با اشاره به آثار و برکات تبعیت از قرآن کریم یادآوری کرد: انقلاب اسلامی ایران به‌وسیله قرآن کریم و دستورات این کتاب الهی زنده و پایدار شد.

انتهای پیام
captcha