حفظ زندگی عشایری و روستایی در گرو کارآفرینی است
کد خبر: 3847152
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸

حفظ زندگی عشایری و روستایی در گرو کارآفرینی است

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: اگر در نقاط روستایی و عشایری شرایط کار وجود داشته و خدمات مورد نیاز در دسترس باشد، ماندگاری مردم در آن مناطق نیز زیاد می‌شود و با کارآفرینی و ایجاد اشتغال می‌توانیم این جمعیت را حفظ کنیم.

با کارآفرینی و ایجاد اشتغال می‌توان جمعیت روستایی و عشایری کشور را حفظ کرداسکندر صیدایی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در خصوص زندگی روستایی و عشایری در ایران اظهار کرد: سه جامعه در ایران وجود دارد؛ جامعه شهری، روستایی و عشایری که جامعه روستایی و عشایری در حال حاضر حدود 28 درصد کل جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: جمعیت روستایی وعشایری، بسیاری از اقلام استراتژیک کشور را تولید می‌کنند. روستاییان کشور در حدود 60 هزار روستا و عشایر در قالب 1 میلیون و 200 هزار نفر در سطح کشور توزیع شده‌اند. در این دو جامعه فرهنگ کار، تلاش، تولید و کارآفرینی وجود دارد و به نوعی همه اعضای خانواده اعم از خانم و آقا و فرزندان همگی در واحد تولید نقش دارند.

این عضو هیئت علمی گروه جغرافیا دانشگاه اصفهان افزود: این جوامع معمولا با توجه به جنبه تولیدی و اصالت‌های فرهنگی، ارزشی و معنوی و با توجه به سخت کوشی و اثری که در مبحث اقتصاد مقاومتی و اقتصاد کشور دارند، بسیار پر اهمیت هستند و به همین دلیل دولت و دستگاه‌های استانی باید از حیث خدمت رسانی، اعتبارات و زیرسازی توجه ویژه‌ای به این جوامع داشته باشد.

زندگی عشایر مکانیزه شده است

صیدایی با بیان اینکه در دنیای امروز تغییرات، فناوری‌ها و تحولات بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: این وضعیت در جامعه روستایی و عشایری نیز اثرگذار بوده است؛ به همین خاطر در تولید، آموزش، فناوری و ابزار، تغییراتی نسبت به گذشته  را در این جوامع شاهد هستیم و آنها توانسته‌اند در کشاورزی‌شان از ابزار روز استفاده کرده و به همین دلیل بخش اعظم مراحل کاشت، داشت و برداشت مکانیزه شده است.

وی گفت: بخشی از کوچ جامعه عشایر نیز مکانیزه شده است، یعنی دیگر به صورت سنتی به سمت مناطق سردسیر و گرمسیر نمی‌روند. این جوامع سعی دارند که با شرایط جدید خود را وفق داده و از ابزار روز استفاده کنند که سرعت و کمیت کارشان افزایش پیدا کند.

کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها

صیدایی با اشاره به مهاجرت از روستاها به شهرها و کم شدن جمعیت روستانشین و عشایر کشور تصریح کرد: در قانون اساسی، انتخاب معیشت و محل سکونت بر عهده خود فرد است، یعنی به اجبار نمی‌توان به کسی گفت که کجا ساکن شده و چه شغلی داشته باشد. بحث مهاجرت از روستاها به شهرها نیز بیشتر مختص به زمان پس از انقلاب بوده و در سال‌های اخیر جمعیت ما تقریبا ثابت شده و آن روند سال‌های اولیه انقلاب در مهاجرت متوقف شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: البته در هر شرایطی مهاجرت از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و از روستا به شهر وجود دارد، اما سرعت و میزان آن نسبت به اوایل انقلاب کمتر شده است. الان با طرح‌های اشتغال‌زا و یارانه دولت به روستاها و عشایر، بعضا حتی شاهد مهاجرت معکوس هم هستیم و این نشان می‌دهد که کشور ما تحرکات جمعیتی نیز دارد.

وی اضافه کرد: اگر در نقاط روستایی و عشایری شرایط کار وجود داشته و خدمات مورد نیاز در دسترس باشد، ماندگاری مردم در آن مناطق نیز زیاد است. با کارآفرینی و ایجاد اشتغال می‌توانیم این جمعیت را حفظ کنیم.

صیدایی ادامه داد: در دو سرشماری اخیر توسط مرکز آمار در کشور رقم ثابت 1200000 نفر عشایر کوچنده در کشور ثبت شده و اینها کسانی هستند که تغییراتی در زندگی خودشان ایجاد، کارآفرینی کرده، کشاورزی و دامداری ایجاد کردند و با علاقه خودشان آن شیوه کوچ کردن را ادامه می‌دهند و تا زمانی هم که خودشان بخواهند و شرایط تولید و رفاه برایشان فراهم باشد نیز به این کار ادامه می‌دهند.

انتهای پیام
captcha